Tsunamivarning – 26 byggnader har kollapsat

2024 04 03

Flera byggnader har kollapsat efter en mycket kraftig jordbävning i Taiwan.

Skalvet uppges vara det kraftigaste på 25 år, rapporterar Reuters.

Dussintals har skadats, minst en person är död och en varning för tsunami har förutom i Taiwan även utfärdats i både Japan och Filippinerna som följd.

– Människorna i kustområdena rekommenderas starkt att omedelbart evakuera till högre höjder eller ta sig längre in i landet, framhåller Filippinernas statliga seismologiska institut enligt Barron’s.

Man varnar för “höga tsunamivågor”:

26 byggnader har kollapsat

Skalvet mätte 7,4 på richterskalan och ska ha känts hela vägen till Shanghai.

I Taiwan uppges uppemot 26 byggnader ha kollapsat, hälften av dem i Hualien på östkusten, och omkring 20 personer uppges för närvarande vara instängda.

Jordbävningar är vanligt på ön, men inte av den här kalibern.

– Jag har aldrig känt ett så intensivt skalv förut, säger en person boende i Taipei i norra Taiwan till AP.

"Stanna på säker mark"

Under natten har tsunamihotet i Japan hunnit passera.

Myndigheterna i landet har sänkt prognosen, som initialt pekade på tre meter höga tsunamivågor, till en meter.

Flera mindre vågor har registrerats på ett flertal japanska öar, enligt Japan Today.

Japans chefskabinettsekreterare Yoshima Hayashi säger att det inte förekommit några rapporter om skador.

– Han uppmanar invånarna i Okinawaregionen att stanna på säker mark tills alla tsunamivarningar hävts, uppger den japanska tidningen.

Värsta sedan 1999

Enligt US Geological Survey slog jordbävningen till 18 kilometer sydväst om taiwanesiska Hualien och skedde på cirka 35 kilometers djup.

Skalvet uppges vara det värsta av sitt slag sedan 21 september 1999 då en jordbävning på magnitud 7,7 orsakade 2 400 dödsfall, 100 000 skadade och tusentals förstörda byggnader i Taiwan.

Önationen ligger i den så kallade “eldringen” i Stilla havet där ungefär 90 procent av jordens jordskalv och 80 procent av planetens större jordbävningar sker.

Fakta: Richterskalans intervaller

Jordskalv på 4,5 eller större är starka nog för att registreras globalt.

Nedan ser du skalans intervaller och vilken benämning som används för respektive intervall.

  • 0,0-2.0: Mikro
  • 2,0-2,9: Mycket små
  • 3,0-3,9: Mindre
  • 4,0-4,9: Lätt
  • 5,0-5,9: Medel
  • 6,0-6,9: Stark
  • 7,0-7,9: Större
  • 8,0-8,9: Stor
  • 9,0 eller större: Sällsynt stor

Arkivfoto: M. P. Catalano

Text: Redaktionen


JUST NU: Hushållen måste betala dubbla priset

2025 10 01

Räkna med nästan en fördubbling av elpriset under resten av hösten.

Elpriserna ökar.

Fram till och med november månad väntas nästan dubbla priset i relation till fjolårshösten, uppger elbolaget Bixia i en prognos på onsdagen.

Snittpriset beräknas landa på cirka 50 öre per kilowattimme.

Det är nästan en fördubbling jämfört med hösten 2024, då snittet låg på drygt 30 öre, meddelar Bixia.

"Klart högre"

I första hand beror de högre elpriserna på lägre tillgänglighet i kärnkraften och samt en torr sommar som påverkat den hydrologiska balansen.

Att det regnat mycket i september räcker inte för att vända förutsättningarna.

– Höstens elpriser är stabila, men klart högre än i fjol. Det är framför allt osäkerheten kring kärnkraften som påverkar där Oskarshamn 3 har varit ur drift längre än planerat, säger Johan Sigvardsson, elprisanalytiker på Bixia.

