Unikt stridsflyg lyfter från Sverige
2025 06 11
Stridsflyg av typen Gripen E inbyggda med helt nya funktioner har lyft från svensk mark.
Det meddelar Saab i ett uttalande på onsdagen.
Enligt försvarsjätten har de tre första AI-styrda flygningarna nu genomförts. Beskedet beskrivs som “ett stort steg framåt i införandet av artificiell intelligens i stridsflyg”.
– Och visar hur Gripen E är unikt i att möjliggöra uppdateringar av programvaran i mycket hög takt utan att göra avkall på säkerhetskraven, framhåller Saab.
Lämnar över kontrollen
Projektet genomförs i samarbete med tyska försvarsindustriöretaget Helsing. Det är företagets AI-agent Centaur som integrerats i stridsflygen.
Under flygningen lämnar Gripen E över kontrollen av flygplanet till Centaur. AI-agenten tar därefter själv över “komplexa manövrar" i stridsmiljöer och instruerar piloten att avfyra.
Saab understryker att testflygningarna, som hittills varit tre till antalet, genomförts framgångsrikt.
– Detta är en viktig milstolpe som visar Saabs tekniskt avancerade förmåga. Vi har på kort tid både integrerat och framgångsrikt testflugit Helsings AI i Gripen E, vilket är ett bevis på den snabba förmågeökning vi kan erbjuda våra kunder, säger Peter Nilsson, chef för Advanced Programs inom Saabs affärsområde Aeronautics, i en kommentar.
Unik design
Det är Gripen E:s unika design som möjliggör att det går att flyga med AI-agenten ombord, enligt Saab.
– Vi utforskar och suddar ut gränserna mellan idag och framtiden. Med mjukvara är det inte längre en fråga om stridsflygsgenerationer, snarare om hastigheten i utvecklingen, säger Peter Nilsson.
Han understryker också att företaget kommer att fortsätta utveckla och utforska och såväl Centaur som andra AI-agenter kan användas i Saabs plan även framöver.
– Saab har än en gång visat att förmågeutvecklingen i Gripen E går fortare framåt än i andra stridsflyg, vilket innebär att användaren får ett övertag i snabbare takt än motståndarens system utvecklas.
Flygtesterna inleddes den 28 maj. Fokus har framför allt legat på Centaurs prestanda.
Foto: Jörgen Ericsson/Saab AB
Text: Redaktionen