UPPGIFTER: Så blir du lurad när du bokar hotell och restaurang

2023 06 01

Att fejka omdömen på nätet för att locka, och lura, kunder har blivit en vanlig taktik.

Få kunder väljer idag att exempelvis boka bord på en restaurang eller en vistelse på ett hotell utan att på förhand kontrollera hur andra människor har upplevt besöket.

Det görs enklast genom att googla på företaget i fråga och se vilket omdöme som andra kunder har lämnat på nätet.

Men nätrecensionerna kan mycket väl visa sig vara gjorda av fejkade konton som egentligen bara har som syfte att med falska betyg locka nya konsumenter.

Så är nämligen fallet i flera branscher, menar Richard Olsson, grundare på Rive juridiska byrå.

– Det är fula metoder, absolut. Men på marknaden får du köra på och om du inte gör det blir du omkörd, säger han till SVT.

Skapade 500 Googlekonton

Uttalandet görs efter att samma byrå avslöjats anställa en person som fått i uppdrag att bokstavligen lura kunder på nätet genom att skapa falska konton och lämna påhittade, och goda, omdömen om företaget.

Personen fick i uppdrag att skapa 500 Googlekonton, fyra olika laptops och en pärm med sim-kort.

Målet var att recensionerna inte skulle få gå under 4 stjärnor av 5.

Grundaren: Många jobbar så här

Avslöjandet har gjorts i ett inspelat samtal som SVT tagit del av.

I en intervju efteråt förklarar Rives grundare att företaget knappast är unika genom att jobba på det här sättet.

– Det skulle vara en fruktansvärt naiv inställning om man tror att marknaden fungerar på andra sätt, säger han till tv-kanalen.

Återkommande i blåsväder

Det är inte första gången som Rive juridiska byrå är i blåsväder.

Våren 2021 ansökte man om konkurs efter att ha blivit hårt kritiserad om vilseledande prisinformation.

Kort efter avslöjandet valde mängder av jurister att avsäga sina uppdrag från byrån.

– Rive juridiska byrå, med 100-tals missnöjda kunder, har också under flera år varit följetong hos Allmänna reklamationsnämnden och konsumentombudsmannen, rapporterade TV4 samma vår.

Skickade torped

På betygsajten Reco, en konkurrent till Googles motsvarighet, har de dåliga omdömet om Rive haglat genom åren.

I skrivande stund finns 85 omdömen om byrån – varav 72 procent ger lägsta möjliga betyg.

Även för två år sedan var betygen usla på samma sajt, vilket fick Rive att skicka en torped till Tobias Basilius som driver Reco.

– Det var min fru som öppnade dörren, och hon var inte lugn när jag kom hem Vi tog det på allvar och flyttade hemifrån, sade han till TV4 i april 2021.

Uppgifter: lurade på stora summor

Rive juridiska byrås kommunicerade syfte har varit att hjälpa människor som upplevt sig felaktigt behandlade på jobbet.

Enligt uppgifter till SVT blev dock ett stort antal klienter av med tiotusentals kronor utan att ha fått den hjälp de utlovades, vilket föranlett det stora missnöjet.

Foto: A. Haney

Text: Redaktionen


Europavärme drar in över Sverige – “blir värmerekord”

2024 04 25

Nu kommer ett efterlängtat besked för alla som har tröttnat på vintern.

Köldknäppen i april ser ut att gå mot sitt slut.

Det framhåller SMHI i en färsk prognos på torsdagen.

Södra Sverige får betydligt varmare vårväder i helgen då varmluft börjar leta sig upp söderifrån, kommenterar Max Schildt, meteorolog på SMHI.

– Någon dag under nästa vecka kan troligen temperaturen i Götaland närma sig 20 grader, i norra Norrland 5-10 grader. 

"Slår rekord på måndag"

SMHI:s glädjebesked får stöd även av andra prognoser, bland annat från väderinstitutet Storm.

Där talar man om en spansk värme och ett lågtryck från Medelhavet som rör sig mot Sverige.

