Två storbanker gör som Swedbank – en miljon hushåll drabbas

2024 09 22

Tidigare i september avslöjades att Swedbank har en särskild regel för sina bolånekunder.

Den går ut på att kunder med rörlig ränta som individuellt vill förhandla ned sin ränta mest sannolikt får ett nej på frågan.

Anledningen är att Swedbank inte tillåter förhandling om rabatten under ett års tid. 

Regeln framstod som unik eftersom ingen annan av storbankerna praktiserade den, skrev Svenska Dagbladet vid tillfället och framhöll att regeln omfattar hundratusentals bolånekunder anslutna till Swedbank.

Nu visar det sig att minst ytterligare två stora banker faktiskt gör samma sak.

Omkring en miljon kan omfattas

Enligt en ny granskning nekar även Nordea och Handelsbanken kunder med rörliga bolån att förhandla om sin ränta, rapporterar SVT Nyheter.

Det innebär att omkring en miljon kunder kan drabbas av regeln – eftersom drygt 60 procent av Sveriges 2,3 miljoner hushåll med bolån har valt rörlig ränta, enligt färska siffror från Finansinspektionen (FI).

Lånen, som ofta är tre månader långa, delas ut tillsammans med en fast rabatt gentemot listräntan.

Det är den rabatten som bankerna hänvisar till när de säger nej till de som vill förhandla, vilket gör att lånen istället framstår som fasta ettåriga varianter.

– Vi fick höra att det inte var någon idé att försöka omförhandla räntan förrän om ett år senare, säger en kund till Nordea, som vill vara anonym, till tv-kanalen.

Det är samma tidsfrist som Swedbank uppgav innan man tänker börja tala om frågan.

"Skadar förtroendet"

När det gäller Handelsbanken har folk fått beskedet att det enbart är kunder med pension hos banken som får lov att förhandla, erfar SVT.

Det innebär att det blott är samma grupp som får tillgång till snitträntan.

Moa Langemark, konsumentskyddsekonom på Finansinspektionen, är kritisk.

Hon menar att det är onödigt krångligt och att systemet borde vara mer transparent. Ekonomen får medhåll av Christina Sahlberg på jämförelsesajten Compricer.

– Systemet med rabatter gynnar de som ligger på och tjatar på bankerna. Det skadar förtroendet för bankerna när det är så krångligt att vara bolånekund, säger hon till SVT.

Vill inte kommentera

Varken Swedbank, Handelsbanken, Nordea eller SEB har velat uttala sig till kanalen om sina rabattsystem.

Tidigare i september påtalade den förstnämnda banken att det “inte går att se över ränterabatten var och varannan månad”, enligt SvD.

Storbanken hävdar vidare att skälet till att en rabatt gäller i tolv månader är för att kunden ska känna en trygghet.

– Om kunden vill binda sitt lån med tre månaders bindningstid till en längre bindningsperiod går detta att göra när som helst, uttrycker Charlotte Nilsson, pressansavarig på Swedbank, till samma tidning.

Foto: Swedbank

Text: Redaktionen


25 november 2025

Nordkoreansk “mirakelmedicin” strömmar in Ryssland

2025 11 25

Ett nytt läkemedel har fått fart på den ryska marknaden.

Nordkoreanska Neo Viagra har börjat säljas i mängder i Ryssland.

Läkemedlet är ett potenshöjande medel för både män och kvinnor. Enligt tillverkaren hjälper det även mot led- och njurproblem samt smärtor i rygg, axlar och knän.

Den oberoende tidningen The Moscow Times skriver att produkten nu “sköljer över” landet sedan västerländska tillverkare lämnat den ryska marknaden efter invasionen av Ukraina.

Ökänt företag

Det är det nordkoreanska företaget Pupang, ökänt för sina pseudomediciner, som står bakom “mirakelmedicinen”. Pupang är ett dotterbolag till Korea Pupang Trading Corporation som finns på sanktionslistan hos FN, EU och USA.

Enligt företaget själv tycks det knappast finnas några gränser för vad deras läkemedel  kan åstadkomma. Dessutom menar man att det inte finns en enda biverkning.

