Två flickor påkörda – har förts till sjukhus

2023 10 16

Två barn har blivit påkörda under kvällen.

Det är i Malmö som en trafikolycka har skett där två barn och en personbil varit inblandade.

Det rör sig om två flickor som blivit påkörda av personbilen, båda barnen har förts till sjukhus med ambulans i samband med händelsen med oklara skador.

Polis och ambulans har arbetat på platsen och vägen är avstängd.

Det rapporterar Sydsvenskan.

Skedde i korsning

Det var i korsningen Östra Farmvägen och Bodekullsgatan som olyckan skedde.

Enligt tidiga uppgifter från platsen har olyckan skett i förhållandevis låg hastighet, men skadeläget på flickorna är alltjämt oklart.

Vägen har spärrats av i båda riktningar och polisen arbetar just nu med att förhöra föraren.

Ingen brottsmisstanke har ännu upprättats.

Oklara detaljer

Enligt polisen är båda barnen mellan 10 och 16 år gamla.

Detaljerna kring exakt hur olyckan gått till är ovissa och polisen är än så länge återhållsamma med information angående händelsen.

– Barnen förs med ambulans till sjukhus. Polisen har ingen uppgift om skadeläget, framhåller polisen via sin webbsida.

Flera olyckor

Under söndagen har flera olyckor skett i trafiken på olika håll i landet.

I Karlstad har en personbil kolliderat med en älg, föraren blev fastklämd i bilen och älgen dog i samband med kollisionen.

– Föraren är losstagen ur bilen och ambulans kommer att påbörja färden till sjukhus för vård av den skadade. Enligt räddningstjänst på platsen så har de påbörjat sanering av vägen som fortfarande är avstängd i båda riktningarna, meddelar polisen.

Även i Nacka

Även i Nacka utanför Stockholm har en allvarlig trafikolycka skett under dagen.

Där var tre personbilar och en buss inblandade i höjd med Insjön.

– Bärgare är beställd till platsen. Polis håller förhör på plats för att skapa sig en bild över händelseförloppet. Det är endast en person som har förts med ambulans till sjukhus. Den andre personen som initialt uppgavs skulle åka till sjukhus behövde inte åka dit. 

Arkivfoto: Västragötalandsregionen EngFoto

Text: Redaktionen


Banken går ut med varning till kunderna – om BankID

2024 04 28

En bank går nu ut och varnar sina kunder.

Bedrägerier är ett växande problem i dagens Sverige.

Nu går Svea Bank ut och varnar sina kunder, efter att bedrägeriförsöken ökat lavinartat.

Bedragarna använder sig inte bara av namnet Svea Bank, utan även av andra namn inom samma koncern.

– För närvarande ser vi en markant ökning av bedragare som ger sken av att företräda Svea Bank, Svea Inkasso eller annan Svea-klingande verksamhet, uppger bolaget.

”Var försiktig med BankID”

Rent specifikt handlar Svea Banks varning till kunderna om användningen av BankID.

– Var försiktig med ditt BankID, uppmanar bolaget.

Det är nämligen just med ”hjälp” av ditt BankID som bedragarna försöker komma åt dig.

Och dessa bedrägeriförsök har alltså ökat markant på senare tid.

Kontakta banken själv

Därför uppmanar Svea Bank sina kunder att inte låta sig luras.

Banken har inte för vana att kontakta folk och säga åt dem att starta sitt BankID.

– Starta och använd aldrig BankID på uppmaning av någon som kontaktat dig, råder banken.

Om man är osäker på om den som har hört av sig verkligen företräder banken, så råds man att själv kontakta banken.

– Avsluta samtalet och ring upp oss – tänk på att inte använda telefonens återuppringningsfunktion, uppmanar banken.

Mejl och sms

Man bör också vara försiktig i hanteringen av mejl och sms som skickas till en, då även dessa kan ha skickats från bedragare.

– Klicka aldrig på länkar i mejl eller sms om du inte är helt säker på avsändaren.

Det är också viktigt att anmäla alla misstänkta försök till bedrägeri.

– Polisanmäl alltid om du misstänker att du blivit utsatt för ett bedrägeriförsök, råder Svea Bank på sin hemsida.   

Även BankID varnar

Även BankID själva varnar för bedragare som hör av sig och till exempel utger sig för att vara kundsupport.

– Samtalet kan handla om att du är utsatt för bedrägeri eller att du av någon annan anledning behöver identifiera dig. Samtalet kan se ut som att det kommer från bankens telefonnummer fast det inte är sant, varnar BankID.

Även BankID uppmanar den som är osäker att avsluta samtalet och i stället själv kontakta sin bank.

Foto: BankID

Text: Redaktionen


Jula förbereder stor förändring – kunder påverkas direkt

2024 04 28

Ett helt nytt betalsätt kan snart bli verklighet i Julas varuhus.

Swish har under den senaste tiden presenterat möjligheten för företag att införa självskanningstjänster.

Intresset har enligt egen utsago varit stort, och flera aktörer har testat den nya betalmetoden.

Nu kommer uppgifter om att Jula kan vara på väg att införa betalsättet.

Det meddelar Swish i ett pressmeddelande.

Börjar i centrallagret

Jula kommer inledningsvis att prova självskanningen i centrallagret och på huvudkontoret, för att därefter ta det till varuhusen.

– Jula är ett företag som hela tiden vill utvecklas och utforska nya möjligheter för att göra erbjudandet ännu bättre för kunderna, säger Niklas Svensson, UX Design Lead på Jula.

– Det som är så fantastiskt med självskanning direkt i Swish-appen är att tröskeln till att komma i gång är så låg. Appen är redan installerad vilket gör det väldigt lätt för kunderna att våga testa.

“Är mycket roligt”

Swish framhåller att allt fler föredrar att kunna betala på egen hand direkt i mobilen.

– Det är så roligt att en stor handlare som Jula nu ska testa självskanning med Swish. Jula ser, precis som oss, ett stort värde i att låta kunderna sköta hela köpet i Sveriges största betalapp, som idag används av 8,5 miljoner användare, säger Simon Nilsson, Head of B2B på Swish.

Rapport visar

En ny rapport från Swish visar att självbetjäning blir allt mer populärt.

– Rapporten visar att användningen av alla typer av självbetjäningslösningar, i såväl matbutiker som sällanköpsbutiker, har ökat under det senaste året, framhåller Swish.

– Mest populära är självutcheckningsstationerna, som vuxit från 58 procent till 67 procent i användning. Även användningen av butiksappar eller webbsidor blir allt vanligare, från 22 procent i fjol till 27 procent i år.

Har debatterats länge

Vd Urban Höglund menar att rapporten ger ett efterlängtat klargörande.

– Hela fenomenet självbetjäning har länge debatterats inom handeln. Teknik som strulat har fått skeptiker att göra motstånd, och på andra sidan finns de som lovordat utvecklingen, säger han.

– Det vår rapport visar är att vi nu, svart på vitt, verkligen kan se effekterna av självbetjäningens införande, i form av fler köp, nöjdare kunder och högre snittkvitto.

Foto: Jula

Text: Redaktionen