Ukrainas expresident ställer krav på Sverige – “är katastrof”

2024 03 07

Sverige måste omedelbart göra verklighet av ett tungt löfte till Ukraina.

Efter att det svenska Natomedlemskapet till slut, av allt att döma, enbart är några timmar från att gå i mål, är tiden inne.

Det menar Petro Porosjenko, den ukrainska presidenten Volodymyr Zelenskys förträdare.

Specifikt pekar han på att det tack vare Natointrädet nu inte längre finns några hinder för Sverige att skicka Gripenplan till det ukrainska flygvapnet.

– När ni nu blir medlemmar har ni ännu större möjlighet att stå skuldra vid skuldra med oss. Så, som vi har blivit lovade, var snälla och korta leveranstiden av stridsflyget till Ukraina, säger Porosjenko i en exklusiv intervju med Dagens Nyheter.

Regeringen har velat avvakta

Krav på Gripenplan till Ukraina har lyfts även i Sverige, bland annat av Socialdemokraterna.

Regeringen har dock velat avvakta med frågan till dess att medlemskapet i Nato är slutgiltigt och Sverige därmed är garanterat skydd av försvarsalliansens övriga medlemmar vid händelse av ett angrepp.

– Vi har sagt att JAS-frågan, den tar vi ställning till definitivt när vi är medlemmar i Nato, sade statsminister Ulf Kristersson (M) till SVT i februari.

Lovat stridsflyg: "Är katastrof"

Tillsammans med tio andra länder har Sverige lovat att skicka stridsflyg till Ukraina.

Det handlar i synnerhet egentligen om det amerikanska F-16-planet, men Porosjenko vill hellre att Sverige skickar Gripen.

Anledningen är att modellen är enklare och går snabbare att lära piloterna att använda

– Men vi skulle behövt stridsflygen igår, för vår situation i luftrummet är katastrofal. Ryssarna dödar helt enkelt våra soldater, säger Porosjenko och menar att Gripenplanen vore en “stor möjlighet”.

Har varnat Sverige

Ryssland har tidigare varnat Sverige för att skicka Gripen till Ukraina.

Att skicka alltmer dödliga vapen, framförallt stridsplan, är en direkt väg mot ökad konfrontation mellan Ryssland och Nato. Vi varnar verkligen för detta, sade den ryska toppdiplomaten Sergej Ryabkov i en intervju med SvD för ett år sedan.

– De som förespråkar att sända stridsplan till Ukraina bör tänka sig för noggrant. Det vore ett mycket farligt steg.

Foto: Nato

Text: Redaktionen


SD-toppar nekas av Hemvärnet

2025 12 02

Pontus Persson, riksdagskandidat för Sverigedemokraterna, och SD-ledamoten Richard Jomshof har nekats antagning till Hemvärnet.

Nu hävdar SD-topparna att det handlar om politisk diskriminering.

– Jag vill inte att det blir en politisk fråga, jag vill bara försvara mitt land. Men jag har inte fått någon förklaring, så då är det enda skäl jag kan tänka på – mina politiska åsikter. Och är det så att Hemvärnet inte tycker att man kan sympatisera med Sveriges näst största parti, och det är över 20 procent av befolkningen, då har vi ett problem, säger Pontus Persson till Kvartal.

SD-toppen Richard Jomshof berättar att han också nekats antagning till Hemvärnet. Även Jomshof bedömer att han sannolikt nekats på grund av sitt partimedlemskap.

– Har gjort värnplikt (grad furir). Sökte till Hemvärnet när Ukraina attackerades och kände att jag ville delta i närförsvaret vid ett eventuellt skarpt läge. Fick ett mejl för ett år sedan att min ansökan var avbruten. Förbannat märkligt om du frågar mig, men troligtvis rör det sig om politisk diskriminering i båda fallen, skriver han på X i ett svar till Pontus Persson.

Hemvärnet svarar

Hemvärnets kommunikationschef Jessica Dahlin har kommenterat uppgifterna. Hon uppger att Persson inte godkändes i säkerhetsprövningen.

