VAL 2022: Tung prestigesmäll för Annie Lööf

2022 09 15

Centerpartiet förlorar sin starka ställning i Annie Lööfs hemkommun Värnamo.

Allt pekar på att Centerpartiet gör ett betydligt sämre riksdagsval 2022 jämfört med 2018.

Med 95 procent av rösterna räknade har partiet parkerat på 6,7 procent – vilket är en minskning med 1,9 procentenheter sedan förra gången det var val i Sverige.

Tung smäll på hemorten

Det är dock inte enbart på riksdagsnivå som Annie Lööf (C) tvingas erfara ett tungt bakslag.

Även på “hemmaplan” har det gått trögt, rapporterar Sveriges Radio.

I Värnamo, Annie Lööfs hemort, har Centerpartiet historiskt sett varit mycket starka.

Kommunvalet pekar nu dock på att Sverigedemokraterna för första gången kommer att bli större än Centern i just Värnamo.

Omsprungna av SD

Det preliminära valresultatet visar att C stöds av 16,6 procent av väljarna i Lööfs hemkommun.

SD mäter 0,2 procentenheter högre med enbart ett valdistrikt kvar att räkna.

Skillnaden jämfört med valet 2018 är därmed mycket stor, då Centern kammade hem hela 20,27 procent medan SD fick nöja sig med 14,56 procent.

Kamp om landsbygden

Förklaringen sägs vara att SD vunnit kampen om landsbygden.

– Vi har blivit starka på utkanterna, där är vi stora. Vi gillar inte tanken att allt ska centraliseras i Värnamo, säger Jan Cherek, SD:s gruppledare i kommunen, till SR, som hävdar att Centern förändrats och “jagat röster i storstäderna”.

Delar inte bilden

Mikael Karlsson (C), nuvarande ordförande i kommunstyrelsen, har inte mycket till övers för den beskrivningen.

– Jag tror att det främst är politiska motståndare som säger det även om där finns ett visst mått av sanning, vi har hämtat en del röster hos unga akademiker och kvinnor, säger han till radiokanalen.

Lööf om framtiden

C-ledaren från Värnamo själv uttalade sig igår om hennes framtid som partiledare.

Och enligt Annie Lööf har hon inga planer på att hoppa av sitt uppdrag.

– Jag kommer att fortsätta så länge jag tycker det är roligt och meningsfullt. Och så länge jag har stödet internt såklart, säger hon i en intervju med Svenska Dagbladet.

Öppnar dörren för M

Annie Lööf öppnar samtidigt dörren för Ulf Kristersson (M) och låter den stå fortsatt stängd för både V och SD.

– Är det så att Ulf Kristersson tänker om för att SD kanske ställer orimliga krav som att sitta i regering, då står vår dörr öppen, säger hon.

Foto: Centerpartiet

Text: Redaktionen


Klassisk dryck plockas bort – butikskedjor säger nej

2025 05 09

Sveriges kanske mest klassiska läsk är numera en utmaning att hitta i butikerna.

Detta trots ett kraftigt uppsving för intresset de senaste månaderna.

"Valt att plocka bort"

Drycken det handlar om är Cuba Cola, klassikern från 1953 som även var Sveriges första cola på läskmarknaden. Först efter lanseringen kom den amerikanska bjässen Coca-Cola till svenska butiker.

Men idag är det få som erbjuder Cuba Cola i sortimentet.

Flera butiker har plockat bort kultläsken, rapporterar Dagligvarunytt.

– Vi gör allt vi kan för att hjälpa konsumenter att hitta Cuba Cola i butik. Dock har flera dagligvarukedjor valt att plocka bort Cuba Cola ur sortimentet på grund av tidigare låg rotation för Cuba Cola, säger Annika Svensson, chef för externa relationer på Spendrups som tog över läsken 2020, till tidningen.

Hon tillägger att man på grund av ovanstående behövt skära ned på sortimentsbredden.

– Cuba Cola finns i dag inte alltid i handeln i de förpackningar som konsumenter önskar – vilket såklart är beklagligt. Får vi förbättrade listningar hos kedjorna så har vi kapaciteten att lösa det. 

Vanlig missuppfattning

Trots sitt namn har Cuba Cola ingenting med landet Kuba att göra.

Syftet när läsken kom fram på 50-talet var att ge varumärket “en exotisk och internationell känsla”.

