JUST NU: Tung FN-uppmaning till världens regeringar

2023 03 20

FN:s klimatpanel IPCC har släppt en ny, illavarslande klimatrapport.

Möjligheterna att nå 1,5-gradersmålet i Parisavtalet minskar.

Samtidigt bedöms effekterna av den globala uppvärmningen bli allvarligare än man tidigare trott.  

– Jag är förskräckt, det går allt fortare, säger Tom Arnbom, expert på Arktis och hav på WWF, till SVT Nyheter.

Anklagar världsledare

Sveriges tyngsta klimatprofil, aktivisten Greta Thunberg, skräder inte på orden efter dagens besked. 

I en intervju i AFP anklagar hon världens ledare för ”förräderi”.

– Faktumet att människorna med makt fortfarande på något sätt lever i förnekelse, och aktivt rör sig i fel riktning. Det kommer inom sinom tid att ses och förstås som det exempellösa förräderi som det är. Det är bara en fråga om tid, säger hon till nyhetsbyrån.

Ställer nytt krav

FN:s generalsekreterare António Guterres har även reagerat på den nya rapporten.

– Fönstret för att skapa en hållbar framtid för alla stänger snabbt, säger han enligt BBC.

FN-chefen vill nu se drastiska åtgärder för att nå klimatmålen. 

Han föreslår att världens länder bör tidigarelägga sina planer för att nå nettonollutsläpp med minst tio år.  

Sveriges målsättning

Antalet länder med nationell lagstiftning eller riktlinjer för att nå nettonollutsläpp har ökat i en stadig takt de senaste åren.

Sverige har exempelvis fastslagit att utsläppen av växthusgaser ska vara nettonoll senast år 2045 för att därefter uppnå negativa utsläpp. 

En målsättning som kan behöva ändras om FN får bestämma.

– Klimatkatastrofbomben tickar. Men vi har kunskaper och resurser för att tackla krisen. Vi måste agera nu, framhåller António Guterres i ett inlägg på Twitter.

Regeringen kritiseras

Den svenska regeringen har anklagats för att föra en politik som leder till att Sveriges utsläpp ökar.

Enligt beräkningar från organisationerna Klimatkollen, Världsnaturfonden WWF, Våra barns klimat, ClimateView och Naturskyddsföreningen kommer regeringspartiernas politik att öka Sveriges utsläpp med tio procent under nuvarande mandatperiod.

Nästan hela ökning beror på ambitionen att sänka reduktionsplikten till en miniminivå.

– Med de förändringar av reduktionsplikten som SD, KD och M vill göra bedöms utsläppen öka med 23–24 miljoner ton. Beräkningen baseras på de positioner om reduktionsplikten som partierna gick till val på, framhåller WWF i ett uttalande.

Presenterar ”ambitiös reformagenda”

Regeringen hävdar å sin sida att man arbetar för att ge ”svensk klimat- och miljöpolitik en nystart”.

I november 2022 presenterade regeringen en ”ambitiös reformagenda” i fem led för att på ”allvar minska utsläppen”.

Så här skriver regeringen:

- Fossilfri och planerbar el. Regeringen planerar för ett elbehov på minst 300 terawattimmar 2045 – en fördubbling från idag. Detta betyder att ny kärnkraft kommer att behövas, vilket i sin tur kräver att energipolitiken läggs om. Förbuden i miljöbalken mot nya reaktorer på nya platser och mot fler än tio reaktorer i samtidig drift tas bort. Det energipolitiska målet ändras från 100 procent förnybart till 100 procent fossilfritt. Förutsättningarna för kärnkraften stärks genom statliga kreditgarantier. Tillståndsprocesserna kortas och administrativa snabbspår införs.

- Hållbara transporter. Satsningar på utbyggd laddinfrastruktur för eldrivna transporter kommer att genomföras. Utbudet av hållbart biodrivmedel behöver öka. Den dåliga tillgången var ett viktigt skäl till att drivmedelspriserna steg så kraftigt när reduktionsplikten höjdes. Produktion av fossilfria elektrobränslen, som komplement till biobränslena, behöver komma igång.

- Grön industri. Ska vi klara klimatomställningen måste industrin ställa om. Det räcker inte att stoppa utsläppen – vi behöver uppnå negativa utsläpp. En viktig del är infångning och lagring av koldioxid från förbränning av biomassa. I budgeten 2022 som lades fram av den dåvarande oppositionen stärktes ambitionen rejält för detta, och regeringen kommer ha fortsatt höga ambitioner. Regeringen vill också underlätta för att genom CCS fånga in fossil koldioxid som inte går att komma undan, till exempel från tillverkningen av cement.

- Effektivare tillståndsprocesser och miljötillstånd. Tillståndsprocesser får inte hindra företagens klimatomställning. En utredning tillsätts för att effektivisera miljötillståndsprövningen enligt miljöbalken och göra den mer förutsebar. En ny regel ska in i miljöbalken som innebär att man begränsar antalet myndigheter som får vara motpart i ett tillståndsärende.

