Två storbanker gör som Swedbank – en miljon hushåll drabbas

2024 09 22

Tidigare i september avslöjades att Swedbank har en särskild regel för sina bolånekunder.

Den går ut på att kunder med rörlig ränta som individuellt vill förhandla ned sin ränta mest sannolikt får ett nej på frågan.

Anledningen är att Swedbank inte tillåter förhandling om rabatten under ett års tid. 

Regeln framstod som unik eftersom ingen annan av storbankerna praktiserade den, skrev Svenska Dagbladet vid tillfället och framhöll att regeln omfattar hundratusentals bolånekunder anslutna till Swedbank.

Nu visar det sig att minst ytterligare två stora banker faktiskt gör samma sak.

Omkring en miljon kan omfattas

Enligt en ny granskning nekar även Nordea och Handelsbanken kunder med rörliga bolån att förhandla om sin ränta, rapporterar SVT Nyheter.

Det innebär att omkring en miljon kunder kan drabbas av regeln – eftersom drygt 60 procent av Sveriges 2,3 miljoner hushåll med bolån har valt rörlig ränta, enligt färska siffror från Finansinspektionen (FI).

Lånen, som ofta är tre månader långa, delas ut tillsammans med en fast rabatt gentemot listräntan.

Det är den rabatten som bankerna hänvisar till när de säger nej till de som vill förhandla, vilket gör att lånen istället framstår som fasta ettåriga varianter.

– Vi fick höra att det inte var någon idé att försöka omförhandla räntan förrän om ett år senare, säger en kund till Nordea, som vill vara anonym, till tv-kanalen.

Det är samma tidsfrist som Swedbank uppgav innan man tänker börja tala om frågan.

"Skadar förtroendet"

När det gäller Handelsbanken har folk fått beskedet att det enbart är kunder med pension hos banken som får lov att förhandla, erfar SVT.

Det innebär att det blott är samma grupp som får tillgång till snitträntan.

Moa Langemark, konsumentskyddsekonom på Finansinspektionen, är kritisk.

Hon menar att det är onödigt krångligt och att systemet borde vara mer transparent. Ekonomen får medhåll av Christina Sahlberg på jämförelsesajten Compricer.

– Systemet med rabatter gynnar de som ligger på och tjatar på bankerna. Det skadar förtroendet för bankerna när det är så krångligt att vara bolånekund, säger hon till SVT.

Vill inte kommentera

Varken Swedbank, Handelsbanken, Nordea eller SEB har velat uttala sig till kanalen om sina rabattsystem.

Tidigare i september påtalade den förstnämnda banken att det “inte går att se över ränterabatten var och varannan månad”, enligt SvD.

Storbanken hävdar vidare att skälet till att en rabatt gäller i tolv månader är för att kunden ska känna en trygghet.

– Om kunden vill binda sitt lån med tre månaders bindningstid till en längre bindningsperiod går detta att göra när som helst, uttrycker Charlotte Nilsson, pressansavarig på Swedbank, till samma tidning.

Foto: Swedbank

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Stort larm inför svenska sommaren – varningar i flera län

2025 05 15

Stora delar av Sverige kan påverkas av vattenbrist i sommar. Kolla vilka delar av landet här.

Det har regnat ovanligt lite inför sommaren i år – något som märks när man ser till Sveriges grundvattenmagasin.

I vanliga fall brukar dessa vara välfyllda, men inte i år. Den knappa nederbörden har lett till en oro för vattenbrist både i södra Sverige och längs med Norrlands kustremsor.

De regioner som berörs mest är för närvarande Gotlands, Kalmar, Blekinge och Skåne län, rapporterar Sveriges geologiska undersökning, SGU.

– Det är troligt att det blir fler meddelanden (om risk för vattenbrist) framöver om det inte blir blötare väder. Vi bedömer att det finns en förhöjd risk för konsekvenser i sommar, säger Carl-Erik Hjerne, hydrogeolog vid SGU, till SR.

“Dåligt utgångsläge inför sommaren”

SGU varnar i ett nyligt pressmeddelande om att det är svårt att förutspå exakt hur låga grundvattennivåerna blir, eftersom det oftast är som lägst under slutet av sommaren beroende på hur vädret blir under de närmaste månaderna.

Men det är ett dåligt utgångsläge inför sommaren och det blir alltmer troligt att vi kommer få låga eller ovanligt låga grundvattennivåer på många platser i Götaland och Svealand under sommaren, heter det i pressmeddelandet.

Läs mer: Tsunamivarning har utfärdats i Medelhavet

Här är det störst risk för vattenbrist

Enligt SGU finns det också en stor risk för att grundvattenivåerna i de små magasinen kommer att bli ovanligt låga i Götaland samt stora delar av Svealand och Norrlandskusten under juli.

Vad gäller de stora magasinen varnar man särskilt för vattenbrist i Skåne, Blekinge, Småland samt på Öland och Gotland.

– Det gäller dock långt ifrån alla eftersom grundvattentillgången varierar stort mellan olika platser och brunnar. En del upplever aldrig några utmaningar med vattenförsörjningen medan andra återkommande har problem, uppger SGU.

Läs också: Enorm ökning i Sverige väntas – gäller alla med fjärrvärme

Foto: E. Thoresson

Text: Redaktionen