Enligt nuvarande prognos ser det till och med ut att bli värmerekord för 2024 – över 21,1 grader som uppnåddes i Malmö den 9 april.

– Det rekordet tror jag vi slår redan på måndag. Det lär bli årets varmaste dag hittills, säger Per Holmberg, meteorolog på Storm, till Expressen.

Men kan bli regn

Värmen smygstartar redan imorgon fredag.

– I Götaland och västra Svealand innebär både fredag och lördag en del sol, framhåller Max Schildt och hänvisar till SMHI:s prognos.

Han flaggar också för att det lokalt kan bli skurar och en del regn i längst söderut i Götaland.

Den risken finns också när värmen drar in över Sverige nästa vecka.

– Varmluften kan också innebära passagen av fronter med moln och regn, konstaterar meteorologen.

Meteorolog: kan bli kallare igen

Det finns dock risk för att värmen enbart är på tillfälligt besök.

Åtminstone om man ska tro prognosen från SMHI-konkurrenten Klart som visserligen delar bilden av tillfällig värme första veckan i maj, men som menar att det därefter kommer att vara fortsatt kallare än normalt.

Med undantag för ett kortare besök av vårvarm luft under de första dagarna i maj ser månaden ut att fortsatt domineras av låga temperaturer för årstiden, understryker Klart-meteorologen Lasse Rydqvist i en kommentar och tillägger:

– Den förhållandevis torra långtidsprognosen ger vidare sken om att maj månad kan bjuda på mer högtrycksbetonat väder, vilket också inger hopp om en hel del sol.

Foto: H. Goetsch

Text: Redaktionen


JUST NU: Kunder varnas för tio nätbutiker – här är hela listan

2024 04 25

Anmälningar väller in om nätbutiker som inte håller sina löften gentemot kunderna.

Problemen är så pass omfattande att Konsumentverket inlett en granskning av tio webbplatser, där det enligt myndigheten förekommer ”allvarliga brister”.

”Inte tillåtet”

Konsumentverkets granskning har hittills visat att nätbutikerna använder sig av en liknande affärsmodell: Det framstår som att butiken är svensk och har lager i Sverige, men i själva verket importeras varorna från ett annat land.

–  Det här kallas för dropshipping och är i sig inte otillåtet. Men det vi ser i anmälningarna och kontakterna till oss är att många känner sig vilseledda av de här butikerna, säger Henric Jonsson, juridisk rådgivare vid Konsument Europa som är en del av Konsumentverket. 

Så vilseledds kunderna

I anmälningarn uppger många kunder att de beställt produkter som marknadsförts på ett visst sätt, exempelvis med viss kvalité. Produkten som levererats har dock inte motsvarat förväntningarna.

Att returnera tillbaka varan blir sedan en dyr och krånglig process. Nätbutikerna meddelar att kunden på egen bekostnad måste skicka tillbaka produkten till landet det skickades från.

– Nätbutikernas webbplatser är skapade för att ge intryck av att det är ett svenskt företag man handlar av, inte minst för att betaltjänstlösningen många gånger är svensk. Att varorna skickas från ett land på andra sidan jordklotet är inte lika tydligt, om det ens framgår överhuvudtaget, säger Henric Jonsson.

– Många uppger också att det är helt omöjligt att få kontakt med företagets kundtjänst om man till exempel vill reklamera, fortsätter han. 

Här är hela listan 

Följande svenska nätbutiker granskas:

www.prestigefashion.se

www.gym-power.se

www.furstockholm.se

www.nordisktsken.se

www.femmeform.se

www.broderingstudio.se

www.hemmaval.se

www.sverigeklyven.se

www.merley.se

www.compassnature.se

De allvarligaste marknadsrättsliga brister som Konsumentverket hittills noterat är följande:

  • Marknadsföringen av produkterna stämmer inte överens med de levererade produkterna
  • Produkterna levereras inte inom den angivna leveranstiden
  • Bristande kontaktinformation
  • Bristande information om varifrån produkterna skickas
  • Bristande returinformation (reklamation och ångerrätt)

Foto: Rupixen.com

Text: Redaktionen