– Pugang är känt för att ha levererat det injicerbara medlet Kumdang-2 till Ryssland, som tillverkaren påstår är effektivt mot hiv, coronavirus, malaria, bältros, svininfluensa och till och med narkotikaberoende, skriver The Moscow Times.

Preparatet påstås vara odlat i jorden och “berikad med sällsynta jordartsmetaller”. Företaget hävdar också att det innehåller såväl guld som platina. 

LÄS MER: UPPGIFTER: Putin var nära att avgå

Är som vanlig Viagra

När Neo Viagra dök upp i nordkoreanska statliga kataloger 2018 utlovades “sexuellt nöje i 16-24 timmar", uppger den ryska tidningen.

Trots att den marknadsförs som en “örtmedicin” har tester dock kunnat visa att medlet innehåller samma aktiva ingrediens som vanlig Viagra, rapporterade The New Zealand Herald redan 2016.

Men läkemedlet har alltså gått hem i Ryssland. På flera sajter som säljer läkemedlet hyllas medicinen.

– En av köparna skriver att medlet ”fungerar även med vin”. En annan kund beskriver en ”mjuk men stabil effekt” och kallar priset ”trevligt jämfört med Viagra”, framhåller The Moscow Times.

Priset för Neo Viagra ligger på 2 200 – 3 000 rubel, motsvarande strax över 300 svenska kronor.

De västerländska tillverkarna av potensmedel upptog innan kriget enbart 3 procent av marknadsandelarna i Ryssland. Nästan all produktion av läkemedel för ändamålet sker idag i Ryssland.

LÄS MER: Kalldusch för Putin – Kina höjer priserna rejält

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Biltema inleder bojkott

2025 11 26

På fredag är det dags för årets stora köpfest.

Då kulminerar Black Week.

Black Friday har blivit ett allt mer populärt fenomen även i Sverige och svenskarna flockar till köpcentrum för att fynda.

En kedja som bojkottar Black Friday är Biltema.

Biltema bojkottar

Även i år inleder den populära kedjan en bojkott av Black Friday.

Anledningen till beslutet har enligt Biltema själv att göra med att “företaget står fast vid sin strategi att erbjuda låga priser året runt”.

– Vi tror inte på att locka kunder med stora rabatter en gång om året, säger marknadschef Johan Gerdevåg.

– Vår strategi är att erbjuda bra priser hela året, så att alla ska kunna köpa det de behöver när de behöver det. Det är viktigt för oss att kunderna kan lita på att vi alltid har låga priser, inte bara på Black Friday.

“Året runt”

Genom att “prioritera låga priser hela året, istället för tillfälliga kampanjer”, vill företaget “sätta en standard för hur företag kan skapa värde för sina kunder på den nordiska marknaden”.

– Vår målsättning är att alla våra kunder ska kunna ha en rikare fritid med hjälp av våra produkter. Genom att hålla låga priser året runt kan vi göra det möjligt för fler att njuta av sina fritidsintressen, oavsett om det är på vinter, sommar eller någon annan tid på året, fortsätter Gerdevåg.

Läs mer: TVÅ DAGAR KVAR: Populär restaurangkedja öppnar i Sverige

10 miljarder

Den amerikanska traditionen har på senare år fått stort genomslag även i Sverige.

2024 uppgick försäljningen till närmare 10 miljarder kronor enligt siffror Svensk Handel.

Men Länsförsäkringars chefsekonom Stefan Westerberg skickar med ett tips inför Black Week.

– Reor och rabatter är trevliga men lockar oss att köpa sådant vi egentligen inte behöver, säger han.

“Stanna upp”

Westerberg fortsätter.

– Stanna upp och tänk över vad du faktiskt behöver, behöver du verkligen en till pryl eller är det bara rean som lockar? Många små impulsköp kan tillsammans växa till stora summor.

Läs mer: ”Tjänst för kunderna som försvinner” – Ica-butik slår larm

Foto: Biltema

Text: Redaktionen