Utlandsresa med barn kan kräva tillstånd

2024 06 09

Den som ska resa utomlands med ett barn kan behöva ett intyg.

Nu när sommaren är här är det säkerligen många som planerar att resa utomlands.

Om man reser tillsammans med ett barn finns det dock vissa saker som är viktiga att tänka på.

Den som reser ensam med ett barn kan behöva ha ett intyg med sig, rapporterar SR.

Kan behövas intyg

Om man exempelvis reser som ensam vuxen tillsammans med minderåriga barn, kan man i vissa fall behöva ha den andra vårdnadshavarens tillstånd att resa med barnet.

Det säger Åsa Wallinder, som jobbar på Polisens nationella operativa avdelning, NOA.

Det intyg som kan behövas kallas för föräldramedgivande.

Det gäller dock bara i vissa länder, och det är inte utresan ur Sverige som kan kräva intyg, utan inresan i det andra landet.

– Det kan vara om ett barn inte reser med båda sina vårdnadshavare, att det då finns ett skriftligt medgivande från den eller de vårdnadshavare som inte åker med barnet, att barnet får åka till det landet och med den person som den åker, säger Åsa Wallinder till radiokanalen.

”Lite krångligt”

Det kan dock vara svårt att veta i vilka länder ett sådant intyg krävs.

Man bör därför själv skaffa sig information om vad som gäller i just det land som man planerar att resa till.

– Ja, det är ju det som är lite krångligt, att det här är ju väldigt olika från land till land, säger Åsa Wallinder.

Det kan upplevas som trassligt, men det är viktigt att försäkra sig om att man har rätt intyg med sig.

Ett generellt råd är också att alltid se till att vara överens med den andra vårdnadshavaren när man ska åka utomlands ensam med gemensamma barn.

– Ja, försök självklart att ha den andra vårdnadshavarens medgivande, försök att ha en dialog, vara överens, tipsar Åsa Wallinder.

EU informerar

Även EU skriver på sin hemsida att barn som reser ensamma, med vuxna som inte är deras vårdnadshavare, eller med bara en förälder, kan behöva ta med sig en officiell handling som ger dem rätt att resa.

Ett sådant intyg ska vara undertecknat av föräldrar/vårdnadshavare, eller av den ena föräldern/vårdnadshavaren om den andra är med på resan, enligt EU:s hemsida.

– Det finns inga EU-regler om det här, utan varje EU-land bestämmer om det behövs ett officiellt tillstånd från föräldrar eller vårdnadshavare, enligt EU:s information.

Foto: D. Thomson

Text: Redaktionen


Konsumentverket varnar Jysk och Mio – ”sluta omedelbart”

2024 06 13

Sex företag har fuskat med rean och riskerar stränga straff.

Det meddelar Konsumentverket efter att ha genomfört en större granskning av hur företagen skötte sig under realisationen i höstas.

På listan finns bland annat möbeljättarna Jysk och Mio.

Nu kräver myndigheten att de utpekade företagen omedelbart upphör med sina metoder. Annars väntar bestraffningar i form av höga vitesbelopp.

Har visat fel pris

Utöver Mio och Jysk finns även två nätbutiker som säljer kläder samt två mindre möbelföretag på Konsumentverkets radar.

– Gemensamt för de sex företagen är att de inte har visat rätt pris för de senaste 30 dagarna, det vill säga det pris som ska tala om för konsumenten vad varan brukar kosta, framhåller myndigheten.

– Ofta har företagen i stället använt ett högre pris att jämföra reapriset med, vilket gör att reapriset framstår som mer fördelaktigt. 

Lurar kunderna

Enligt Konsumentverket har företagen vid upprepade tillfällen tagit med ett högre pris som egentligen aldrig använts, eller i bästa fall enbart använts under ett par dagars tid.

Utifrån det priset har man sedan räknat ut många procent rea det är.

– Problemet är att man som konsument tror att man gör ett klipp, medan varan i själva verket aldrig kostat så mycket som det står, förklarar Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Kan tvingas betala 2 miljoner

Konsumentverket understryker allvaret i situationen.

Förbuden kopplas till viten på mellan en halv miljon och två miljoner kronor och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.

Om företagen överklagar KO:s föreläggande går ärendet vidare till Patent- och marknadsdomstolen för prövning.

Enligt prisinformationslagen ska varans pris de senaste 30 dagarna tydligt redovisas när företaget vill marknadsföra en rea eller kampanj.

Så här skriver Konsumentverket om lagen:

Paragrafen som styr är 7A, och den vilar i sin tur på ett EU-direktiv. Regeln har införts för att säkerställa att prissänkningen är äkta och inte en bluff. EU-kommissionen har i sin vägledning uttryck att lagparagrafen syftar till att förhindra att företag på konstlad väg höjer referenspriser och vilseleder konsumenterna om storleken på rabatten.

Foto: Jysk resp Mio

Text: Redaktionen


Postnord-kunder drabbas av ny våg – går ut med uppmaning

2024 06 12

Postnords kunder har på nytt drabbats av ett återkommande problem.

Under året har flera olika företag gått ut och varnat för bluff-sms och bedrägeri.

Det har varit ett återkommande problem och allmänheten har uppmanats att se till att ha koll på vad som indikerar att det kan röra sig om ett falskt meddelande.

Nu drabbas Postnords kunder på nytt av det besvärande fenomenet.

Det rapporterar Sveriges Radio.

“Väldigt jobbigt”

Bedragare kommer hela tiden på nya sätt att lura folk på pengar, och sms med olika länkar och uppmaningar är ett sätt man försöker bedra företagskunder.

På sistone har en ny våg bluff-sms nått Postnords kunder.

Postnords presstalesperson Henrik Ishihara uttrycker oro över utvecklingen.

– Det är ju väldigt jobbigt. Dels är det vårt varumärke som utnyttjas och det är ju ett brott i sig. Det absolut mest allvarliga är dock alla våra kunder, alla mottagare, som drabbas och i vissa fall luras på pengar, säger han till SR.

Riktar uppmaningar

Ishihara går ut med en uppmaning till kunderna i samband med den nya vågen av bedrägeriförsök.

– De gånger som vi skickar ut meddelanden så är det alltid med en länk till antingen Postnord.se eller Postnord.com. Är det någon annan länk så är det en bluff och då ska man bara radera det, säger han.

Inte första gången

Det är inte första gången som Postnord går ut och varnar för bedragare.

Tidigare har man förtydligat hur bedrägerierna går till.

– Tyvärr cirkulerar det bluffmejl och bluff-sms där avsändaren utger sig för att vara PostNord, har det statliga bolaget förklarat.

– Det förekommer även bluffannonser på olika sociala plattformar. Ibland blir de som lägger ut privatannonser på annonssidor kontaktade av bedragare som uppmanar till användning av PostNords ”kurirtjänst”. Även det är en bluff.

Därför är det attraktivt

Postnord framhåller att bedragarna riktar sig mot bolaget av en tydlig anledning.

– Sverige är en av de mest utvecklade e-handelsmarknaderna i Europa, vilket gör det attraktivt för bedragare att försöka luras. 

– Tyvärr måste man som konsument idag vara lite misstänksam. Det bästa sättet att skydda sig mot bedragare är att alltid vara uppmärksam. Klicka aldrig på länkar om du är osäker på vart de leder.

Foto: Postnord

Text: Redaktionen