70 000 personer kan hjälpa kriminella i svenska Facebookgrupper

2021 12 04

Tiotusentals personer i svenska Facebookgrupper agerar på ett sätt som kan hjälpa grovt kriminella att smita undan rättvisan.

Det handlar om grupper i sociala medier som kartlägger civila polisbilar och deras rörelser.

Kartlägger civila poliser

En av dessa grupper har så många som 70 000 medlemmar på Facebook och dessa grupper ägnar sig bland annat åt att dela bilder på civila polisbilar och uppger var någonstans i Sverige bilarna för närvarande befinner sig.

De delar också information om de civila polisbilarnas registreringsnummer och andra beskrivningar.

Kan ”hjälpa” rattfyllerister

– Jag tror inte man förstår skadan man gör. Till exempel att man låter en rattfyllerist vända och så kör den på någon annan någon annanstans. Det kan bli vilken effekt som helst, säger säkerhetschef Jens Åslund vid Polisregion Syd till Sveriges Radio.

Så ser det ut i Facebookgrupperna

SR redovisar hur kommentarerna i Facebookgrupperna kan se ut:

▪Två bilar sågs vid Svenska Mässan i Göteborg, förmodligen Säpo.

▪Narkotikapolisen, civilare. Botkyrka, Södertälje.

▪Mellan Kristinehamn och Filipstad snurrar denna bilen.

Förstör för polisen

Polisens rättsavdelning granskar nu om informationen som delas i grupperna är olaglig. Det kan handla om kriminell aktivitet om man bryter mot lagen om blåljussabotage.

– Man förstör polisens arbete med sådana här forum, säger säkerhetschef Jens Åslund vid polisen till SR.

Polismyndigheten arbetar nu för att upprätta en polisanmälan kopplat till det hela.

Inte hamna i trubbel

Facebookgruppen beskriver sin egen sida med följande ord rapporterar SR: ”Nu kan du som är med i gruppen upplysa andra att inte hamna i trubbel vilket både sparar tid och pengar”:

ANALYS

Sveriges poliser är inte ut med sina civila polispatruller på gator och torg runt om i Sverige för att skapa ”trubbel” för vanligt hederligt folk. Det handlar om att bekämpa grov kriminalitet, narkotikabrottslighet och mycket annat som leder både till mycket lidande och stora kostnader för allmänheten.

Kan leda till dödsfall

Facebookgruppernas agerande är såväl otroligt naivt och rent av livsfarligt – och det gäller även i den mån en del medlemmar i grupperna kanske tror att de bidrar till att orda så att medtrafikanter slipper böter.

Det kan handla om rattfyllerister som smiter undan och istället krockar och har livet av andra oskyldiga människor bara för att de fick information om polisens närvaro genom Facebookgruppen.

Kan hjälpa kriminella

Det är lätt att inse att även kriminella och efterspanande kan ha nytta av den här typen av Facebookgrupper. Sociala medier bidrar verkligen inte bara till positiva saker. Långt därifrån.

Foto: Polisen Kalmar Öland FB

[yop_poll id="900"]

Chokladtillverkare går i konkurs

2025 02 04

Chokladtillverkaren Choki AB går i konkurs.

På måndagen kommer ett nytt konkursbesked.

Den här gången är det chokladtillverkaren Choki - som bland annat låg bakom Huski-chokladen - som tvingas tacka för sig.

Det rapporterar Breakit.

Går i konkurs

Huski har uppmärksammats efter att ha nått sponsringsavtal med bland annat fotbollsklubben Hammarby, och har även synts på Formel 1-bilar.

Choki har dock kämpat med vad som beskrivs som “blygsamma intäkter” samtidigt som kostnaderna för sponsringsavtalen har varit stora.

År 2022 gjorde Choki enligt Breakit ett förlustresultat på 114 miljoner kronor.

“Avvecklar verksamheten”

Under våren 2024 gick dotterbolaget Choki Sweden AB i konkurs - och nu sker det samma med moderbolaget.