Det kändes trist med svensk cola, trots att den alltså är svensk. Borås Cola låter till exempel lite mindre spännande än Cuba Cola, framhåller företaget om namnet.

En annan vanlig missuppfattning är att drycken skulle ha kopplingar till vänsterpolitik.

– Nej, varumärket har inga kopplingar till politik oavsett läger. Däremot sägs det att många trodde att varumärket hade vänstersympatier under 70-talet med tanke på landet Kuba och dess politik, förklarar Cuba Cola.

Hade höga ambitioner

För fem år sedan köptes Cuba Cola upp av Spendrups. Ambitionen var då att “skaka om den svenska läskmarknaden och pigga upp svenska konsumenter”.

Cuba Cola är ett varumärke med stor potential, många känner till varumärket men få kanske vet att det var Sveriges första cola. I och med köpet av Cuba Cola vill vi varsamt förädla och utveckla denna nationalklenod till en modern klassiker, sade Anna-Stina Hallberg, då marknadschef och numera marknadsdirektör på Spendrups, i ett uttalande i samband med uppköpet 2020.

I samband med att bojkotter mot amerikanska varor fått uppmärksamhet under våren har ett nyfunnet intresse visat sig för drycken.

Läs mer här: “Explosionsartat intresse" för Cuba Cola – istället för Coca-Cola och Pepsi

Foto V. Caricatte resp S. Hamal

Text: Redaktionen


Nytt system för kortbetalning införs i Sverige

2025 05 09

Ett nytt bankkortssystem ska införas i hela landet.

Endast tio procent av svenska folket betalar med kontanter i butik, enligt en rapport från Riksbanken.

Swish pekas ut som en av de främsta anledningarna till den dalande kontantanvändningen.

– De kontanta betalningarna mellan privatpersoner har i många fall ersatts av tjänsten. Swish lanserades i slutet av 2012 och antalet betalningar via tjänsten har ökat mycket sedan dess, framhåller Riksbanken.

Majoriteten av betalningarna i Sverige sker dock med fysiska bankkort, även om den metoden också minskar i konkurrens med digitala alternativ. 

Och nu ska ett helt nytt system för betalning med kort införas, rapporterar DN.

Ska fungera utan internet

Det handlar om ett reservsystem som ska kunna vara i bruk även om nätet slås ut, en farhåga som ökat bland annat efter de upprepade kabelbrotten i Östersjön.

Det pågår ett krig i Europa, och i samband med det kriget finns alla möjliga typer av hybridpåverkan och trakasserier, som kan innebära att man stör eller klipper av kommunikationer, säger Tuomas Välimäki, styrelseledamot i Finlands centralbank, till tidningen.

Systemet ska göra det möjligt med så kallade offlinebetalningar, i det här fallet att betala med kort under avbrott på uppemot sju dagar. Liknande system finns redan i Norge och Danmark.

Just beroendet av kortbetalningar har visat sig i skarpt läge flera gånger, bland annat när kortsystemet havererade på Ica i hela Sverige vid tillfällen både under 2023 och 2024.

Riksbankens förhoppning är att det ska kunna införas i Sverige 1 juli nästa år, erfar DN.

LÄS MER: Alla tar det för givet – kan försvinna helt från matbutikerna

Varnar för nedstängning

Tidigare under våren har danska experter, däribland Jacob Herbst, chef för regeringens CyberSecurity Council, varnat för att risken ökar att USA stänger ned Danmark.

Han har uppmanat danska myndigheter och företag att göra sig oberoende av amerikansk teknik och infrastruktur.

Det kommer att bli riktigt, riktigt svårt att frigöra oss från de amerikanska teknikjättarna, säger Herbst till Politiken.

LÄS MER: Akut uppmaning till Danmark – fruktar direkt order från Trump

Överväger digital valuta

Tuomas Välimäki är av liknande åsikt.

– Vi kan inte utesluta att någon en natt på Truth social får idén att använda betalningssystemet som ett påtryckningsmedel.

Utöver ett reservsystem som inte är beroende av exempelvis Mastercard eller Visa tittar Sverige även på att införa en digital valuta, så kallad E-krona, enligt DN.

EU undersöker samma sak gällande euron.

Foto: Axfood resp J. Leupe

Text: Redaktionen