Trump går ut med stenhårt svar – på Putins ”nya världsordning”

2024 12 01

Donald Trump hotar med stenhårda åtgärder mot Putins planer på att skapa en ny världsordning.

Tidigare under hösten samlade Vladimir Putin 20 länder i ett toppmöte där målet var att skapa en ”ny världsordning”.

På mötet deltog BRICS-länderna och flera andra länder.

Ryssland vill att länderna ska försvaga USA och stärka sig själva genom att bryta dollarns dominans på världsmarknaden.

Nu hotar Donald Trump med kraftfulla åtgärder mot länderna, rapporterar AFP.

Trump hotar med åtgärder

I ett inlägg på den egna sociala mediekanalen Truth Social, hotar Trump med allvarliga konsekvenser för BRICS-länderna om de exempelvis skapar en ny valuta eller börjar favorisera någon annan valuta framför dollarn.

– Idén att BRICS-länderna försöker röra sig bort från dollarn medan vi står bredvid och tittar på är ÖVER, skriver Trump.

– Vi kräver ett åtagande från dessa länder att de varken kommer att skapa en ny BRICS-valuta eller stödja någon annan valuta för att ersätta den mäktiga amerikanska dollarn, annars kommer de att möta 100-procentiga tullar och bör förvänta sig att de får säga adjö till att sälja i den underbara amerikanska ekonomin, meddelar Donald Trump.

BRICS består av nio länder, som alltså enligt Trump riskerar 100-procentiga tullar; Brasilien, Ryssland, Indien, Kina, Sydafrika, Iran, Egypten, Etiopien och Förenade Arabemiraten.

”Vinka farväl till Amerika”

Donald Trump uttrycker en stor ilska över rapporter om att BRICS-länderna vill försvaga den amerikanska dollarns ställning.

– De kan hitta någon annan ”sucker”! Det finns ingen chans att BRICS kommer att ersätta den amerikanska dollarn i internationell handel, och alla länder som försöker bör vinka farväl till Amerika, menar den nyvalda presidenten.

Vid BRICS-mötet tidigare i höst uppgav Ryssland att det ultimata målet med samarbetet mellan länderna är att skapa en ”ny världsordning” där väst inte längre tillåts dominera.

Just att skapa ett alternativ till dollarn framhävdes som ett av de viktigaste stegen på vägen mot Putins mål.

Dollarns dominans i världen är ett stort problem för Putin och för Rysslands ekonomi.

BRICS-länderna, och ett antal andra länder som står dessa nära, hoppas på att samarbetet ska stärka deras ställning i världen.

Samtidigt har många av länderna en problematisk relation till varandra, som försvårar samarbetet. Det gäller bland annat Indien och Kina.

LÄS OCKSÅ: Putin samlar 20 länder – planerar ”ny världsordning”

Foto: Official White House Photo by Andrea Hanks resp President of Russia Office

Text: Redaktionen


Bilköpare varnas – köp inte den här bilen

2024 11 30

Bilister varnas för att köpa bilar av en viss sort.

Kina har gått kraftigt framåt som bilexportör de senaste åren.

Detta framgår tydligt bland annat i en graf som New York Times har publicerat.

Kina hade en mycket begränsad förmåga att exportera bilar för bara två decennier sedan. Men 2020 låg deras bilexport på samma nivå som USA:s, och sedan dess har exporten ökat explosionsartat. Idag exporterar Kina 5,7 miljoner bilar om året och är världens i särklass största bilexportör.

Men nu varnar en säkerhetsexpert för vissa bilar från Kina, rapporterar NRK.

Varnar för dessa bilar

Tor Indstøy är säkerhetsexpert på Telenor, och jobbar på fritiden med ”Project Lion Cage”, där han tillsammans med andra arbetar med att kartlägga säkerhetsutmaningar med kinesiska bilar.

Projektet har blivit omtalat i hela världen, trots att det startade som en ren hobby.