Lägre än under elkrisen

I sammanhanget ska det dock nämnas att höstens nivåer fortfarande är klart lägre än under hösten 2022. Då rådde mer eller mindre krisläge och elpriserna sköt i höjden.

Men.

Det finns fortsatt en risk för att priserna kan stiga tillfälligt. Och det är framför allt om vädret blir kallare än normalt – eller om kärnkraftsreaktorernas planerade återstart i oktober försenas. Återstarten av Oskarshamn 3 har till exempel redan skjutits fram fem gånger.

– Risken för pristoppar ökar ju längre in på säsongen vi kommer, eftersom förbrukningen stiger när temperaturen sjunker. Men väderprognoserna ser i nuläget gynnsamma ut, och även om det skulle bli kallare än väntat ser vi inte någon risk för extremt höga priser, säger Johan Sigvardsson.

LÄS MER: Biltema öppnar sitt största varuhus i hela Norden

Snittpriset i höst

Förväntat genomsnittligt elpris under hösten. Motsvarande elpris förra året inom parentes.

- Oktober: cirka 45 öre/kWh (27 öre/kWh)

- November: cirka 60 öre/kWh (30 öre/kWh

Källa: Bixia

LÄS OCKSÅ: Amerikansk biljätte går i konkurs

Foto: D. MacKay

Text: Redaktionen


1okt2025

Larm om vinterdäck – var tredje bilist riskerar böter

2025 10 01

Vinterdäck med dubb är tillåtna från den 1 oktober i Sverige.

Nu visar en undersökning att en tredjedel av alla svenskar inte känner till reglerna kring däckens mönsterdjup.

– Mönsterdjupet är avgörande för trafiksäkerheten, säger däckkedjan Vianors produktchef Tomas Jansson, i ett uttalande.

Svårmanövrerad

För litet mönsterdjup påverkar negativt och det blir svårare att manövrera bilen.

Bromssträckan blir också längre.

– Mönsterdjupet påverkar däckens väggrepp. Vid för litet mönsterdjup försämras däckets förmåga att leda bort slask och snö vilket leder till att bilen blir svårare att manövrera och till längre bromssträckor, säger Tomas Jansson.

En tredjedel saknar kunskap

Ungefär en tredjedel av svenskarna tror att samma regler gäller för vinter- och sommardäck, visar Vianors undersökning.

Men det är fel.

På sommardäck räcker ett mönsterdjup på 1,6 millimeter.

På vinterdäcken gäller minst tre millimeter för att de ska vara lagliga och inte ge böter vid en kontroll.

– Tre millimeter är lagens minimumkrav, men då är däcken ordentligt slitna. Grepp och köregenskaper försämras innan den gränsen nås, säger Tomas Jansson.

– Min rekommendation är därför minst fyra millimeter på vinterväglag.

Kontrollera ofta

Slitaget på däcken varierar beroende på konstruktion, kvalitet och körstil.

Väglaget spelar också in.

– Mitt råd är att göra det till en vana att kolla mönsterdjupet och även däcktrycket en gång i månaden. En enkel insats för din säkerhet. Du kan göra det själv eller be din däckverkstad, säger Tomas Jansson.

Läs också: Swish lanserar ny funktion – ska hjälpa många

Maximal livslängd

Tio år sägs vara den maximala livslängden för vinterdäck.

Men ett däck ska inte köras på i mer än sex år innan man byter, menar Tomas Jansson.

I praktiken behöver de allra flesta byta oftare än så.

Lagar och regler

Mellan den 1 december och den 31 mars är det lag på att använda vinterdäck i Sverige vid vinterväglag.

Dubbdäck är tillåtna från den 1 oktober till den 15 april.

Vinterväglag innebär att det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen.

Den som kör med sommardäck på vinterväglag riskerar böter på 2 000 kronor.

Läs också: Elon går ut med varning till kunder

Foto: A. Smurova

Text: Redaktionen