Två storbanker pekar ut många hushåll – “har inte förstått”

2023 11 07

Alla sitter och väntar på Riksbankens besked om styrräntan senare i november.

De flesta ekonomer och experter tycks överens om att en höjning är mycket sannolik.

Nästa vecka kommer också siffrorna för inflationen i oktober – vilket lär ge den sista ledtråden i vad Riksbanken väljer att göra.

"Ta höjd"

Att det kommer att dröja innan räntan börjar sjunka är redan en etablerad bedömning.

Såväl Handelsbanken som Nordea pekar ut september 2024 som den gyllene månaden när allt börjar vända.

– Hushållen ska ta höjd för att räntorna kommer att ligga kvar på de här nivåerna. De kommer inte ner till de nivåer vi hade innan krisen, säger Annika Winsth, chefsekonom på Nordea, till Dagens Nyheter.

Grupp pekas ut: "Inte förstått"

En grupp pekas särskilt ut som extra sårbar av chefsekonomen.

Det gäller unga hushåll med stora skulder, som “inte förstått” att räntehöjningarna den senaste tiden inte innebär att räntorna återgår till nivåerna på 1 procent – som det var för några år sedan – även när styrräntan börjar sjunka.

Annika Winsth får medhåll av Handelsbankens chefsekonom Christina Nyman.

– På sikt tror vi att styrräntan kommer att ligga runt 2–2,5 procent. Det betyder att bolåneräntor kanske ligger på 3,5–4 procent, säger Christina Nyman till samma tidning, och tillägger att det sannolikt tar uppemot fyra år innan vi når dit.

Inkassofallen ökar

Unga hushåll har redan drabbats hårt av den höga inflationen och de stigande räntorna.

I somras hade antalet inkassoärenden ökat med hela tio procentenheter, enligt SVT.

– Vi ser att höga bolåneräntor slår mot betalningsförmågan och det gäller särskilt de unga. Och vi tror tyvärr att det kommer fortsätta bli sämre innan det blir bättre, sade Julia Reuszner, vd på Intrum Sverige som hjälper företag att få betalt, till SVT vid tillfället.

"Haft tajtare ekonomi"

Enligt Julia Reuszner är statistiken tydliga indikationer på att fler får problem med sin privatekonomi.

Hon har en teori varför det är just så många unga som hamnar i svårigheter.

– Sannolikt beror det på att de har haft tajtare ekonomi sedan tidigare. Många pekar på att det är de höga bolåneräntorna som ställer till det, säger Julia Reuszner till SVT.

Foto: M. Lis

Text: Redaktionen


Chockbesked för prestigeprojekt: Kan kosta 56 miljarder kronor

2025 09 18

Kostnaden för det prestigefulla Västlänkenprojektet skjuter i höjden.

Prislappen för den cirka åtta kilometer långa järnvägstunneln under Göteborg beräknas landa på 56 miljarder kronor. Det är en ökning med 80 procent om man räknar bort inflationen, rapporterar DN.

–  Kostnaden som WLC angett för Korsvägenetappen har ökat med fem miljoner per dag varje dag sedan 2018. Vi är mycket besvikna, för att inte säga rent ut sagt förbannade, säger Patrick Guné, chef för Stora projekt på Trafikverket, till tidningen.

Häver kontraktet

Tidigare under torsdagen meddelade Trafikverket att kontraktet för Västlänkens Korsväggen-etap hävs.

Myndigheten riktar allvarliga anklagelser mot det NCC-ledda konsortiet WLC (Wayss & Freytag Ingenieurbau AG).

Enligt Trafikverket ska WLC ha gynnat egna och närstående bolag i samband med upphandlingar inom konsortiet. Dessutom anklagas företaget för att ha valt tekniska lösningar som främst gynnat den egna vinningen, samt för att ha lagt på oskäliga påslag i flera led.

– Enligt granskningen har WLC allvarligt brustit i omsorgsplikten avseende kontraktsadministration och ekonomistyrning. Allt detta med ökade kostnader för skattebetalarna som följd, uppger Trafikverket.

