Uppmaning till 375 000 husägare – riskerar höjd kostnad

2025 01 25

Elnätsföretaget Ellevio inför en ny prismodell.

Enligt Energimarknadsinspektionen måste alla elnätsföretag i Sverige ha infört den nya prismodellen senast år 2027.

Ellevio är först ut - och det innebär att den som använder flera saker som slukar el samtidigt kommer att få betala mer.

Därmed riktas en uppmaning till husägare.

Riktar uppmaning

Det är 375 000 husägare som är kunder till Ellevio som riskerar den höjda kostnaden.

Jesper Liveröd, presschef på Ellevio, riktar en tydlig uppmaning.

– Om du blir bättre på att fördela och, i den mån du kan, försöka använda el när det är låg belastning på näten, då blir du en vinnare, säger han till Göteborgs-Posten.

Så fungerar det

Ellevio har kunder i hela Västsverige som påverkas av förändringen.

Tanken är att den som har höga effekttoppar - som man får om man har flera apparater igång samtidigt - betalar mer än den som sprider ut elanvändningen.

Även kunder till Göteborg Energi kommer att påverkas av förändringen.

– Vi tror att det är ett verktyg för att hantera den kapacitetsbrist som vi ser komma i Göteborg, säger Jennie Sjöstedt vid Göteborg Energi Elnät till GP.

“Är nyckeln”

Effekt och effekttoppar är ett bra mått på hur mycket plats din elanvändning under respektive timme tar i elnätet.

För att använda befintliga elnät mer effektivt, behöver vi hjälpas åt och flytta en del av elanvändningen från timmar med hög belastning till timmar med lägre belastning.

Det förklarar Ellevio.

– Effektavgiften är ett incitament till att våra kunder ska jämna ut sin elanvändning och på så sätt bidra till att våra elnät räcker till fler kunder och nya behov. ​

“Lätt att påverka”

Ellevio fortsätter.

– Dessutom är effektavgiften både lättare att påverka för dig som kund och mer korrekt som mått på din användning av elnätet, framhåller elnätsföretaget.

– Genom att jämna ut och flytta elanvändning och inte köra alla elapparater samtidigt, minskar du dina effekttoppar och sänker dina elnätskostnader.

Foto: P. Myrtorp

Text: Redaktionen


Oväntat besked om Bregott

2025 02 19

Mejeriföretaget Arla går som tåget.

Under 2024 ökade omsättningen med hela 13,8 miljarder euro, vilket motsvarar omkring 157 miljarder kronor.

Nettoresultatet, det vill säga vinstmarginalen, landade på 401 miljoner euro (cirka 4,5 miljarder kronor).

Nu föreslår Arlas styrelse en rekordhög utdelning till mjölkbönderna som tillsammans äger koncernen.

Utdelningen föreslås uppgå till 2,2 eurocent per kilo levererad mjölk vilket motsvarar cirka 292 miljoner euro (motsvarande cirka 3,2 miljarder kronor).

Det är den högsta utdelningen till bönderna i företagets historia. 

– Arlas starka resultat 2024 visar böndernas och medarbetares engagemang och professionalism. Vårt konkurrenskraftiga mjölkpris och finansiella resultat speglar vår förmåga att navigera i en komplex värld och leverera värde till våra intressenter, säger Jan Toft Nørgaard, mjölkbonde och styrelseordförande för Arla.

Ökar i Sverige – Bregott pekas ut

Efter en tuff ekonomisk tid med stigande räntor och inflation så noterar Arla Sverige återigen gröna siffor.

Under fjolåret ökade omsättningen med 3,6 procent till 1 592 miljoner euro, motsvarande cirka 18 miljarder kronor.

Smörpaketen Bregott pekas ut som en nyckel till framgången.

Under 2024 introducerade Arla tre nya förpackningsstorlekar av Bregott. De nya paketen mottogs positivt och varumärket växte och tog marknadsandelar.

