Utdött ”skräckdjur” har återuppstått – se bilderna här

2025 04 08

Efter över 12 000 år är rovdjuret tillbaka.

Den så kallade “skräckvargen” har återuppstått.

Se bilder längst ned i artikeln.

“Game of Thrones-”vargen, alternativt “dire wolf” som den heter på engelska, dog ut för 12 500 år sedan.

Nu har forskarna i det Dallasbaserade företaget Colossal Biosciences återskapat arten.

Tre vargvalpar har skapats genom gammal DNA, kloning och genmodifieringsteknik, rapporterar CNN.

Det är det första framgångsrika fallet någonsin av det som kallas för “de-extinction”, det vill säga att man återupplivar ett utdött djur.

– Denna enorma milstolpe är det första av många kommande exempel, säger Ben Lamm, medgrundare och vd i Colossal.

Inspiration till tv-serie

Artens namn är egentligen Aenocyon dirus.

Det utdöda djuret, som en gång vandrade omkring i Nordamerika, var bland annat inspiration för den varg som förekom i tv-serien Game of Thrones.

Sedan tidigare är det känt att Colossal, det närmast Jurassic Park-inspirerade företaget, arbetar med att återuppliva mammuten, dronten och den tasmanska tigern.

Projektet med att föra tillbaka vargarna har dock inte varit känt förrän nu.

– Vårt team tog DNA från en 13 000 år gammal tand och en 72 000 år gammal dödskalle och skapade friska “skräckvargar”, säger Ben Lamm.

Lever på skyddat område

Valparna lever på ett 2 000 hektar stort område på en okänd plats.

Djuren övervakas av säkerhetspersonal, drönare och livekameror. Dessutom omgärdas platsen av ett tre meter högt stängsel.

Anläggningen är godkänd av amerikanska myndigheter.

Vargarna beskrivs som något större än gråvargen och med bredare huvud, tjockare päls och en kraftigare käke.

En skiss av "dire wolf" tillsammans med en sabeltandad tiger. Bild: Robert Bruce Horsfall

LÄS MER: Europas största vilddjur kan placeras ut i svenska skogar

Svensk forskare deltar

Den svenska forskaren Love Dalén, professor i evolutionär genomik vid Stockholms universitet, är rådgivare till Colossal.

Genmodifieringen har skett via gråvargen, som är den utdöda artens närmaste släkting.

– Det är ingen hemlighet att det här är 99,9 procent gråvarg över genomet. Det kommer att finnas ett argument i forskarvärlden om hur många gener som behövs ändras för att göra en “dire world", men det är egentligen en filosofisk fråga, säger Love Dalén enligt CNN.

"Skräckvargen" dog sannolikt ut på grund av sitt beroende av stora växtätare, samt klimatförändringar och konkurrens med andra arter.

Se bilder och filmer på de nya valparna genom att klicka här (länk till CNN).

LÄS MER: Beryktat rovdjur är tillbaka – synts för första gången på 5 000 år

Foto: Jonathan Chen

Text: Redaktionen


Succéfilmen har kommit till SVT Play – kan streamas idag

2025 06 20

En animerad succéfilm från 2003 har landat på SVT Play.

För 22 år sedan släpptes en av de mest hyllade animerade filmerna genom tiderna.

Hitta Nemo introducerades då för biobesökare.

Pixar-filmen har nått en rankning på 8,2 på IMDB – och har nu kommit till streamingtjänsten SVT Play.

Det är Hitta Nemo

Den animerade familjefilmen handlar om den överbeskyddande clownfisken Marvin som ger sig ut på en äventyrlig resa genom havet för att hitta sin son Nemo, som blivit fångad av en dykare.

– Under sin färd får Marvin hjälp av den glömska fisken Doris, och tillsammans möter de både faror och vänner i det stora blå, förklarar SVT.

Svenska rösterna

Filmen är regisserad av Andrew Stanton och bland de svenska röstskådespelarna finns bland annat Leif Andrée, Ulla Skoog, Daniel Andersson och Mikael Persbrandt.

Filmen har hyllats brett – bland annat hos den renommerade recensionssajten Roger Ebert.

Läs mer: Netflix utvidgas – erbjuder helt ny funktion

“Även för vuxna”

Sajtens recensent reflekterade 2003 över att filmens huvudsakliga publik inte läser filmrecensioner.

– Deras föräldrar gör det, och till dem och vuxna som inte har barn som ursäkt kan jag säga att ”Hitta Nemo” är ett nöje för vuxna, menas det.

– Det finns skämt som vi förstår som barnen inte förstår, och komplexiteten i Albert Brooks neuroser, och den enorma duken fylld med varelser som har lite av samma hypnotiska skönhet som – ja, fiskar i ett akvarium.

Sajten ger Hitta Nemo fyra av fyra stjärnor i betyg.

“Genialt”

Även BBC:s recensent Nev Pierce hyllar filmen – och ger den fem av fem stjärnor.

Pierce väljer ordet “genialt” för att sammanfatta filmen.

– Hitta Nemo är en fantastisk vattenanimation som är rolig, spännande och oändligt uppfinningsrik och som kommer att tömma adjektivförrådet även hos den mest hyperboliska filmtittaren. Ett ord gör jobbet: genialt.

Läs mer: Netflix ska släppa ny svensk storfilm

Foto: Clement M

Text: Redaktionen


Utsågs till “Årets butik” – går nu i konkurs

2025 06 20

Ett tidigare hyllat bolag tvingas nu tacka för sig.

År 2021 utsågs bolaget Vindpinad till “Årets butik” av branschtidningen Sportfack för sitt hållbarhetsfokus.

Webbutiken – som har sålt produkter för friluftsliv och utomhussport – hyllades brett.

Nu går företaget bakom butiken i konkurs, rapporterar E-handel.

Går i konkurs

Det är Varbergs tingsrätt som har fattat beslutet.

Bolagets förlust hade fördjupats från minus 88 000 kronor till minus 163 000 kronor.

I en rapport från bolaget hänvisar man till inflation, pressade konsumenter och hård konkurrens som bidragande orsaker till utvecklingen.

Sjönk under hälften

Det var i höstas som de stora varningsflaggorna började dyka upp.

Företagets egna kapital sjönk då under hälften av aktiekapitalet, och ekonomin gick inte att rädda.

Anna-Karin Renell vid Advokatbyrån Eriksson & Bengtsson AB har utsetts till konkursförvaltare.

Läs mer: Klassisk butik i konkurs efter mer än 30 år

Det är Vindpinad

Vindpinad är en webbutik med produkter för friluftsliv, utomhussport och vardagsbruk.

– Vår affärside kretsar runt att vi vill hjälpa våra kunder till mer hållbara konsumtionsbeslut, förklarar Vindpinad som sin verksamhet.

– Därför har vi utvecklat en process där vi utvärderar en stor mängd miljö- och produktionsdata om varumärken och deras produkter. Utvärderingen mynnar ut i att varje enskild produkt får hållbarhetspoäng inom fem kategorier.

Det var visionen

Vindpinads långsiktiga vision var enligt egen utsago att bidra till en minskad konsumtion.

– Vi tar oss mot visionen genom att sälja produkter som ska älskas, användas, vårdas, lagas och användas på nytt under så lång tid som det bara är möjligt. Med tiden kommer produkterna berätta historier om både människor, platser och äventyr, menas det.

– Vårt övergripande mål är inte ekonomisk framgång utan vårt mål är ökad hållbarhet. Framgång och lönsamhet är snarare möjliga konsekvenser av, eller bevis för, träget arbete mot just det målet.

Foto: F. Irsara

Text: Redaktionen