JUST NU: USA och EU överens – Så ska Rysslands ekonomi knäckas

2022 03 25

EU har tillsammans med USA enats om ett samarbete för att minska Europas beroende av rysk gas.

Uppgifterna bekräftas av flera internationella medier.

Ska leverera gas till Europa

Det nya avtalet syftar till att minska Europas beroende av rysk energi. Som ett supplement till den enorma importen från Ryssland kommer USA förse EU med minst 15 miljarder kubikmeter av flytande naturgas (LNG) redan under 2022, uppger Vita huset i ett uttalande.

Avtalet tillkännagavs på fredagen under ett tre dagar långt besök av USA:s president Joe Biden, rapporterar BBC

– Vi har i dag kommit överens om en gemensam spelplan mot målet att hjälpa Europa att minska sitt beroende av rysk gas så snabbt som möjligt, säger Joe Biden på en pressträff.

Kommer ta tid

USA:s president framhäver ett andra mål. Europas ska minska sitt gasberoende överhuvudtaget. Han medger att det kommer ta tid att genomföra förändringarna och att det på kort sikt kommer att innebära negativa konsekvenser för Europa.

– Jag vet att elimineringen av rysk gas kommer att få konsekvenser för Europa. Men det är det rätta att göra, säger Biden.

155 miljarder kubikmeter

Förra året importerade EU 155 miljarder kubikmeter gas från Ryssland. Det är cirka 40 procent av den Europeiska unionens totala import.  Om EU lyckats med sitt långsiktiga mål, och slutar vara beroende av en import från Ryssland, skulle det kunna bli dödsstöten för Rysslands redan hårt utsatta ekonomi. 

Är bara början

Avtalet mellan USA och EU är bara början på en lång startsträcka för EU:s 27 medlemsländer. Det skriver BBC:s Europareporter Paul Kirkby.

EU kommer fortfarande att behöva hitta andra producenter om de ska nå sitt mål och minska importen från Ryssland med två tredjedelar, konstaterar Kirkby.

Förra året uppgav EU att de fick nästan en fjärdedel av sin flytande gas från USA. Att USA ökar sin leverans med ytterligare 15 miljarder kubikmeter kommer således göra en stor skillnad, skriver Kirkby. Men han konstaterar att avtalet väcker stora frågor.

Tre stora exportörer

Utöver USA är Qatar och Ryssland de två andra stora exportörerna. Qatar har tidigare uppgett att de inte har möjlighet att öka sin export av gas till Europa.

I dag finns det ett begränsat antal naturgasterminaler i Europa, som redan har en hög kapacitet. Det är viktigt för EU att säkerhetsställa ett tillvägagångsätt för att kunna importera större mängder gas från USA, konstaterar Kirkby.

Arkivfoto: The European Union

Text: Redaktionen


JUST NU: Ny bankregel kan införas snart – “2 000 kronor i månaden”

2025 03 27

Till sommaren kan nya allmänna råd börja gälla för Sveriges banker.

Det föreslår Finansinspektionen, FI, som på torsdagen går fram med ett nytt krav.

Ska informeras

Myndigheten kräver nu att bankerna ska informera sina bolånetagare när en ränterabatt på bolån är på väg att löpa ut.

Idag finns det ingen regel som tvingar bankerna att meddela när en förhandlad ränta övergår till en från listräntan, vilket innebär att konsumenter med kort varsel kan få kraftigt höjd ränta om man inte själv noterat förändringen.

– Det är orimligt att konsumenter plötsligt får en högre ränta utan att de har fått tydlig information om det. Bolåneföretagen bör ge sina kunder en ärlig chans att förhandla om sin ränta, säger Moa Langemark, konsumentskyddsekonom på FI.

Kunden i underläge

Det faktum att ränterabatter kan sluta gälla utan tydlig information sätter konsumenten i ett större underläge gentemot banken, menar FI.

Som en följd blir också marknaden mindre transparent. 

