JUST NU: Två partier ökar tydligt jämfört med valet 2018

2022 08 21

Den rödgröna sidan med Magdalena Andersson (S) i spetsen ligger nu klart före högersidan i en helt ny mätning från Sifo som indikerar att det krävs något extra från Moderaterna för att kunna vinna valet.

Den nya mätningen bekräftar utvecklingen de senaste dagarna som visat att Magdalena Andersson kan vara på väg att ge Socialdemokraterna ett kraftigt lyft jämfört med valet 2018 då Stefan Löfven var partiledare.

Stark uppgång för S och MP

I valet 2018 kammade Socialdemokraterna hem 28,3 procent men i dagens mätning från Sifo når de hela 32,5 vilket är hela 4,2 procentenheter högre.

Samtidigt behåller Vänsterpartiet sin starka position från 2018 och får exakt samma valresultat.

Dessutom har Miljöpartiet gått mycket starkt i slutet av sommaren enligt Sifos mätning och partiet som legat långt under spärren under många månader ligger nu istället mer än en procentenhet bättre till än vid valet 2018.

Värre för M och SD

Moderaternas regeringsunderlag med statsministerkandidat Ulf Kristersson i spetsen har däremot drabbats av låga siffror både för Moderaterna och Sverigedemokraterna enligt Sifo.

Kristdemokraterna har ökat rejält sedan krisen i fjol och Liberalerna har ökat ordentligt sedan Johan Pehrson tog över som partiledare. Men det hjälper inte då Moderaterna nu börjat tappa den senaste veckan enligt mätningen.

Enligt Sifo har Moderaterna framförallt tappat i sitt tidigare styrkeområde Stockholm som brukar vara mycket bättre än riket som helhet för partiet.

M tappar i Stockholm

I valet 2018 fick Moderaterna följande resultat i huvudstadsområdet:

- 26,0 % i Stockholms län

- 21,9 i Stockholms kommun

– Ser man tillbaka har Stockholm varit ett styrkebälte för M. Nu är det sämre än de andra storstadsområdena med värden som ligger under 20 procent, säger Sifos opinionschef Toivo Sjörén till SvD

Sifo kan inte förklara Moderaternas tapp med någon uppenbar anledning men framhåller att Socialdemokraterna har lyckats locka invånare i Stockholmsregionen som tidigare varit osäkra på vad de ska rösta eller om de skulle rösta alls.

– De som har rest sig från soffan har Socialdemokraterna i hög utsträckning lyckats ta, säger Sifochefen.

Hela mätningen

Här är Sifos nya mätning som avser 18-20 augusti 2022 jämfört med fredagens mätning respektive valet 2018.

Parti                                             Idag     I fredags    2018

🔴Vänsterpartiet                    8,0        +0,0          +0,0
🔴Socialdemokraterna     32,5        -0,2           +4,2
🟢Miljöpartiet                          5,5        +0,2          +1,1
🟢Centern                                  6,1        +0,0           -2,5
🔵Liberalerna                           5,5         -0,1           +0,0
🔵Moderaterna                     17,3        -0,3           -2,5
🔵Kristdemokraterna           5,8        -0,2           -0,5
🔵Sverigedemokraterna   16,8       +0,7          -0,7
 
🔴🟢 S+V+MP+C                  52,1         +0,0         +2,8
🔴🟢 S+V+MP                        46,0         +0,0         +5,3
🟢      Centern                             6,1         +0,0         -2,5
🔵🔵 M+KD+SD+L              45,4         +0,1         -3,7
 
ANALYS
Sifomätningen indikerar att i första hand Moderaternas men även i andra hand Sverigedemokraternas valkampanjer inte fungerar fullt ut. Partierna behöver öka tydligt för att vinna valet och få möjlighet att bilda styrande regeringsunderlag enligt den nya mätningen.

Sannolikt handlar det om att brottsligheten inte har stått i centrum vilket är en starkt fråga för båda de två stora högerpartierna enligt mätningarna.

Samtidigt har Magdalena Andersson (S) skyhöga personliga förtroendesiffror vilket är en stor fördel för Socialdemokraterna när valspurten nu går in på de sista skälvande tre veckorna.

◾ Mätningen är genomförd 18-20 augusti 2022.

◾ Senast ett parti som funnits i riksdagen minst två mandatperioder i rad föll ur riksdagen var för 82 år sedan då Socialistiska Partiet föll ur andrakammaren 1940 då partiet fick 0,7 jämfört med 4,4 i valet 1936.

KD låg under spärren nästan hela mandatperioden 2014-2018 men kom ändå över 4% på valdagen. Med denna bakgrund ingår även partier som eventuellt får under 4 procent i procentsummeringen. Men i eventuella mandatsummeringar ingår de inte.

Foto: Moderaterna resp. Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Klassisk dryck plockas bort – butikskedjor säger nej

2025 05 09

Sveriges kanske mest klassiska läsk är numera en utmaning att hitta i butikerna.

Detta trots ett kraftigt uppsving för intresset de senaste månaderna.

"Valt att plocka bort"

Drycken det handlar om är Cuba Cola, klassikern från 1953 som även var Sveriges första cola på läskmarknaden. Först efter lanseringen kom den amerikanska bjässen Coca-Cola till svenska butiker.

