JUST NU: Tung smäll för flingjätten – förlorade i domstol

2022 07 04

Cornflakesgiganten Kellogg’s får inte längre göra reklam för sockriga erbjudanden.

Nya regler i Storbritannien har krävt begränsningar för kampanjer som marknadsför mat och dryck med för mycket fett, salt eller socker.

Det gillade inte livsmedelsjätten Kellogg’s som drog regeringen inför domstol eftersom att de ansåg att reglerna inte tog hänsyn till om man kompenserade för sockret med en rejäl skål med mjölk, rapporterar BBC.

“Obegripligt”

I rätten hade dock flingföretaget inte mycket att hämta, som dömde till den brittiska regeringens fördel.

– Det är obegripligt för oss att konsumenter kommer att kunna köpa andra produkter, som munkar och chokladpålägg, på erbjudanden – men inte flera sorter av frukostflingor, säger Kellogg’s vd i Storbritannien Chris Silcock, till BBC.

Ska skydda barn

Det brittiska hälsodepartementet var desto nöjdare.

– Tillsammans med volymprisbegränsningarna kommer dessa förändringar att skydda barn i hela landet från produkter som innehåller mycket mättat fett, socker eller salt, säger en talesperson från regeringen.

Inget socker i kassan

Förbudet kommer att gälla från och med oktober och ska stoppa fet, söt och salt mat från att säljas från de mest tillgängliga platserna i butikerna. 

Till exempel kassor, ingångar, gångavslutningar eller motsvarande ställen online.

Ville räkna in mjölken

Kellogg’s argument var att andelen tillsatt mjölk skulle påverka beräkningen av socker och salt i flingorna – i förhållande till den totala vikten i frukostskålen.

Enligt företaget äter nämligen 92 procent av konsumenterna flingorna tillsammans med mjölk eller yoghurt.

Förmedlar inte instruktioner

Domaren, Justice Linden, hängde dock upp sig på att Kellogg’s inte förmedlar “instruktioner för beredning som säger att de ska konsumeras med mjölk”.

– Inte heller förändras det faktum att det är rikt på socker genom att blanda frukostflingor med mjölk, säger han enligt BBC.

Kommer inte överklaga

Cris Silcock säger att Kellogg’s är “besvikna” över utfallet. Man kommer dock inte att överklaga domen, men hoppas att regeringen tar sitt förnuft till fånga och ändrar sig ändå.

– Vi anser fortfarande att det är ett viktigt att spannmål mäts på ett sätt som speglar hur de flesta äter det – med mjölk. Vi är också fortfarande oroade över hur regeringen införde dessa regler – som enligt vår uppfattning var utan ordentlig parlamentarisk granskning, säger han enligt The Guardian.

Foto: V. Xantinidis resp H. Ferdi

Text: Redaktionen


Klassisk bensinkedja försvinner helt – efter 113 år

2025 03 24

En trotjänare i drivmedelsbranschen tackar för sig i år.

Det är en era som går i graven.

Så beskrivs situationen när de sista Shellmackarna nu fasas ut helt – vilket kommer att innebära det definitiva slutet för kedjan efter 113 år i branschen.

Senast i december 2025 kommer den sista av skyltarna att plockas ned, rapporterar sajten E55 på måndagen.

St1 tar över

Redan 2010 togs de drygt 190 svenska Shellstationerna över av St1, men fram till nu har flera av dem haft kvar sina ikoniska skyltar.

För två år sedan bestämde dock St1 att Shellstationerna skulle skyltas om.

Sedan dess har arbetet pågått.

– St1 har fattat beslutet att driva hela stationsnätet under det egna varumärket St1, meddelar drivmedelsbolaget.

Bara St1-skyltar

När St1 köpte merparten av Shells affärsverksamhet i Sverige för 15 år sedan omfattade köpet bland annat depåverksamhet, logistik, marina drivmedel och drivmedelsstationer samt ett raffinaderi.