– FI kan konstatera att tidsbegränsade ränterabatter på bolån kan löpa ut utan att bolåneföretagen informerar sin kund om detta. Det kan leda till att stora grupper av kunder får bankens listränta eller en högre ränta än om de hade förhandlat med sitt bolåneföretag, understryker myndigheten.

Flera tusenlappar i månaden

Räntesmällen för en passiv kund kan uppgå till flera tusen kronor per månad.

Den som till exempel har ett bolån på tre miljoner kan få se sin lånekostnad öka med "över 2 000 kronor i månaden", enligt ett räkneexempel från SR.

– De tjänar pengar på dem som har dålig koll, säger en kritisk bolånekund, som råkat ut för ökningen flera gånger, till radion.

Flera banker som SR talat med uppger dock att kunder informeras när rabatten är på väg att sluta gälla.

Kan börja gälla 1 juli

Enligt förslaget om de nya reglerna ska bolåneföretagen skriftligt och minst en månad i förväg informera konsumenten om att rabatten snart löper ut.

De nya allmänna råden föreslås träda i kraft den 1 juli 2025, framhåller Finansinspektionen.

Foto:

Text: Redaktionen


JUST NU: Sverige kan få en ny motorväg – “alla är överens”

2025 03 27

En tungt trafikerad väg i södra Sverige kan göras om till motorväg.

Vägen beskrivs som “den sista flaskhalsen mellan Sveriges två största städer”.

Nu kraftsamlar politiker och myndigheter för att göra riksväg 40 mellan Jönköping och Ulricehamn till motorväg.

– Den här vägen är avgörande för arbetsmarknad, näringsliv, säkerhet och beredskap. Nu står vi enade över parti-, läns- och kommungränser och påbörjar det gemensamma arbetet för att få till en motorväg, säger Wiktor Öberg (M), kommunstyrelsens ordförande i Ulricehamns kommun.

"Alla är rörande överens"

Mellan 10 000 och 13 000 bilar färdas mellan de två städerna varje dag.

I ett gemensamt initiativ samlades i veckan politiker, myndigheter och näringsliv från både Jönköpings och Västra Götalands län för att markera “en nystart i frågan”.

Bland annat deltog Länsstyrelsen, berörda kommuner och Försvarsmakten.

– Alla är rörande överens om behovet av att höja vägstandard och kapacitet, framhåller Region Jönköpings län i ett gemensamt uttalande.

"Investering för hela Sverige"

Riksväg 40 är en drygt 32 mil lång sträcka som går från Göteborg rakt österut till Västervik, via Borås, Ulricehamn, Jönköping, Nässjö, Eksjö och Vimmerby.

Sträckan håller motorvägsstandard mellan Göteborg och Ulricehamn, men i övrigt är det till stor del 2+1-väg med mitträcke som gäller.

Att bygga om sträckan till motorväg skulle dock lyfta mer än enbart de två representerade regionerna, menar Rachel De Basso (S), regionstyrelsens ordförande i Region Jönköpings län.

– En motorvägsutbyggnad av riksväg 40 handlar inte bara om regional utveckling. Det är en investering i hela Sveriges tillgänglighet, konkurrenskraft och beredskap, säger hon.

– Vi behöver tänka i stråk och se den strategiska kopplingen till Göteborgs hamn, Landvetter flygplats och hela Skandinavien.

En fråga för försvaret

Mona Forsberg (S), kommunalråd i Jönköpings kommun, är inne på samma linje.

– Det är en kort sträcka med en dålig standard, vilket är ett bekymmer då Jönköpings kommun är en kommun som är ett nationellt logistiknav.

Bland huvudargumenten i den gemensamma färdplanen som ska tas fram lyfts exempelvis att dagens 2+1-väg är olycksdrabbad och riskfylld. En motorväg bedöms bidra till ökad trafiksäkerhet.

Det nämns också att försvaret och beredskapen skulle tjäna på motorvägsstandard då kraven på en robust infrastruktur ökar i det nya säkerhetspolitiska läget.

Foto: Kävlinge kommun (E6)

Text: Redaktionen