Ukraina rasar mot Viktor Orban

2022 11 22

Ukraina har valt att kalla upp Ungerns ambassadör i landet.

Beslutet tas efter att Ungerns premiärminister Viktor Orban poserat med en kontroversiell halsduk inför en fotbollsmatch, rapporterar Reuters.

Halsduken föreställde en karta på Ungern. Men inte dagens karta, utan en karta på Ungern för över 100 år sedan. Kartan på Orbans halsduk inkluderade således delar av dagens  Kroatien, Rumänien, Serbien, Slovakien och Ukraina.

Något som fått Ukraina att se rött.

– Främjande av revisionistiska idéer i Ungern bidrar inte till utvecklingen av ukrainsk-ungerska relationer och överensstämmer inte med principer för europeisk politik, framhåller det ukrainska utrikesdepartementets talesperson Oleg Nikolenko enligt Reuters.

Nikolenko tillägger att Ukraina kräver en ursäkt av Ungern och att landet snarast bör klargöra att de inte gör anspråk på ukrainskt territorium.

”Fotboll är inte politik”

Viktor Orban har svarat på kritiken.

Ungerns ledare ber inte direkt om ursäkt.

– Fotboll är inte politik! Läs inte in saker som inte finns. Det ungerska landslaget tillhör alla ungrare, var de än bor! skriver han i ett inlägg på Facebook.

Ingen ny konflikt

”Konflikten” mellan Ungern och Ukraina går långt bak i tiden.

Mycket handlar om regionen  Zakarpatska i västra Ukraina, rapporterar Politico.

Regionen var en del av Österrike-Ungern innan första världskriget och en del av Ungern strax innan andra världskriget.

Ukraina har tidigare anklagat Ungern för att landet kände till Rysslands invasionsplaner innan den 24 februari.

Ledaren för Ukrainas nationella säkerhet- och försvarsråd Oleksij Danilov har även påstått att Ungern erbjudits ukrainskt territorium (Zakarpatska) av Ryssland efter kriget.

Ungern förklarade öppet sitt samarbete med Ryssland. Dessutom varnade Putin dem i förväg för att vårt land skulle invaderas. Av någon anledning trodde Ungern att de skulle få ta en del av ”sitt” territorium. Det kommer aldrig att hända. Låt oss se vad som blir konsekvenserna för detta land efter krigets slut, sa Danilov till den ukrainska nyhetsbyrån Ukrinform i början av maj.

Uttalandet fick den ungerska ambassaden i Kyiv att gå i taket.

– Uttalandet av Oleksij Danilov innehåller anklagelser som är falska och ogrundade. De uppviglar till hat mot det ungerska folket och mot Ungern i den ukrainska opinionen, skrev ambassaden.

Foto: Viktor Orban 

Text: Redaktionen


Ny lågpriskedja kommer till Sverige

2025 09 14

Ett nytt alternativ till Rusta och Clas Ohlson kommer till den svenska marknaden.

Kedjor som Rusta, Clas Ohlson och Dollarstore fortsätter att breda ut sig i Sverige.

Samtidigt kommer nu besked om att en ny lågpriskedja kommer till den svenska marknaden.

Det handlar om den finska jätten Puuilo, uppger Hufvudstadsbladet.

Puuilo till Sverige

Clas Ohlson och Rusta får alltså ny konkurrens.

I samband med kedjans delårsrapport framhåller Puuilo att de ämnar etablera sig på den svenska marknaden.

– Puuilos ledning har reviderat sin uppskattning av butikspotentialen i Finland uppåt till över 90 butiker, meddelar bolaget.

– Företaget kommer också att inleda en organisk internationell expansion, för vilken det kommer att öppna butiker i Sverige.

Oklart var

Det är i nuläget oklart var och när och hur många butiker som kommer att öppna i Sverige.

Vd Juha Saarela bekräftar dock ambitionen.

– Vi ser betydligt större potential att utöka vårt butiksnätverk i Finland än vad vi tidigare beräknat, säger han i ett pressmeddelande.

– Dessutom har vi noggrant utvärderat utsikterna för Puuilo-butiker utomlands och kommer att testa butiker i Sverige under strategiperioden.

Läs mer: UPPGIFTER: Amerikansk snabbmatsjätte kommer till Sverige

Det är Puuilo

Puuilo grundades år 1982 och är en av de ledande lågprisvaruhuskedjorna i Finland.

I dagsläget finns omkring 40 butiker i hemlandet, men som framgår av pressmeddelandet finns planer på att öka det till uppemot 90 stycken.

Det säljs där

Till Puuilos sortiment ingår bland annat byggmaterial, verktyg, biltillbehör, trädgårdsredskap, djurfoder och samt ett brett urval av hushållsvaror.

– Puuilo startade som en snickarverkstad, förklarar kedjan om sin historia.

– Först fanns det sex gamla bussar, som gick runt Finlands byars och städers marknadsplatser, och sålde järnvaror. I början av 2000-talet övergavs bussarna och byggandet av affärer började.

Läs mer: Arbetsförmedlingen: Här finns jobben i höst

Foto: G. Ribeiro

Text: Redaktionen


Efterlängtad dryck till Sverige

2025 09 13

Det havrebaserade varumärket Oatly lanserar en ny latte i Sverige.

Drycken Matcha Oat Drink har fått stor uppmärksamhet globalt på sociala plattformar.

På TikTok hyllas Oatlys matcha-latte av miljontals användare, men i Sverige har drycken lyst med sin frånvaro, fram tills nu.

Från och med denna vecka går det att köpa drycken i svenska butiker, där den nu introduceras.

Hög efterfrågan

Matcha Oat Drink kombinerar företagets populära iKaffe-havredryck med finmald Tencha-matcha och en hint av vanilj.

Den kan drickas både varm och kall och ses som ett naturligt steg för företaget då efterfrågan har varit hög.

– Matcha-trenden har fullkomligt exploderat på kort tid och vi är glada att lansera en drickfärdig matcha för alla som är nyfikna att prova, säger Ilse Siekkinen, VD för Oatlys verksamhet i Norden, till Vegomagasinet.

Drycken är helt växtbaserad och gjord på svensk havre.

Matchan framställs genom att Tencha-bladen ångas varsamt och torkas vid hög temperatur innan de mals till ett fint pulver.

– Havredrycken passar fantastiskt bra med matchans smakprofil. Med vår nya dryck tar vi matcha-trenden ut i landet och in i vardagen, säger Siekkinen.

Viral trend 

Matcha har blivit en favorit på TikTok och Instagram, där allt från iskaffe till bakverk fått en grön twist.

Oatly hoppas nu att deras färdiga latte ska göra drycken ännu mer tillgänglig för trendkänsliga konsumenter.

Matcha Oat Drink lanseras i två förpackningsstorlekar - en liter för hemmabruk och en smidig 250 ml-förpackning med sugrör för den som vill ha en snabb dryck på språng.

Matchas framgång

Matcha är ett japanskt grönt te gjort på finmalda teblad som vispas ut i vatten eller mjölk för en intensiv smak och vacker grön färg.

Drycken har blivit en global trend tack vare sina hälsofördelar, sin unika smak och sin fotogeniska färg – och syns idag överallt.

De senaste åren har intresset för det gröna tepulvret skjutit i höjden, och matcha i olika former har blivit en trend att visa upp på sociala medier.

I Storbritannien steg försäljningen av matcha med över 200 procent häromåret, uppger SvD.

Foto: T Stokpic

Text: Redaktionen