Tv-serie slår rekord – överlägset mest sedda på Netflix
2025 01 02
Netflix främsta tv-debut är ett faktum.
På annandag jul hade andra säsongen av den sydkoreanska tv-serien "Squid Game" premiär.
Framgången var omedelbar.
Inom loppet av de första fyra dagarna hade uppföljaren redan uppnått fler visningar än vad någon annan Netflixserie lyckats med under en hel premiärvecka – hela 68 miljoner.
Squid Game 2 slog därmed tidigare rekordhållaren ”Wednesday” som drog 50,1 miljoner visningar sin första vecka 2022, rapporterar Variety.
Våldsam serie
Squid Game är en våldsam serie som handlar om en grupp skuldsatta människor som lockas till en stor speltävling på hemlig ort.
Under sex dagar tävlar deltagarna i barnlekar – där förlorarna skjuts till döds.
Den som står ensam kvar som överlevande vinnare tar hem en prispott på motsvarande 340 miljoner svenska kronor.
När den första säsongen släpptes 2021 streamades serien 1,65 miljarder timmar över hela världen under sina första 28 dagar på Netflix.
Blandade recensioner
“Squid Game 2” har fått blandade recensioner i svenska medier.
Hynek Pallas, recensent på Göteborgs-Postens kultursidor, kallade säsong två för följden av en mänsklig girighet med “katastrofalt resultat"
– Sällan har det varit mer motiverat att påpeka att uppföljare i kulturen spelar högt. Och ”Squid game 2” för tanken till Kvitt eller dubbelt – för det här är så dåligt att tittaren kommer att omvärdera sin tidigare uppskattning av serien, framhåller kritikern i den egna tidningen.
"Bygger upp en längtan"
Filmrecensenten Sebastian Lindvall på Dagens Nyheter är något mer positiv.
– Det kan tänkas tjatigt att ännu en gång följa 456 spelare i gröna träningsoveraller, men märkligt nog lyckas andra säsongens inledande sippar på friheten i Seoul – där det mest kutas runt och spåras skurkar med mobila enheter – bygga upp en längtan efter öns dramaturgiskt tacksamma spelregler, skriver han i tidningen efter att ha sett den nya säsongen.
Foto: Freestocks
Text: Redaktionen