SD-politikern har framhållit att han först blev godkänd i säkerhetsprövningen, men att beslutet drogs tillbaka efter en vecka.

Hemvärnet uppger att det skett ett misstag.

– Vad gäller det specifika fall som refereras till, gällande information om en godkänd säkerhetsprövning, så har det skett av misstag. Det var felaktig information som gick ut, något vi såklart beklagar, säger Jessica Dahlin till Kvartal.

”De är säkerhetsrisker”

Svenska Dagbladets ledarskribent Peter Wennblad kritiserar politikernas frispråkighet. Han anser att agerandet bör klassa både Jomshof och Person som ”säkerhetsrisker”.

– Undrar om Jomshof och Persson förstår att de nu i handling visar att de är säkerhetsrisker. Att offentligt sprida spekulativ kritik mot Försvarsmakten torde i sig diskvalificera dem i en säkerhetsprövning, eftersom man i den bland annat bedömer lojaliteten mot försvarets intressen, skriver han på X.

LÄS MER: “Vi är redo” – Putin dundrar mot Europa

FAKTA: Hemvärnets säkerhetsprövning

- Säkerhetsprövningen inleds med en intervju som tar cirka 2–3 timmar att genomföra.

- Som en del av säkerhetsprövningen kan Försvarsmakten även göra en bostadskontroll om det skulle vara aktuellt med hemförvaring av vapen.

- Efter säkerhetsprövningsintervjun gör Försvarsmakten även en registerkontroll, samt efterfrågar ett yttrande från den sökandes hemkommun.

Källa: Försvarsmakten

LÄS OCKSÅ: Dryckesbolag på väg att kastas ut från börsen

Foto: Joel Thungren Försvarsmakten

Text: Redaktionen


02dec25

Katastroflarm från Ryssland

2025 12 02

Den ryska flygbranschen befinner sig i en historisk kris.

Katastroflarmen fortsätter avlöser varandra, och utvecklingen pekar stadigt nedåt. Under 2025 har antalet flygolyckor och upptäckta funktionsfel fyrdubblats jämfört med fjolåret, rapporterar den oberoende ryska nyhetssajten Novaja Gazeta Europe.

Mellan januari och november har omkring 800 incidenter registrerats som lett till inställda eller avbrutna flygningar, uppger sajten med hänvisning till statistik från Aviaincident – en rysk Telegramkanal som kartlägger flygincidenter i landet.

En av årets mest allvarligaste händelser inträffade i mitten av november. Passagerare på ett ryskt passagerarflygplan av typen Superjet filmade hur ena motorns ytterskal slets av i luften. 

Planet tvingades nödlanda och delar av motorkåpan hittades utspridda på både start- och landningsbanan.

– Det är den tredje liknande incidenten på två år med ett Superjet, rapporterar Novaja Gazeta Europe.

Under hård press

Den ryska flygsektorn är hårt pressad. Västvärldens sanktioner har gjort det svårt för ryska flygbolag att få tag på reservdelar till sina plan, något som har direkt påverkan på både säkerheten och tillgängligheten. 

Kreml har vädjat till FN:s luftfartsorgan om att lätta på sanktionerna mot bland annat reservdelar.

– Ryska myndigheter försöker nu förhandla om lättnader från sanktioner, särskilt mot reservdelar, som de säger är avgörande för flygsäkerheten, har en källa inom den ryska flygsektorn sagt till Reuters.

LÄS MER: Ukraina väntar sig amerikanska vapen – för över 100 miljarder 

En tredjedel försvinner

Dmitrij Yadrov, chef för den ryska luftfartsmyndigheten Rosaviatsiya, har uppgett att cirka  309 ryska flygplan kommer att tas ur tjänst 2030.

Beksedet innebär att en tredjedel av Rysslands flygplansflotta kan vara förlorad 2030, eftersom tillverkningen av nya flygplan i princip står helt still. Under 2025 har endast ett av 15 utlovade passagerarflygplan nått marknaden.

LÄS OCKSÅ: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Foto: F. Halim

Text: Redaktionen