LÄS MER: Hundratals tvingas lämna svenskt storföretag

Slår tillbaka

Byggföretaget NCC tillbakavisar anklagelserna som riktats mot WLC.

Företaget kallar Trafikverkets påstående för felaktiga.

– Detta är ett djupt beklagligt beslut som kommer att öka slutkostnaden och leda till stora förseningar av Västlänken. De påståenden som anges som hävningsgrund stämmer inte, och med det här försöket att skyla sina egna tillkortakommanden illustrerar Trafikverket sin oförmåga att driva stora samverkansprojekt, säger Kenneth Nilsson, affärsområdeschef på NCC Infrastructure.

Trafikverkets Patrick Guné köper inte byggföretagets förklaring.

– När vi ser kostnadsökningar på nästan 400 procent, känner vi oss lurade. Vår uppgift är att bygga en anläggning som Göteborg och hela Sverige kan vara stolta över, inte att medverka till att pengar försvinner utan förklaring, säger han.

– Vi har ett ansvar gentemot resenärer och skattebetalare. Att häva kontraktet är ett tufft beslut, men nu är det nödvändigt att sätta ner foten för att komma vidare och leverera det som Västsverige behöver, en pålitlig och modern järnväg.

LÄS MER: Kalldusch för Ica – konkurrenten närmar sig snabbt

Foto:

Text: Redaktionen


Zelenskyj: Ukraina har befriat 160 kvadratkilometer

2025 09 18

Ukrainas president säger att landets styrkor befriar mark i Donetsk.

Ryssland fortsätter att trycka på i de östra delarna av Ukraina.

Putins styrkor har under den senaste tiden koncentrerat många soldater kring städer som Pokrovsk och Dobropillia.

Nu säger Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj att Ukrainas trupper har befriat 160 kvadratkilometer i östra Donetsk, rapporterar Kyiv Independent.

Flera byar

Ukrainska styrkor har under den senaste månaden drivit tillbaka ryska trupper efter att dessa avancerat 15–20 kilometer mot den strategiska motorvägen Dobropillia–Kramatorsk, nära den omstridda staden Pokrovsk. 

Sedan slutet av augusti har ukrainska enheter återtagit kontrollen över flera byar i området. 

Sju bosättningar har återtagits i sektorerna Dobropillia och Pokrovsk under motoffensiven, säger Zelensky och citerar en rapport från överbefälhavaren Oleksandr Syrskyi.

Totalt rör det sig alltså om 160 återtagna kvadratkilometer.

Har tagit soldater

I samband med den för Ukraina framgångsrika motoffensiven i östra Donetsk har 100 ryska soldater tillfångatagits.

– Ukraina försvarar med rätta sina positioner och sitt land, säger Zelenskyj.

– De ryska förlusterna sedan starten av vår motoffensiv bara i Pokrovsk-riktningen under de senaste veckorna överstiger 2 500. Av dessa har över 1 300 ryska soldater dödats.

Läs mer: Trump frustrerad – “Han har verkligen svikit mig”

Träffar luftförsvar

Uppgifter kommer samtidigt om att Ukraina har förstört ryskt luftförsvar för hundratals miljoner.

Ukrainas drönare förstörde i augusti tre ryska luftförsvarssystem till ett uppskattat värde av 80–90 miljoner dollar, uppger Kyiv Post.

Det motsvarar 750-840 miljoner svenska kronor.

Flera system

Ukrainarna ska ha förstört två Tor-M2 luftförsvarssystem, en Buk-M3-bärare och ett Buk-M2-radarsystem.

– Fienden ändrar taktik, försöker stoppa oss, gömma sig, men förgäves – vår vedergällning hinner ikapp sitt mål, framgår av en ny ukrainsk rapport.

Läs mer: Är emot Ukrainakriget – försvinner nu från Kreml

Foto: President of Ukraine Office

Text: Redaktionen