USA går ut med skarp varning – ”det här händer om ni attackerar igen”

2024 11 03

USA riktar en allvarlig varning mot ett land som tros planera en attack de kommande dagarna.

Läget i Mellanöstern är fortsatt mycket spänt.

Den 1 oktober attackerade Iran Israel, och tre veckor senare svarade Israel genom att slå till mot Iran.

Enligt uppgifter planerar Iran att slå tillbaka med ännu en attack mot Israel de kommande dagarna.

Men nu riktar USA en skarp varning till landet.

Kan inte hålla Israel tillbaka

Om Iran väljer att attackera ännu en gång så kommer USA inte att kunna lägga band på Israel och begränsa deras svar, uppger amerikanska källor.

– Vi har sagt till iranierna: vi kommer inte kunna hålla Israel tillbaka, och vi kommer inte kunna se till att nästa attack kommer att bli kalibrerad och riktad som den tidigare, säger en amerikansk tjänsteman, rapporterar Axios.

Budskapet har skickats direkt till Iran, vilket är anmärkningsvärt eftersom den typen av meddelanden sällan avslöjas, enligt tidningen.

Enligt uppgifter ska meddelandet ha skickats till Teheran via Schweiz.

”Varit väldigt tydliga – bör inte svara”

Vita huset har valt att inte kommentera uppgifterna.

På fredagen sade dock Vita husets pressekreterare Karine Jean-Pierre att Bidenadministrationen har ”varit väldigt tydlig med att Iran inte bör svara” på den senaste attacken och att ”vi kommer att fortsätta stödja Israel” om de ändå väljer att göra det.

Samtidigt har det meddelats att USA flyttar flera viktiga stridsflyg och bombplan till Mellanöstern.

– Försvarsminister Austin fortsätter att klargöra att om Iran, dess partners eller dess ombud skulle använda denna händelse för att rikta in sig på amerikansk personal eller intressen i regionen, kommer USA att vidta alla nödvändiga åtgärder för att försvara vårt folk, sade Pentagons pressekreterare Pat Ryder på fredagen, enligt tidningen.

Planerar attack före presidentvalet

Men framför allt finns det alltså en stor oro över att Iran planerar ännu en attack mot Israel.

Israeliska underrättelseuppgifter tyder på att det finns planer på att attackera från irakiskt territorium med hjälp av allierade shiitiska miliser.

USA har bekräftat att det scenariot är troligt, och att det kan komma att inträffa före det amerikanska presidentvalet på tisdag.

Attacken kan ske från irakiskt territorium för att försöka undvika ett israeliskt svar direkt mot iranska mål, men både Israel och USA har gjort klart att det ändå kan bli aktuellt att svara direkt mot Iran, rapporterar tidningen.

Foto: The White House Adam Schultz

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Ryanair får fel om handbagage: “Enorm seger för alla resenärer”

2025 05 17

En spansk domstol ger Ryanair fel i en fråga om handbagage.

En spansk flygresenär kommer att ersättas för kostnader för handbagage som debiterats vid fem flygningar med Ryanair mellan 2019 och 2024.

Detta efter att en domstol i Salamanca bedömt att packningen inte får medföra ytterligare utgifter.

Den nya domen grundas i ett beslut från 2014, där en av EU:s högsta domstolar slagit fast att handbagage “i princip måste betraktas som en oumbärlig del av passagerartransporten, och därför inte kan bli föremål för ett pristillägg”, rapporterar Daily Mail.

Eftersom den spanska domstolen går efter EU-praxis talar mycket för att beslutet kan komma att gälla även för resenärer inom andra EU-länder framöver.

Tvingades betala 1050 kr extra 

Fallet är bara det senaste av många i en långdragen kamp i Spanien, där lagstiftare stångas med de lågprisflygbolag som transporterar miljontals turister från hela Europa till semestermål i landet varje år, rapporterar tidningen.

Så sent som i oktober bötfälldes Ryanair, och ålades även att betala advokatkostnader åt två resenärer som inte hade räknat med den extra kostnaden för handbagage när de köpte sina biljetter.

Detta efter att Ryanair debiterat resenärerna ytterligare 96 euro, cirka 1050 kronor, vid incheckningen för “handbagage”.

Läs mer: Ryanair ryter till – passagerare tvingas böta över 35 000

“En enorm seger för resenärer överallt”

Advokaten Isaac Guijarro, som företrädde de passagerare som fick rätt mot Ryanair, underströk efteråt vikten av beslutet.

– Det är en enorm seger för resenärer överallt, sade Guijarro.

Ryanair uppger å sin sida via en talesperson att flygbolagets policy är “helt förenlig” med gällande EU-lagstiftning.

– Ryanair tillåter varje passagerare att ta med sig en generös (40 x 25 x 20 cm) personlig väska ombord som en del av grundpriset, med möjlighet att lägga till extra väskor mot en valfri avgift om de så önskar. Denna policy främjar både låga priser och konsumenternas valfrihet, och är helt förenlig med EU-lagstiftningen, heter det i uttalandet.

Läs också: Charterresorna hotade i sommar – flera flygningar kan påverkas

Foto:  S. Lingyan samt Ryanair (pressfoto)

Text: Redaktionen