- Internationella insatser och klimatbistånd. Klimatbistånd till fattigare länder med växande klimatavtryck behövs och ska riktas så att det ger starka incitament för fler att prioritera klimatarbetet. Klimatbiståndet ska därför öka, samtidigt ska Sveriges satsningar på internationella klimatinvesteringar i enlighet med Parisavtalets artikel sex förstärkas. Export av klimatneutrala varor och tjänster kan också få stor betydelse för att sänka konsumtionsutsläppen. Den svenska exporten behöver ges förutsättningar att växa.

Foto: United Nations

Text: Redaktionen


Skräckolyckan: 50-åring började brinna på flygplats

2025 11 08

En 50-årig resenär började brinna på flygplatsen i Melbourne.

Uppgifterna om den skakande olyckan kommer på lördagen.

Qantas affärslounge på Melbournes flygplats i Australien fick evakueras på torsdagen efter att en passagerares powerbank fattat eld och gett honom brännskador, rapporterar The Independent.

Började brinna

Den 50-årige mannen väntade i loungen när enheten, som drevs av ett litiumbatteri, antändes i hans byxficka. 

Personalen dirigerade omedelbart in mannen i en dusch och skyndade ut cirka 150 passagerare ur loungen.

Passagerare som befann sig i loungen uppger att de hörde skrik och såg enheten explodera och skicka "batterisyra flygande överallt".

– De evakuerade oss eftersom röken och lukten var så stark, men jag hoppas verkligen att killen mår bra, säger en person.

Oklart skadeläge

Mannen som började brinna ska ha allvarliga brännskador på ett ben och händerna.

– När du just har bevittnat hur ett mobilbatteri börjar brinna i Qantas-loungen i Melbourne, skriver en person som bevittnade händelsen på sociala medier.

– Hoppas att mannen som fattade eld när han höll i det mår bra. Snabbt agerande av mannen som hoppade in för att hjälpa till och personalen som fick in honom i duschen och alla andra ut ur loungen.

Läs mer: Svensk fotbollsklubb går mot konkurs – efter 119 år

MSB:s uppmaningar

MSB – Myndigheten för samhällsskydd och beredskap – har en rad uppmaningar för hur man bör hantera litiumbatterier.

- Var uppmärksam på skador på batterier – ett skadat batteri har en större risk att börja brinna.

- Ladda på hårt underlag med avsedd och CE-märkt laddare. Ladda inte i till exempel sängen eller nära liknande, brännbara material.

Undvik hallen

MSB:s råd fortsätter.

- Byt ut elektrisk utrustning som har synliga skador, luktar bränt eller låter konstigt. Exempelvis trasiga elkontakter eller klämda sladdar.

- Undvik laddning i hallen. Hallen är oftast en utrymningsväg. Den bör inte blockeras.

Läs mer: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Foto: J. Withers

Text: Redaktionen


Flera döda – rysk helikopter har kraschat

2025 11 08

Flera personer har dött i en helikopterkrasch i Ryssland.

Olyckan ska ha inträffat i Dagestan – en rysk delrepublik i norra Kaukasien.

Fyra personer dog och tre personer skadades i helikopterkraschen som just nu utreds, rapporterar oberoende Moscow Times.

Fyra döda

Fyra personer dödades och tre andra har fått allvarliga brännskador efter att en privat helikopter kraschade i Rysslands nordkaukasiska republik Dagestan, enligt myndigheterna.

Helikoptern flög från en stad i Dagestan till en annan när den störtade nära kusten vid Kaspiska havet, enligt ett uttalande från ministeriet för nödsituationer. 

Flygplanet träffade ett obebott privat hus, vilket förstördes i den efterföljande branden.

Ka-226

Källor identifierade flygplanet som transporthelikoptern Ka-226, som drevs av Kizlyar Electromechanical Plant.

Personerna på helikoptern ska ha varit anställda på företaget.

Ryska utredare har inlett en brottsutredning gällande kraschen, misstänkta för brott mot bestämmelserna om flygsäkerhet. 

Myndigheterna undersöker tekniskt fel som en potentiell orsak, samtidigt som andra förklaringar också övervägs.

Läs mer: Nytt Tomahawk-besked – direkt från Zelenskyj

Bredare problem

Det är i nuläget oklart exakt vad det var som orsakade kraschen.

Allt fler frågetecken har dock lyfts gällande flygsäkerheten i Ryssland under de senaste åren i samband med västerländska sanktioner.

“Kränker rätten”

Ryssland uppmanade flygledare som möttes i Montreal i september att häva sanktionerna mot reservdelar till flygplan och restriktioner för överflygningar med hänvisning till oro för flygsäkerheten.

– Olagliga tvångsåtgärder kränker den mänskliga rätten till fri rörlighet oavsett nationalitet och medborgarskap, framhöll ryssarna då enligt Kyiv Post.

– ICAO – International Civil Aviation Organization – är skyldigt att vidta alla praktiska åtgärder för att hindra stater från att tillämpa politiskt partiska, diskriminerande och tvångsinriktade åtgärder inom den internationella civila luftfarten.

Läs mer: Sverige har bidragit till attacker mot Ryssland

Foto: By Igor Dvurekov - commons file, CC BY-SA 3.0,

Text: Redaktionen