Ukrainas armé får förstärkning – “10 000 har ansökt”

2025 02 18

10 000 unga ukrainare har ansökt till de militära styrkorna.

Under en längre tid har Ukrainas brist på manskap längs med fronten pekats ut som ett växande problem.

USA har velat se mobilisering även av män mellan 18 och 24 år gamla.

Det har inte Zelenskyj gått med på - men ett “specialkontrakt” har erbjudits unga ukrainare som nu tycks ge resultat.

Det rapporterar Kyiv Independent.

10 000 har ansökt

Ukrainas militär har tagit emot över 10 000 ansökningar från frivilliga rekryter i åldern 18 till 24 år efter införandet av lukrativa ”specialkontrakt”.

Det uppger försvarsdepartementets talesman Dmytro Lazutkin.

Avtalen, som syftar till att rekrytera ytterligare militär personal som inte är föremål för mobilisering, ger ett antal förmåner.

Förmånerna inkluderar bland annat en årslön på 1 miljon hryvnja, motsvarande 24 000 dollar eller drygt 250 000 svenska kronor, 0 procent ränta på bolån och gratis högre utbildning.

Får åka utomlands

Ukrainas försvarsdepartement har också meddelat att de som fullgjort ett års tjänstgöring skulle tillåtas resa utomlands. 

För närvarande är det, med några få undantag, förbjudet för alla män i åldern 18-60 år att resa utomlands under undantagstillståndet.

Amerikanska politiker och NATO-allierade har kontinuerligt uppmanat Ukraina att sänka sin värnpliktsålder från 25 till 18 år för att åtgärda bristen på arbetskraft.

Specialkontraktet bedöms vara en kompromiss - där Ukraina kan stärka manskapet men inte behöver tvångsmobilisera unga ukrainare.

LÄS MER: Nytt amerikanskt besked till Kyiv

Samma krav

Kreml har i dagarna inför fredsförhandlingarna upprepat kraven på att Ukraina måste överge territorium.

Det uppger tankesmedjan Institute for the Study of War.

Vill inte göra detsamma

ISW förklarar.

– Kreml upprepade sina krav på att Ukraina ska avträda ytterligare territorium i östra och södra Ukraina till Ryssland och upplösa den ukrainska militären i framtiden, samtidigt som man fortsatte att meddela att Kreml inte är villigt att självt göra territoriella eftergifter i eventuella framtida fredsförhandlingar. 

Foto: Ministry of Defence of Ukraine 

Text: Redaktionen


Klädbutik går i konkurs efter 34 år

2025 02 18

En Stockholmsbaserad klädaffär går i graven.

På måndagen kommer nästa konkursbesked - den här gången i modevärlden.

Den Stockholmsbaserade klädbutiken Jupiter - belägen i de centrala delarna av huvudstaden - går i konkurs.

Det rapporterar Habit.

Efter 34 år

1991 slog grundarna upp portarna till den första butiken i Sturegallerian som döptes om till Jupiter 1993. 

Det blev en omedelbar succé och redan från dag ett besökte mängder av modeintresserade män butiken.

Efter 34 år i Stockholm har de ekonomiska utmaningarna nu blivit för stora - och Jupiter går i konkurs.

Ekonomiska problem

En ansökan om konkurs har skickats in till Stockholms tingsrätt och tingsrätten fattade kort därefter beslut om att konkursen skulle genomföras.

Enligt Habit är anledningen till konkursen ekonomiska problem - företaget är på obestånd och kan inte betala skulderna.

Det är Jupiter

Jupiter har i huvudsak fokuserat på herrkläder och sålt allt från tröjor och mössor till byxor, jackor och annat.

De har bland annat sålt kläder från märken som Stone Island, Aspesi, Oscar Jacobsson och Lardini.

– Varumärket Jupiter föddes helt enkelt ur visionen om att förena klassiskt herrmode och modern konfektion med casual wear, förklarar Jupiter om sin verksamhet.

– Men också ur drömmen om att genomföra denna idé med hjälp av starka varumärken som utmärkte sig genom att driva förändring.

Fortsatt tufft

Svensk ekonomi befinner sig fortsatt i en tuff situation.

På måndagen har nya siffror kommit från Statistiska centralbyrån som visar att arbetslösheten ökar.

Arbetslöshetstalet uppgick till 10,6 procent bland kvinnor, en ökning med 2,0 procentenheter.

Antalet sysselsatta i åldern 15–74 år uppgick till 5 231 000 personer säsongrensat och utjämnat. 

Det motsvarar en sysselsättningsgrad på 68,7 procent.

– I januari 2025 uppgick antalet arbetslösa i åldern 15–74 år till 592 000, icke säsongrensat, förklarar Statistiska centralbyrån.

– Det är en ökning med 114 000 personer jämfört med motsvarande månad föregående år. Detta motsvarar ett arbetslöshetstal på 10,4 procent, en ökning med 1,9 procentenheter.

Foto: Jupiter

Text: Redaktionen


Vanligt telefonsamtal väcker stor oro

2025 02 17

Sju av tio svenskar är oroade över ett vanligt förekommande telefonsamtal.

Det visar en ny Sifo-undersökning som gjorts på uppdrag av nummerupplysningstjänsten Truecaller.

Telefonsamtalet som pekas ut är samtal från nummer som inte finns i kontaktlistan i telefonen.

Omkring 70 procent av svenska folket svarar att de känner oro när de blir uppringda av “okänt nummer”. 

Bland kvinnor är siffran ännu högre – 75 procent uppger att de känner irritation, obehag eller oro när ett okänt nummer ringer.

Enligt Truecaller är resultatet ett tydligt tecken på att svenskarna inte längre litar på att den som ringer upp gör det med goda avsikter.

– Att så många känner oro när det ringer från ett okänt nummer är en tydlig signal om att förtroendet för telefonen som en trygg kommunikationskanal har rubbats. Bedragarnas framfart har förändrat vårt beteende i grunden, säger Fredrik Kjell, operativ chef på Truecaller i Sverige.

Så agerar svenska folket

Undersökningen visar också att många personer vidtar olika åtgärder vid samtal från ett okänt nummer.

Mer än var fjärde kvinna, 26 procent, låter samtalet ringa ut. Var tredje person söker däremot upp numret för att se vem som ringer innan de tar beslut om att svara eller inte. 

– Vi vill känna oss trygga när telefonen ringer, men idag väcks ofta oro och misstänksamhet i stället. Det visar att behovet av att veta vem som ringer aldrig har varit större, säger Fredrik Kjell.

Skillnader mellan åldersgrupper 

I den yngre målgruppen (18-34 år) är det vanligare att svara på samtal från okänt nummer. Hela 38 procent uppger att de plockar upp luren. Bland svenskar i åldrarna 56-79 år är motsvarande siffra 25 procent.

– Telefonen ska förenkla vår vardag, inte skapa stress. Med rätt verktyg kan vi ta tillbaka kontrollen och känna oss trygga med varje samtal, säger Fredrik Kjell.

Foto: T. Grote

Text: Redaktionen