Tung smäll för Arlanda – SAS sätter ned foten

2024 03 08

Flygplatsoperatören Swedavia har utryckt en stor oro över att allt fler kunder väljer att nobba Arlanda och i stället tar flyget från danska Kastrup. 

En stor del av problematiken handlar om att flygbolaget SAS, som tidigare delvis ägdes av svenska staten, har blivit utlandsägt. Förändringen har förvärrat Arlandas konkurrenssituation ytterligare. SAS har flyttat flera flyglinjer från Arlanda till Kastrup.

Och nu kommer nästa smäll för Sveriges största flygplats.

På torsdagen går SAS vd Anko van der Werff ut med ett tydligt besked om flygbolagets inställning till Arlanda.

Vd:n konstaterar att Kastrup kommer att vara högsta prio. Svenska resenärer måste vara beredda på att flygplatsen i Köpenhamn kommer att prioriteras, menar Anko van der Werff.

– Det är en fråga om geografi. När du bor i norra Europa är det naturligt att folk flyger söderut och var hittar du mest efterfrågan? Det är definitivt Köpenhamn, man kommer vara nummer ett när det gäller långdistansflygningar, säger vd:n enligt SvD.

Vill se förändringar

Anko van der Werff beskriver Sverige som en besvärlig marknad för flygindustrin.

Enligt vd:n är den svenska marknaden inte tillräckligt attraktiv för flygbolag.

– När jag tittar på Sverige som en flygbolagschef så finns det mycket att göra annorlunda sett till infrastrukturen. För mig är det ingen överraskning att SAS är i rekonstruktion, att BRA har genomgått två rekonstruktioner på tre år och att Ryanair lämnar inrikesmarknaden, säger han till Di.

Anko van der Werff  kritiserar den nuvarande ordningen med två flygplatser i Stockholm och pekar ut flygskatten som förödande för flygindustrin.

– Jag uppmanar alla parter om att titta på en lösning. SAS vill vara en del av det och vi vill växa här igen, säger SAS-chefen till Di om den omtvistade skatten.

Förlust under första kvartalet

Under det första kvartalet, från november till januari, gick SAS med förlust.

Sammanlagt uppgick förlusten till närmare 1 miljard kronor. Det var dock en förbättring jämfört med samma period för ett år sedan. Då backade SAS med 1,5 miljarder kronor.

Foto: D. Dudov resp SAS

Text: Redaktionen


20 december 2025

Ny lag om kontanter på väg – redan nästa år

2025 12 20

Regeringen har lagt fram ett nytt lagförslag gällande kontanter.

Ett nytt lagförslag har lagts fram av regeringen som ska göra det obligatoriskt för butiker och apotek att ta emot kontanter.

Detta för att alla konsumenter fortfarande ska kunna välja hur de vill betala.

Kontanter blir ett lagkrav

Regeringen har lagt fram en lagrådsremiss som föreslår att livsmedelsbutiker och apotek som huvudregel måste ta emot kontanter i bemannade kassor.

Förslaget ingår i åtgärder för att ”stärka kontanternas funktionssätt som betalningsmedel” och syftar till att kontanter inte ska försvinna helt ur den vardagliga handeln. 

Syftet är att säkerställa att människor inte tvingas använda kort eller mobilappar mot sin vilja.

– Kontanter är också en fråga om inkludering i samhället för de grupper som har svårigheter att hantera olika tekniska lösningar, skriver Finansmarknadsminister Niklas Wykman (M) tillsammans med andra ansvariga politiker, i en debattartikel.

De menar att kontanter är en ”hörnsten i ett inkluderande och motståndskraftigt samhälle” eftersom många människor fortfarande är beroende av kontanter i vardagen.

LÄS MER: EU ska betala 32 miljarder om året – tre länder slipper

Vad innebär lagändringen?

För gemene man kan detta få konkret betydelse redan nästa år.

Idag väljer fler och fler butiker att sluta ta emot kontanter, vilket skapat problem särskilt för äldre, turister eller de som föredrar kontanter.

Med den nya lagen ska du som konsument ha rätt att få betala med kontanter i matbutiker och apotek, så länge det är en bemannad kassa. 

Samtidigt ska det finnas undantag i lagen – exempelvis om kontanthanteringen gör verksamheten osäker eller kostsam, eller om det gäller en enskild betalning där butikens säkerhet riskeras. 

Fler åtgärder väntar

Lagen innehåller också förslag som gör det lättare att sätta in kontanter på banken och att företag kan få hjälp med växel och dagskassa.

Tanken är att kontanter ska fungera smidigt i vardagen, inte bara finnas kvar som en symbolisk rättighet.

– För att kontanter ska vara ett fungerade betalningsmedel måste det vara möjligt att betala med kontanter, framför allt för de varor och tjänster som är av den mest grundläggande behovsnaturen, uppger regeringen.

Lagen väntas träda i kraft 1 juli 2026.

LÄS MER: Enorm kris i Ryssland – jämförs med Sovjets kollaps

Foto: C Meinersmann

Text: Redaktionen


19 dec 2025

Norwegian sätter in direktflyg – ingen konkurrent vill flyga dit

2025 12 20

Norwegian satsar på en ny direktlinje under 2026.

Flygbolaget kommer i juni 2026 inviga den nya linjen som kommer trafikeras två gånger i veckan.

– Den 27 juni 2026 inviger Norwegian sin första direktlinje mellan Köpenhamn och Tbilisi, uppger Norwegian.

– Det är första gången Georgiens huvudstad får direktflyg från Norden – ett steg som väntas underlätta resandet för både turister och affärsresenärer.

Välkomnas av Georgien

Beskedet välkomnas i Georgien som tror att den nya direktlinjen kommer bli värdefull för båda länderna.

– Den här nya rutten representerar ett viktigt steg i att stärka Georgiens förbindelser med norra Europa och skapa fler möjligheter till kulturutbyte, växande turism och affärssamarbeten, säger chefen för Georgiens nationella turistorganisation, Maia Omiadze, i ett uttalande.

Restiden halveras

I dagsläget kräver resor från Skandinavien till Georgiens huvudstad minst ett byte och restiden blir därav oftast uppemot elva timmar.

Med den nya linjen kortas tiden ner ordentligt, då flyget endast kommer ta omkring 4,5 timmar.

– Vi ser fram emot att välkomna fler turister från Danmark och södra Sverige för att upptäcka Georgiens mångsidiga upplevelser, rika historia och varma gästfrihet – där tiden står stilla, säger Maia Omiadze.

LÄS OCKSÅ: BEKRÄFTAT: Här är årets smartaste bilköp

Georgien

Georgien ligger på gränsen mellan Europa och Asien.

Landet har en kuststräcka vid Svarta havet men sträcker sig också högt upp i Kaukasusbergen.

Sidenvägen passerar landet och regionen har därför varit en mötesplats för världens civilisationer under historien.

Gränsar mot Ryssland

I norr gränsar Georgien till Ryssland.

Söder om landet ligger Armenien och Turkiet och Azerbajdzjan ligger österut.

– Georgien har identifierat de skandinaviska länderna som en av de viktigaste marknaderna i processen att utveckla flyg- och turismsektorerna, uppger Norwegian.

– Norwegians direktlinje möjliggör både affärs- och fritidsresor från Nordeuropa, vilket kommer att bredda Georgiens synlighet i en region där direkt tillgång fram till nu har varit begränsad.

LÄS OCKSÅ: Helt unik fabrik ska byggas i Sverige – ska stå färdig 2028

Foto: Norwegian

Text: Redaktionen