Ung person död i olycka

2023 12 14

En yngre man som satte sig i bilen i natt kommer aldrig hem igen.

Det var under natten till torsdagen som ett larm kom in om en trafikolycka på E22:an i Lund.

Räddningstjänst, ambulans och polis ryckte ut omedelbart.

– En singelolycka med en person som kört av vägen och hamnat i diket, uppger polisens presstalesperson Katarina Rusin på polisens hemsida.

Enligt Sydsvenskan voltade bilen “ett hundratal meter” och landade därefter på sidan.

Har avlidit

Mannen som befann sig i bilen, en person som är i blott 30-årsåldern, fördes omgående till sjukhus med livshotande skador.

– Det är en bil som har gått av vägen. En person är införd med ambulans, sade vakthavande befäl vid räddningstjänsten Måns Krook till Sydsvenskan i natt, vilket är det enda uttalandet till medierna hittills.

På torsdagsmorgonen kommer det tragiska beskedet att mannen har avlidit.

– Anhöriga underrättade, bekräftar polisen.

Sökt av området

För närvarande finns det inga uppgifter om att fler personer ska ha skadats.

– Polishund har sökt av området för att säkerställa så att ingen annan befann sig i bilen, framhåller Katarina Rusin.

Bilen har nu tagits i beslag och har bärgats från platsen.

Olyckan ska nu utredas för att försöka ta reda på det exakta händelseförloppet. Några misstankar om brott finns inte.

Strax före en avfart

Den avlidne mannen ska ha kört i norrgående riktning och olyckan ägde rum strax före avfarten till trafikplats Gastelyckan.

Vad som föranlett olyckan är som sagt i nuläget inte känt.

Det har dock under de senaste dagarna varit mycket halt på vägarna efter att minusgraderna gjort comeback i södra Sverige.

Flera olyckor rapporterades in under onsdagseftermiddagen, bland annat i Kalmar och Halland.

Olycksdrabbad väg

Dödsfallet i natt är det andra inom loppet av tre veckor på just E22:an.

I slutet av november dog en person efter att två lastbilar kolliderat på samma motorväg, den gången utanför Kristianstad.

– En man i 60-årsåldern har avlidit till följd av olyckan, bekräftade polisen efteråt.

En anmälan om vårdslöshet i trafik upprättades för att utreda omständigheterna kring olyckan, men ingen var misstänkt för brott.

Arkivfoto: Ambulanssjukvården Halland

Text: Redaktionen


Ny lågpriskedja kommer till Sverige

2025 09 14

Ett nytt alternativ till Rusta och Clas Ohlson kommer till den svenska marknaden.

Kedjor som Rusta, Clas Ohlson och Dollarstore fortsätter att breda ut sig i Sverige.

Samtidigt kommer nu besked om att en ny lågpriskedja kommer till den svenska marknaden.

Det handlar om den finska jätten Puuilo, uppger Hufvudstadsbladet.

Puuilo till Sverige

Clas Ohlson och Rusta får alltså ny konkurrens.

I samband med kedjans delårsrapport framhåller Puuilo att de ämnar etablera sig på den svenska marknaden.

– Puuilos ledning har reviderat sin uppskattning av butikspotentialen i Finland uppåt till över 90 butiker, meddelar bolaget.

– Företaget kommer också att inleda en organisk internationell expansion, för vilken det kommer att öppna butiker i Sverige.

Oklart var

Det är i nuläget oklart var och när och hur många butiker som kommer att öppna i Sverige.

Vd Juha Saarela bekräftar dock ambitionen.

– Vi ser betydligt större potential att utöka vårt butiksnätverk i Finland än vad vi tidigare beräknat, säger han i ett pressmeddelande.

– Dessutom har vi noggrant utvärderat utsikterna för Puuilo-butiker utomlands och kommer att testa butiker i Sverige under strategiperioden.

Läs mer: UPPGIFTER: Amerikansk snabbmatsjätte kommer till Sverige

Det är Puuilo

Puuilo grundades år 1982 och är en av de ledande lågprisvaruhuskedjorna i Finland.

I dagsläget finns omkring 40 butiker i hemlandet, men som framgår av pressmeddelandet finns planer på att öka det till uppemot 90 stycken.

Det säljs där

Till Puuilos sortiment ingår bland annat byggmaterial, verktyg, biltillbehör, trädgårdsredskap, djurfoder och samt ett brett urval av hushållsvaror.

– Puuilo startade som en snickarverkstad, förklarar kedjan om sin historia.

– Först fanns det sex gamla bussar, som gick runt Finlands byars och städers marknadsplatser, och sålde järnvaror. I början av 2000-talet övergavs bussarna och byggandet av affärer började.

Läs mer: Arbetsförmedlingen: Här finns jobben i höst

Foto: G. Ribeiro

Text: Redaktionen


Efterlängtad dryck till Sverige

2025 09 13

Det havrebaserade varumärket Oatly lanserar en ny latte i Sverige.

Drycken Matcha Oat Drink har fått stor uppmärksamhet globalt på sociala plattformar.

På TikTok hyllas Oatlys matcha-latte av miljontals användare, men i Sverige har drycken lyst med sin frånvaro, fram tills nu.

Från och med denna vecka går det att köpa drycken i svenska butiker, där den nu introduceras.

Hög efterfrågan

Matcha Oat Drink kombinerar företagets populära iKaffe-havredryck med finmald Tencha-matcha och en hint av vanilj.

Den kan drickas både varm och kall och ses som ett naturligt steg för företaget då efterfrågan har varit hög.

– Matcha-trenden har fullkomligt exploderat på kort tid och vi är glada att lansera en drickfärdig matcha för alla som är nyfikna att prova, säger Ilse Siekkinen, VD för Oatlys verksamhet i Norden, till Vegomagasinet.

Drycken är helt växtbaserad och gjord på svensk havre.

Matchan framställs genom att Tencha-bladen ångas varsamt och torkas vid hög temperatur innan de mals till ett fint pulver.

– Havredrycken passar fantastiskt bra med matchans smakprofil. Med vår nya dryck tar vi matcha-trenden ut i landet och in i vardagen, säger Siekkinen.

Viral trend 

Matcha har blivit en favorit på TikTok och Instagram, där allt från iskaffe till bakverk fått en grön twist.

Oatly hoppas nu att deras färdiga latte ska göra drycken ännu mer tillgänglig för trendkänsliga konsumenter.

Matcha Oat Drink lanseras i två förpackningsstorlekar - en liter för hemmabruk och en smidig 250 ml-förpackning med sugrör för den som vill ha en snabb dryck på språng.

Matchas framgång

Matcha är ett japanskt grönt te gjort på finmalda teblad som vispas ut i vatten eller mjölk för en intensiv smak och vacker grön färg.

Drycken har blivit en global trend tack vare sina hälsofördelar, sin unika smak och sin fotogeniska färg – och syns idag överallt.

De senaste åren har intresset för det gröna tepulvret skjutit i höjden, och matcha i olika former har blivit en trend att visa upp på sociala medier.

I Storbritannien steg försäljningen av matcha med över 200 procent häromåret, uppger SvD.

Foto: T Stokpic

Text: Redaktionen