– Styrelsen har under verksamhetsåret arbetat med att avveckla verksamheten. Under denna process har flera konflikter uppstått med sponsorer och sponsoravtalet, framgår i ett dokument som Breakit fått tag på.

Enligt den senaste årsredovisningen gjorde Choki AB ett förlustresultat på 79 miljoner.

Konkurserna minskar

De senaste åren har präglats av många konkurser i en rad olika branscher.

En ny rapport från kreditinformationsföretaget UC visar dock att antalet företagskonkurser minskade med 19 procent i januari jämfört med samma period föregående år.

“Tecken på ljusning”

UC förklarar.

– Efter ett år av berg- och dalbana gällande företagskonkurser noteras nu tecken på ljusning. UC noterar en minskning av konkurser inom byggsektorn, där antalet konkurser minskade med 15 procent. 

– Inom detaljhandeln minskade konkurserna med 8 procent. Hotell- och restaurangbranschen visade också en minskning av konkurser med 18 procent.

– Det är glädjande att vi nu ser tecken på ljusning, men det är för tidigt att säga om vi har nått en brytpunkt, säger Vlasta Valan, Data scientist på UC.

Näringslivet hoppas på att ytterligare räntesänkningar från Riksbanken ska få fart på konjunkturen igen och att svenska konsumenter ska våga spendera mer pengar.

Foto: T. Bykovets

Text: Redaktionen


Bekräftat: Enormt besked för Swish

2025 02 05

Betaltjänsten Swish kan titulera sig bäst i hela Sverige.

Och det är inte bara inom sin egen bransch som företaget har blivit något av en gigant i landet.

Swish har nämligen utsetts till Sveriges starkaste varumärke – för fjärde gången på lika många år. Utmärkelsen delas ut av det globala undersökningsföretaget Yougov.

Längre ned på listan finns klassiska jättar som Ikea, Volvo, Ica och Systembolaget.

Swish klår dem allihop – till och med Google.

– Det är otroligt roligt att kamma hem den här utmärkelsen för fjärde året i rad, säger Pär Ekroth, kommersiell chef på Swish, i en kommentar.

Används av 8,6 miljoner

Swish lanserades på marknaden 2012 som ett samarbete mellan Sveriges största banker.

Tio år senare passerades en milstolpe när företaget kunde bekräfta att över åtta miljoner svenska kunder använde tjänsten. Idag ligger motsvarande siffra på 8,6 miljoner.

Den numera solklara betaljätten har blivit en naturlig del i folks vardag och introducerat nya tjänster, erövrat fler marknadsandelar i e-handeln och fått en starkare roll inom självbetjäning i butik.

Det är några av faktorerna som bidragit till att Swish nu utsetts till landets starkaste varumärke.

– Våra användare är alltid i fokus, och vi jobbar ständigt för att hitta nya sätt att förenkla vardagen för dem ytterligare, säger Pär Ekroth.

LÄS MER: Swish aktiverar stor förändring

Öppnar för konkurrens

Trots succén och den till synes ohotade dominansen öppnade Riksbanken i slutet av förra året för större konkurrens.

Myndigheten gav då klartecken för att öppna betalningssystemet RIX-INST för fler typer av omedelbara betalningar. Ett system som tidigare enbart varit öppet för Swishbetalningar.

Kontentan är att bankkunder därmed skulle kunna byta ut Swish mot en annan lösning istället.

– Vi hoppas nu att de banker som anslutit sig tar tillfället akt och skapar tjänster för omedelbara betalningar som privatpersoner och företag efterfrågar, sade Christina Wejshammar, chef för avdelningar för betalningar på Riksbanken, i november.

Hela listan: Sveriges starkaste varumärken 2025

  1. Swish
  2. Ikea
  3. Volvo
  4. SVT Play
  5. Wasabröd
  6. Arla
  7. ICA
  8. Google
  9. Systembolaget
  10. Västerbottenost

Källa: Yougov

Foto: Swish

Text: Redaktionen