Det skrevs även på ett långsiktigt licensavtal om att använda Shellvarumärket på stationsverksamheten.

Nu är det dock St1-skyltar som ska gälla för hela slanten.

Utvecklingen av vårt eget varumärke och dess erbjudande hjälper oss att vara än mer konkurrenskraftig och effektiv i en utmanade marknadssituation och vi kommer att uppnå det genom att vi fördubblar synligheten av St1-varumärket i marknaden, säger Daniel Wandebäck, ansvarig för St1:s stationsverksamhet i Sverige.

Sista skylten plockas ned i år. Foto: Shell i Sverige.

"Stärker varumärket"

Daniel Wandebäck förklarar även att St1:s vision är att bli den ledande producenten och försäljaren av koldioxidmedveten energi.

En vision som stärker varumärket och stödjer färdplanen för energiomställning, menar han.

– Stationsnätverket är den publika delen av St1s verksamhet och är en viktig kanal för att introducera mer och fler förnybara energiprodukter till våra kunder tillsammans med nya tjänster. 

LÄS MER: Inte skett på flera år – bensinpriset ändras kraftigt

Foto: E. Akyurt

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Grönt ljus till militären – enorm order från Trump

2025 03 24

USA:s president Donald Trump uppges ha gett klartecken till militären.

Det enorma byggprojektet av en järnkupol, en så kallad “Golden Dome”, som ska skydda USA från robotangrepp ska ha fått grönt ljus.

Och det blir en rejäl prislapp.

Vita huset har gett besked att kupolen har i stort sett högsta prioritet och inga kostnader kommer att hållas igen för att möjliggöra bygget, uppger CNN som talat med amerikanska militära tjänstemän.

– Just nu är Golden Dome verkligen en plan, säger en av källorna till kanalen.

Lär kosta miljarder

USA, med god hjälp av Elon Musk och den tillfälliga myndigheten Doge, har hittills försökt kapa flera utgifter i bland annat militären.

Det kommer dock sannolikt inte att gälla Golden Dome.

Exakt vad en framtida kostnad kommer att landa på är svårt att bedöma, men troligen handlar det om miljarder dollar för att bygga och underhålla, säger samma källa.

Steve J. Morani, högt uppsatt tjänsteman vid Pentagon, har bekräftat att arbetet pågår.

– I överensstämmelse med att skydda hemlandet och enligt president Trumps [verkställande order] arbetar vi med den industriella basen och [med] försörjningskedjans utmaningar med att få upp Golden Dome, säger han vid en konferens i Washington.

Experter skeptiska

Golden Dome är inspirerat av det israeliska luftvärnsrobotsystemet Iron Dome och används för att skjuta ned raketer och skydda landet mot attacker.

Experter är skeptiska till en motsvarighet i USA, bland annat på grund av landets storlek.

– Hur ska man göra det i USA? Du kan inte bara göra det vid gränserna och vid kusten, eftersom interkontinentala ballistiska robotar kan återinträda i atmosfären över Kansas, säger en av CNN:s källor.

Mark Montgomery, pensionerad konteramiral, tror att det kan vara möjligt först om uppemot tio år. Men även då kommer det att finnas begränsningar.

– Ju mer du vill ha det till 100 procent, desto dyrare kommer det att bli, säger Montgomery.

Hotet "verkligt och växande"

Redan i januari aktualiserades frågan. Enligt en rapport från Robert Spoofer, somt tidigare jobbade med kärn- och robotförsvarspolkicy i förra Trumpadministrationen, är hotet mot USA “verkligt och växande”.

Vi vill få vår militär att börja bygga den stora Iron Dome-missilförsvarsskölden, som kommer att tillverkas helt och hållet i USA, mycket av det här i Arizona, sade Trump, enligt Newsweek under ett valmöte i Phoenix.

Enligt tidningen skulle projektet kunna kosta motsvarande cirka en procent av försvarsbudgeten.

Foto: Official White House Photo by Shealah Craighead

Text: Redaktionen