Tung fråga splittrar Tidöpartierna – ”Att tvinga alla är helt fel”

2025 04 29

En viktig fråga splittrar Tidöpartierna.

Regeringens nationella samordnare mot utanförskap, Gulan Avci (L) har idag presenterat ett förslag om obligatorisk förskola för alla barn från tre år.

Men förslaget splittrar Tidöpartierna.

Nu uttalar sig två av partierna skarpt kritiskt till förslaget, och beskriver det som ”förmynderi”.

”Ger inte frihet och arbetsro”

Både regeringspartiet KD och stödpartiet SD är kritiska till förslaget om obligatorisk förskola, rapporterar SR.

Förskolan, som idag är frivillig, skulle enligt förslaget bli obligatorisk och avgiftsfri 30 timmar i veckan för barn från 3 år.

Men regeringspartiet KD är kritiska.

– Vi tycker det är helt fel väg att gå eftersom tvång och obligatoriska lösningar inte är det som kommer att ge mer frihet och arbetsro för familjerna, säger Kristdemokraternas skolpolitiske talesperson, Mathias Bengtsson, till radiokanalen.

Och regeringens stödparti SD riktar också hård kritik mot förslaget.

”Är ett förmynderi”

SD:s utbildningspolitiske talesperson, Patrick Reslow, beskriver förslaget som ”förmynderi”.

– Det här är ett förmynderi, det är ett sätt att säga till föräldrarna att det är inte de som ska ta hand om sina barn, utan det är en institutionalisering, trots att det inte finns något behov, säger Reslow.

Gulan Avcis argument att förskolan är viktig för bland annat språkinlärning och social utveckling ger han inte mycket för.

SD vill istället ha en obligatorisk språkförskola för de barn som annars riskerar att inte lära sig svenska språket.

– Men att inte våga ta det steget, utan då gömma sig bakom att alla barn ska tvingas gå i förskolan, det tycker vi är helt fel, säger Patrick Reslow till radiokanalen.

Gulan Avci (L) har emellertid länge förespråkat 30 timmars obligatorisk förskola, vilket hon nu alltså föreslår i sin egenskap av nationell samordnare mot utanförskap.

– Utanförskap går i arv. Därför behövs tidiga insatser med särskilt fokus på barnens språkliga och sociala utveckling, menade Avci i en debattartikel i DN 2024.

Avci menar bland annat att barns rätt till en bra start i livet är viktigare än föräldrarnas rätt att bestämma om deras barn ska gå i förskola.

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 24

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Ryska fartyg i Norge

2025 05 23

Fartyg som kopplas till Rysslands skuggflotta observeras regelbundet i norska vatten.

Nu riktar Malte Humpert, grundare av tankesmedjan The Arctic Institute och journalist vid den norska tidskriften High North News, skarp kritik mot sitt eget land.

– Norge tillhandahåller vapen och stöd till Ukraina, men när det gäller att införa sanktioner mot LNG-tankfartyg gör landet mindre än andra, säger han till Dagbladet. 

– Varför låta farliga fartyg, som Ryssland tjänar pengar på, stanna kvar i Norge? frågar sig journalisten.

Tillåts besöka hamnar

Humpert hänvisar bland annat till att Norge fortfarande tillåter fartygen att byta besättning och fylla på varor i norska hamnar.

Detta sker trots att EU enats om hårda sanktioner mot 342 fartyg som kopplas till den ryska skuggflottan.

Norge är förvisso inte med i EU, men Humpert menar att landet borde följa unionens exempel.

– Om det finns politisk vilja kan något göras åt det. Men Norge har inte gjort någonting och det ser inte bra ut.

Kraftfull markering från Storbritannien

Storbritannien, ett annat land som inte är med i EU, har infört mängder av sanktioner mot fartyg i den ryska skuggflottan.

För två veckor sedan presenterade Downing Street de ”kraftfullaste åtgärderna” hittills.

Läs mer här: Storbritannien slår till mot Ryssland – ”största någonsin”

Vill undvika sanktioner

Fartygen i den ryska skuggflottan seglar under falsk flagg för att undvika västvärldens sanktioner. Putinregimen använder i synnerhet skuggflottan för att transportera rysk olja till handelspartners.

Snittåldern på oljefartygen i den ryska skuggflottan har ökat från 8,9 till 16,6 år efter den ryska invasionen av Ukraina. EU-ledare har länge varnat för att fartygen kan orsaka olyckor med ödesdigra konsekvenser för miljön.

Enligt Malte Humpert är fartygen i skuggflottan ofta dåligt försäkrade och har vid flera tillfällen stängt av sina transpondrar, vilket innebär att de inte syns för andra fartyg.  

– Det är inte säkert, man måste veta var de befinner sig. Det har förekommit fall där fartyg har kolliderat eftersom de inte synts på andra fartygs radar, säger han till Dagbladet.

Foto: Jetiveri

Text: Redaktionen