Turkisk grupp hotar svenska folket

2023 02 01

En turkisk hackergrupp hotar att sprida ”känslig data” om svenska folket.

Det framhåller gruppen i ett mejl som SVT Nyheter tagit del av.

– Om ni skändar koranen en enda gång till, då kommer vi börja sprida svenskars känsliga personliga data, skriver hackergruppen som kallar sig för ”Türk Hack Team”.

Gruppen har tagit på sig de senaste dagarnas överbelastningsattacker mot flera stora svenska webbplatser.

Attackerna har beskrivits som en hämndaktion efter Rasmus Paludans koranbränning utanför den turkiska ambassaden.

”Har försett oss med data”

Efter attackerna mot svenska myndigheter och företag vänder sig gruppen mot den svenska befolkningen.

Türk Hack Team påstår att de har ”känslig personlig data” tillhörande svenskar, rapporterar SVT.

– Vårt underrättelseteam har fått tillgång till stora datamängder. Andra hackergrupper har försett oss med ytterligare mängder data. Om ni skändar koranen en enda gång till, då kommer vi börja sprida den, uppger en talesperson för gruppen.

 ”Amatörer”

Pontus Johnson, professor och en av Sveriges ledande cybersäkerhetsexperter, dömer ut den turkiska gruppens förmåga. Han beskriver hackarna som ”ideologiskt drivna amatörer”.

– Det krävs teknisk kompetens och ofta även tid för framgångsrik hackning, och jag är inte övertygad om att Türk Hack Team har tillräckligt av dessa resurser, säger professorn till SVT Nyheter.

Misslyckades

I helgen försökte Türk Hack Team slå ut flera svenska stora webbplatser.

– Du har ådragit dig turkiska hackares vrede! Om du bränner Koranen kommer vi att bränna dina servrar! Vår hämnd kommer att bli väldigt svår! varnade gruppen för i ett inlägg på Twitter.

Energibolaget Eon var ett av flera företag som utsattes.

– Jag kan bekräfta att någon försökte sig på en attack i morse mellan 07:10 och 07:30. Försöket misslyckades och påverkade varken vår hemsida eller vår drift. Vi ser dock allvarligt på händelsen men har samtidigt robusta säkerhetssystem, sa Patric Elmén, presschef på Eon, till DN den 27 januari.

Samma dag drabbades bland annat Post- och telestyrelsen, Swedbank och köp- och säljsajten Blocket av misstänkta överbelastningsattacker.

Foto: L. Mimietz resp M. Jerrard
Text: Redaktionen

Efterlängtade chips gör comeback – klassiker från 1980-talet

2025 01 15

Två saknade chipssorter från 2024 kommer nu att återvända till butikerna.

Det meddelar Estrella i ett pressmeddelande.

En av dem är en riktig klassiker.

– Båda gjorde kortare gästspel i fjol, och nu är det dags för dem att återta sina platser i snackshyllan, framhåller chipsjätten.

Klassiker från 1980-talet

Det handlar om populära “Dillskruvar” som framför allt gjorde succé vid lanseringen 1983 och sedan dess blivit något av en klassiker.

Från och till har den dock försvunnit från butikshyllorna, för att därefter återvända vid flera tillfällen.

Nu ska dillskruvarna förhoppningsvis bli kvar permanent.

– Genom åren har den fått trogna fans som till och med skapat en helt egen Facebookgrupp tillägnad skruvarna, förklarar Estrella och tillägger:

– Dillfavoriten är gjord av potatis som bakas, torkas och friteras för att uppnå perfekt form och krisp. Dillkryddan blir sedan pricken över i:et fulländar smakupplevelsen. Och inte nog med det, nu är skruvarna dessutom veganvänliga.

Dillskruvar och Västkustchips: Tryffel & Havssalt gör comeback. Foto: Estrella

"Limited edition"

Den andra chipssorten som återvänder är den som var en “limited edition” under våren 2024: Västkustchips Tryffel & Havssalt.

Efter att ha gjort succé under våren är den lyxiga smaken nu äntligen tillbaka och här för att stanna. Smaken av tryffel och havssalt är rik på umami och gifter sig perfekt med den milda svenska potatisen, skriver Estrella vidare.

Precis som dillskruvarna kommer även Västkustchips Tryffel & Havssalt att vara veganvänliga.

– Och certifierad med Svenskt Sigill för ett extra miljöansvar, adderar chipstillverkaren.

LÄS MER: Stoppad läsk gör comeback – var populär på 1980-talet

Säljs här

Dillskurvarna kommer i påsar om 80 gram och det rekommenderade cirkapriset blir 18,90 kronor.

Påsvikten för västkustchipsen blir 160 gram och kommer att kosta cirka 29,90 kronor per påse.

Chipssorterna väntas vara tillgängliga för försäljning från och med 20 januari och kommer att finnas i följande butiker och kedjor:

- Ica

- Coop

- Hemköp

- Willys

- City Gross

- Hemmakväll

- Foodora Market

- Välsorterade servicebutiker

Foto: Estrella

Text: Redaktionen


Kritiserad förändring på bankerna – driver kunder till vansinne

2025 01 15

En slags “revolution” kommer att prägla världens banker inom de närmaste åren.

Så många som 200 000 jobb kommer att försvinna från världens banker under de kommande tre till fem åren.

Tjänsterna ska istället ersättas med artificiell intelligens.

Den slutsatsen dras i en ny rapport framtagen av informations- och teknikchefer som granskat utvecklingen, rapporterar Bloomberg. 

– Alla jobb som involverar rutinmässiga, repetitiva uppgifter är i riskzonen. Men AI kommer inte att eliminera dem helt, snarare kommer det att leda till omvandling av arbetsstyrkan, säger Tomasz Noetzel, senioranalytiker på Bloomberg Intelligence och en av författarna till rapporten.

Extremt kritiserad funktion

Kundtjänst är ett av uppdragen som pekas ut och som kan komma att ersättas av AI.

Redan idag har banker i stor utsträckning börjat använda sig av så kallade “chatbots” som ska svara på kunders frågor och önskemål, istället för en verklig människa.

Och det lär med andra ord bara bli mer av den varan.

Det handlar dessutom om en mycket illa omtyckt funktion, enligt Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som nyligen publicerade en studie om hur nöjda Sveriges privat- och företagskunder är med sina banker.

I den framgår det att AI-botarna istället för att vara en hjälpande hand tycks driva folk till vansinne.

– De löser helt enkelt inte kundens problem. Dessutom känner sig endast 41 procent bekväma med dessa tjänster och hela 60 procent av de kunder vi pratat med säger att de hellre vill ha kundtjänst med riktiga människor än med en chattbot, framhåller Johan Parmler, vd för SKI i en kommentar till resultaten.

"Tigger om missnöje"

På bara några år har AI blivit helt centralt i hur företag interagerar med kunder.

Ett vanligt “försvar” bland dem som förespråkar tekniken är att bottarna främst ämnar att ta hand om enklare ärenden.

– Men hur i hela friden ska kunden veta vad företagen definierat som enkla respektive svåra ärenden? frågar sig Johan Parmler.

– Snacka om att tänka inifrån och ut. Och snacka om att tigga om missförstånd och missnöje! Dags att tänka om.

Foto: E. Ventur

Text: Redaktionen