Men idag är det få som erbjuder Cuba Cola i sortimentet.

Flera butiker har plockat bort kultläsken, rapporterar Dagligvarunytt.

– Vi gör allt vi kan för att hjälpa konsumenter att hitta Cuba Cola i butik. Dock har flera dagligvarukedjor valt att plocka bort Cuba Cola ur sortimentet på grund av tidigare låg rotation för Cuba Cola, säger Annika Svensson, chef för externa relationer på Spendrups som tog över läsken 2020, till tidningen.

Hon tillägger att man på grund av ovanstående behövt skära ned på sortimentsbredden.

– Cuba Cola finns i dag inte alltid i handeln i de förpackningar som konsumenter önskar – vilket såklart är beklagligt. Får vi förbättrade listningar hos kedjorna så har vi kapaciteten att lösa det. 

Vanlig missuppfattning

Trots sitt namn har Cuba Cola ingenting med landet Kuba att göra.

Syftet när läsken kom fram på 50-talet var att ge varumärket “en exotisk och internationell känsla”.

Det kändes trist med svensk cola, trots att den alltså är svensk. Borås Cola låter till exempel lite mindre spännande än Cuba Cola, framhåller företaget om namnet.

En annan vanlig missuppfattning är att drycken skulle ha kopplingar till vänsterpolitik.

– Nej, varumärket har inga kopplingar till politik oavsett läger. Däremot sägs det att många trodde att varumärket hade vänstersympatier under 70-talet med tanke på landet Kuba och dess politik, förklarar Cuba Cola.

Hade höga ambitioner

För fem år sedan köptes Cuba Cola upp av Spendrups. Ambitionen var då att “skaka om den svenska läskmarknaden och pigga upp svenska konsumenter”.

Cuba Cola är ett varumärke med stor potential, många känner till varumärket men få kanske vet att det var Sveriges första cola. I och med köpet av Cuba Cola vill vi varsamt förädla och utveckla denna nationalklenod till en modern klassiker, sade Anna-Stina Hallberg, då marknadschef och numera marknadsdirektör på Spendrups, i ett uttalande i samband med uppköpet 2020.

I samband med att bojkotter mot amerikanska varor fått uppmärksamhet under våren har ett nyfunnet intresse visat sig för drycken.

Läs mer här: “Explosionsartat intresse" för Cuba Cola – istället för Coca-Cola och Pepsi

Foto V. Caricatte resp S. Hamal

Text: Redaktionen


Nytt system för kortbetalning införs i Sverige

2025 05 09

Ett nytt bankkortssystem ska införas i hela landet.

Endast tio procent av svenska folket betalar med kontanter i butik, enligt en rapport från Riksbanken.

Swish pekas ut som en av de främsta anledningarna till den dalande kontantanvändningen.

– De kontanta betalningarna mellan privatpersoner har i många fall ersatts av tjänsten. Swish lanserades i slutet av 2012 och antalet betalningar via tjänsten har ökat mycket sedan dess, framhåller Riksbanken.

Majoriteten av betalningarna i Sverige sker dock med fysiska bankkort, även om den metoden också minskar i konkurrens med digitala alternativ. 

Och nu ska ett helt nytt system för betalning med kort införas, rapporterar DN.

Ska fungera utan internet

Det handlar om ett reservsystem som ska kunna vara i bruk även om nätet slås ut, en farhåga som ökat bland annat efter de upprepade kabelbrotten i Östersjön.

Det pågår ett krig i Europa, och i samband med det kriget finns alla möjliga typer av hybridpåverkan och trakasserier, som kan innebära att man stör eller klipper av kommunikationer, säger Tuomas Välimäki, styrelseledamot i Finlands centralbank, till tidningen.

Systemet ska göra det möjligt med så kallade offlinebetalningar, i det här fallet att betala med kort under avbrott på uppemot sju dagar. Liknande system finns redan i Norge och Danmark.

Just beroendet av kortbetalningar har visat sig i skarpt läge flera gånger, bland annat när kortsystemet havererade på Ica i hela Sverige vid tillfällen både under 2023 och 2024.

Riksbankens förhoppning är att det ska kunna införas i Sverige 1 juli nästa år, erfar DN.

LÄS MER: Alla tar det för givet – kan försvinna helt från matbutikerna

Varnar för nedstängning

Tidigare under våren har danska experter, däribland Jacob Herbst, chef för regeringens CyberSecurity Council, varnat för att risken ökar att USA stänger ned Danmark.

Han har uppmanat danska myndigheter och företag att göra sig oberoende av amerikansk teknik och infrastruktur.

Det kommer att bli riktigt, riktigt svårt att frigöra oss från de amerikanska teknikjättarna, säger Herbst till Politiken.

LÄS MER: Akut uppmaning till Danmark – fruktar direkt order från Trump

Överväger digital valuta

Tuomas Välimäki är av liknande åsikt.

– Vi kan inte utesluta att någon en natt på Truth social får idén att använda betalningssystemet som ett påtryckningsmedel.

Utöver ett reservsystem som inte är beroende av exempelvis Mastercard eller Visa tittar Sverige även på att införa en digital valuta, så kallad E-krona, enligt DN.

EU undersöker samma sak gällande euron.

Foto: Axfood resp J. Leupe

Text: Redaktionen