– Våra varumärken återhämtade sig under 2024, vilket förstås känns väldig roligt. Samtidigt är lönsamheten fortsatt pressad. Att vi är ett globalt kooperativ gör oss dock bättre rustade att ta oss an dessa oroliga tider, och jag är glad att mjölkpriset till våra ägare mjölkbönderna steg markant förra året, säger Cecilia Kocken, vd för Arla Sverige.

– Lönsamheten för svenska bönder måste öka om de ska kunna fortsätta utveckla sina gårdar, göra viktiga investeringar i hållbarhet och producera mjölken vi behöver för att trygga svensk livsmedelsförsörjning.

Oväntat besked

Att Bregott ökar i försäljning är något oväntat.

Arlas lansering av de nya förpackningsstorlekarna utlöste en kritikstorm.

Sveriges Konsumenter – en samarbetsorganisation som verkar för konsumenternas intressen genom ökad konsumentmakt – var en av flera kritiker

Organisationens generalsekreterare Jan Bertoft kallade bland annat de nya förpackningarna för ”ett klockrent exempel på krympflation”.

– Mindre förpackningar till samma pris är ett sätt att smyga igenom en prishöjning. I grunden tycker vi att det är ohederligt, sade Bertoft till SvD.

Arla dementerar

Arla har förnekat att den nya satsningen skulle vara krympflation.

Företaget hänvisar till att de nya storlekarna har tagits fram för att möta ett förändrat konsumentbehov.

Foto: Arla Sverige

Text: Redaktionen


Mobiloperatör stoppas – har lurat mängder av kunder

2025 02 19

Konsumentombudsmannen ingriper mot en mobiloperatör som anklagas för att ha lurat kunder.

Oärliga säljmetoder är ett stort problem som drabbar många konsumenter.

Nu anklagas en mobiloperatör för att ha utgett sig för att ringa från ett större bolag när de har kontaktat kunder.

Nu agerar Konsumentombudsmannen kraftigt – och hotar med miljonböter.

Försökte luras

Det handlar om mobiloperatören Kviq, som enligt ett uttalande från Konsumentombudsmannen (KO) har utgett sig för att ringa från andra bolag.

Enligt KO har Kviq påstått att de ringer från exempelvis Telia eller Tre.

Kviq har dock inget samarbete med dessa företag.

Istället ringde de bara för att de ville sälja sina egna mobilabonnemang.

KO har nu beslutat att förbjuda Kviq att agera på det sättet.

Men företaget riskerar också böter på miljonbelopp, enligt KO.

Riskerar miljonböter

KO uppger att om Kviq bryter mot förbudet så riskerar företaget ett vite på 1,5 miljoner kronor.

Konsumentverket uppges ha fått in mängder av anmälningar mot företaget.

De två senaste åren, 2023 och 2024, har Konsumentverket fått in ett 40-tal anmälningar mot företaget.

I många av dessa anmälningar klagade konsumenter på att de råkat ut för vilseledande säljsamtal från Kviq, uppger KO.

Vissa utsattes för lögnen att samtalet kom från någon större mobiloperatör.

Lurades att skicka SMS

Andra konsumenter uppger att de har blivit erbjudna lägre pris genom att tacka ja i ett SMS från Kviq. Det var i själva verket ett avtal om ett nytt mobilabonnemang som kunder lurades att tacka ja till, enligt KO.

– Det här abonnemanget hade inte konsumenterna vare sig beställt eller någon nytta av eftersom de redan hade abonnemang hos andra företag, säger Pär Magnusson, processråd vid KO, i ett uttalande.

– Dessutom vilseleddes de att svara ja på sms:et under pågående samtal vilket är förbjudet, tillägger han.

Nu skärper Konsumentombudsmannen tonen mot företaget och kräver att deras säljare uppger vilket företag de representerar samt är tydliga med att de ringer för att sälja Kviqs eget abonnemang.

Företaget har dock uppgett att de inte längre kommer att sälja mobilabonnemang, eftersom de istället vill satsa på företagskunder.

Foto: T. Samuel

Text: Redaktionen