Pappa och två barn döda – tragedi i hemmet

2024 04 08

Tre personer, varav två barn, har konstaterats avlidna i en villa under natten.

Ett larm om en brand i en tvåplansvilla i Herrljunga kommun, knappt fem mil norr om Borås, kom vid 01.40 under natten till måndagen.

Strax därefter meddelade polisen att en mamma och en flicka i tioårsåldern hade lyckats ta sig ut ur villan samtidigt som en man och två barn saknades, rapporterar Aftonbladet.

Pappa och två barn avlidna

Senare under natten gick polisen ut med att de saknade personerna inte hade klarat sig.

– En pappa och två barn är tyvärr avlidna, det kunde rökdykare konstatera på plats, säger polisens vakthavande befäl Göran Carlbom från region Väst till SVT

Brinner ned till grunden

Villan var helt övertänd när räddningstjänst och polisen anlände till platsen.

– Vi är där tillsammans med räddningstjänsten, säger Göran Carlbom vid 04-tiden till Borås Tidning.

Han tillägger att huset är bortom räddning.

– Det är en villa som brinner och som kommer att brinna ned till grunden.

Enligt polisen brann det kraftigt på övervåningen. Även rökutvecklingen beskrivs som kraftig och inledningsvis koncentrerades resurserna till rökdykning och livräddning.

Rökdykningen avslutades vid 03.30 och därefter har släckningsarbetet fortsatt.

Misstänker inget brott

Polisen vet på måndagsmorgonen inte vad som kan ha orsakat branden.

Inga misstankar om att något brott har begåtts finns, och allt tyder därmed på att branden har varit en olycklig tragedi.

– Vi vet inte vad som orsakade den, bekräftar Göran Carlbom för Aftonbladet.

En förundersökning har startat gällande grov mordbrand.

– Men det finns ingenting som tyder på att den skulle vara anlagd, tillägger vakthavande befäl.

9 och 8 år gamla

De två barnen som dött i branden är födda 2015 respektive 2016, enligt Aftonbladet.

Närmast anhöriga till familjen har underrättats om branden och dödsfallen.

Vid halv sex på måndagsmorgonen arbetade räddningstjänsten fortfarande på plats med att försöka släcka elden.

Arkivfoto: Polisen

Text: Redaktionen


Konsumentverket varnar Jysk och Mio: sluta omedelbart

2024 06 14

Sex företag har fuskat med rean och riskerar stränga straff.

Det meddelar Konsumentverket efter att ha genomfört en större granskning av hur företagen skötte sig under realisationen i höstas.

På listan finns bland annat möbeljättarna Jysk och Mio.

Nu kräver myndigheten att de utpekade företagen omedelbart upphör med sina metoder. Annars väntar bestraffningar i form av höga vitesbelopp.

Har visat fel pris

Utöver Mio och Jysk finns även två nätbutiker som säljer kläder samt två mindre möbelföretag på Konsumentverkets radar. De fyra resterande företagen nämns inte vid namn.

– Gemensamt för de sex företagen är att de inte har visat rätt pris för de senaste 30 dagarna, det vill säga det pris som ska tala om för konsumenten vad varan brukar kosta, framhåller myndigheten.

– Ofta har företagen i stället använt ett högre pris att jämföra reapriset med, vilket gör att reapriset framstår som mer fördelaktigt. 

Lurar kunderna

Enligt Konsumentverket har företagen vid upprepade tillfällen tagit med ett högre pris som egentligen aldrig använts, eller i bästa fall enbart använts under ett par dagars tid.

Utifrån det priset har man sedan räknat ut många procent rea det är.

– Problemet är att man som konsument tror att man gör ett klipp, medan varan i själva verket aldrig kostat så mycket som det står, förklarar Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Kan tvingas betala 2 miljoner

Konsumentverket understryker allvaret i situationen.

Förbuden kopplas till viten på mellan en halv miljon och två miljoner kronor och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.

Om företagen överklagar KO:s föreläggande går ärendet vidare till Patent- och marknadsdomstolen för prövning.

Enligt prisinformationslagen ska varans pris de senaste 30 dagarna tydligt redovisas när företaget vill marknadsföra en rea eller kampanj.

Så här skriver Konsumentverket om lagen:

Paragrafen som styr är 7A, och den vilar i sin tur på ett EU-direktiv. Regeln har införts för att säkerställa att prissänkningen är äkta och inte en bluff. EU-kommissionen har i sin vägledning uttryck att lagparagrafen syftar till att förhindra att företag på konstlad väg höjer referenspriser och vilseleder konsumenterna om storleken på rabatten.

Foto: Jysk resp Mio

Text: Redaktionen


Postnord-kunder drabbas av ny våg – går ut med uppmaning

2024 06 12

Postnords kunder har på nytt drabbats av ett återkommande problem.

Under året har flera olika företag gått ut och varnat för bluff-sms och bedrägeri.

Det har varit ett återkommande problem och allmänheten har uppmanats att se till att ha koll på vad som indikerar att det kan röra sig om ett falskt meddelande.

Nu drabbas Postnords kunder på nytt av det besvärande fenomenet.

Det rapporterar Sveriges Radio.

“Väldigt jobbigt”

Bedragare kommer hela tiden på nya sätt att lura folk på pengar, och sms med olika länkar och uppmaningar är ett sätt man försöker bedra företagskunder.

På sistone har en ny våg bluff-sms nått Postnords kunder.

Postnords presstalesperson Henrik Ishihara uttrycker oro över utvecklingen.

– Det är ju väldigt jobbigt. Dels är det vårt varumärke som utnyttjas och det är ju ett brott i sig. Det absolut mest allvarliga är dock alla våra kunder, alla mottagare, som drabbas och i vissa fall luras på pengar, säger han till SR.

Riktar uppmaningar

Ishihara går ut med en uppmaning till kunderna i samband med den nya vågen av bedrägeriförsök.

– De gånger som vi skickar ut meddelanden så är det alltid med en länk till antingen Postnord.se eller Postnord.com. Är det någon annan länk så är det en bluff och då ska man bara radera det, säger han.

Inte första gången

Det är inte första gången som Postnord går ut och varnar för bedragare.

Tidigare har man förtydligat hur bedrägerierna går till.

– Tyvärr cirkulerar det bluffmejl och bluff-sms där avsändaren utger sig för att vara PostNord, har det statliga bolaget förklarat.

– Det förekommer även bluffannonser på olika sociala plattformar. Ibland blir de som lägger ut privatannonser på annonssidor kontaktade av bedragare som uppmanar till användning av PostNords ”kurirtjänst”. Även det är en bluff.

Därför är det attraktivt

Postnord framhåller att bedragarna riktar sig mot bolaget av en tydlig anledning.

– Sverige är en av de mest utvecklade e-handelsmarknaderna i Europa, vilket gör det attraktivt för bedragare att försöka luras. 

– Tyvärr måste man som konsument idag vara lite misstänksam. Det bästa sättet att skydda sig mot bedragare är att alltid vara uppmärksam. Klicka aldrig på länkar om du är osäker på vart de leder.

Foto: Postnord

Text: Redaktionen