Tullverket varnar för ”otäck utveckling” i Sverige
2025 02 25
Tullverket varnar för en uppåtgående dyster trend i landet.
Över 760 personer stoppades för rattfylleri vid Sveriges gränsövergångar under det förra året.
Det är en ökning med hela 24 procent jämfört med året innan.
Dessutom körde mer än en fjärdedel av dem som stoppades ett tungt fordon såsom lastbil.
Nu larmar Tullverket för vad man anser är ett steg i helt fel riktning.
– Det är en otäck utveckling vi ser när 2024 summeras. Mer än var fjärde rattonykter förare körde ett tungt fordon. Faran med en sådan förare som framför ett fordon som väger över 30 ton kan alla begripa. Ingen vill möta ett sådant ekipage i trafiken, säger Martin Norell, sakkunnig på Tullverket.
Över hundratusen kontroller
Under 2024 utfördes 33 procent fler kontroller jämfört med 2023.
Sammanlagt handlar det om 115 236 ordinarie nykterhetskontroller samt drygt 52 000 förare av lastbilar och bussar – att jämföra med 34 000 föregående år.
Något man satsat särskilt på i år är att stoppa rattonyktra redan vid gränsen.
Då kan tulltjänstemännen redan under ett samtal notera avvikande beteenden och lukter.
– Då kan vi snabbt fatta beslut om ett blåsprov. Rattonyktra förare ska veta att risken för att åka fast är betydande genom att vi kan stå där och göra utandningsprov, fortsätter Martin Norell.
Här stoppades flest onyktra
Sammanlagt stoppades flest rattonyktra i södra Sverige.
Ett ställe som utmärker sig särskilt är Trelleborgs hamn, där 111 rattonyktra stoppades varav 74 lastbilschaufförer.
Allra flest rattonyktra stoppades vid Öresundsbron (158 stycken).
Ett naturligt utfall med tanke på det enorma flödet där, enligt Tullverket.
– Att vi hindrade så många förare som skulle kunna ha orsakat mycket elände på landets vägar känns tillfredsställande, erkänner Martin Norell.
Nedan finner du de fem områden där flest rattonyktra förare stoppades i Sverige under 2024:
- Öresundsbron (158 onyktra förare)
- Trelleborg (111)
- Ystad (79)
- Helsingborg (60)
- Karlskrona (36)
Text: Redaktionen
Foto: Matt C