Enligt Tor Indstøy är kinesiska elbilar förknippade med betydande risker – framför allt på grund av hur de kan användas för övervakning och kontroll.

Gruppen har specifikt studerat familjebilar av märket NIO. Men samma problem gäller för många kinesiska bilar.

– Vi hittar en överraskande mängd datatrafik mellan bilen och Kina. Det var en överraskning. Det hade vi inte förväntat oss, säger han till kanalen.

Bilen kommunicerar med både Kina, Ryssland, USA, Kanada och Australien.

– Och då ser vi också hur mycket data som skickas. Det är ganska intressant. Även om bilen är avstängd kommer bilen att kommunicera, säger Tor Indstøy.

Kan användas i politisk situation

Enligt säkerhetsexperten och hans grupp är detta ett stort problem.

Bilen är utrustad med kameror, avancerade datasystem, radar och höghastighetsdatanät.

Den kan användas i ohederliga syften, menar Tor Indstøy och hans grupp.

Säkerhetsrisken kan bli påtaglig i exempelvis en pressad politisk situation. Kinesiska elbilar har blivit populära i Norge liksom i Sverige och i hela västvärlden.

Man har bland annat tittat på ett scenario där kinesiska bilar kan användas för att blockera vägar eller skapa kaos, men också för att övervaka och pressa enskilda personer.

– Det är helt klart att till exempel kinesisk underrättelsetjänst har förmågan att utföra det. Om de gör det är en helt annan fråga och det är inget vi tittar på, säger Tor Indstøy till kanalen.

Många gör också tolkningen att den kinesiska underrättelsetjänsten kan tvinga vilket kinesiskt företag som helst till samarbete, vilket ytterligare ökar säkerhetsrisken, rapporterar NRK.

Foto: A. Jumper

Text: Redaktionen


Sverige riskerar smäll på 1 700 miljarder kronor

2024 11 30

Arlandas svaga utveckling har kostat Sverige uppemot 300 miljarder kronor.

Det framhålls i en ny analys av WSP som gjorts på uppdrag av Transportföretagen.

Slutsatsen är att ett “systematiskt underutnyttjande" av flygplatsen har orsakat gigantiska samhällsekonomiska förluster för Sverige.

Utebliven utveckling har enligt rapporten lett till ett produktionsbortfall på 192-303 miljarder kronor de senaste 20 åren.

Fortsätter trenden kan den totala förlusten uppgå till 1 700 miljarder kronor år 2050.

– Detta är en väckarklocka för Sverige, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen, i ett uttalande.

"Bromskloss för hela ekonomin"

Rapporten beskrivs som “unik i sitt slag”.

I den analyseras Arlandas betydelse för Sveriges ekonomiska utveckling. Den jämförs även med nordiska motsvarigheter som Kastrup och Gardemoen.

Resultatet bedöms vara tydligt. Enligt Transportföretagen levererar Arlanda i betydligt sämre utsträckning i frågan om att omvandla ekonomisk tillväxt till förbättrad flygtrafik.

– Arlanda är en avgörande pusselbit för landets tillgänglighet och den systematiska underutvecklingen innebär färre möjligheter för investeringar, forskning och handel. Det drabbar jobb, innovation och välstånd i hela landet. Arlandas svaga utveckling har blivit en bromskloss för hela ekonomin, säger Marcus Dahlsten.

"Står vid ett vägskäl"

Under 2023 bedöms produktionsförlusten ha uppgått till 16-26 miljarder kronor.

Hade Arlanda utvecklats i samma takt som de stora flygplatserna i Norden hade man förra året hanterat 31 miljoner passagerare. Det vore 35 procent fler än vad som faktiskt var fallet.

Flygplatsen hamnar även i bottenskiktet när Europas 50 största flygplatser rankas i frågan om att öka tillgängligheten i takt med den ekonomiska tillväxten.

– Vi står vid ett vägskäl där vi måste prioritera Arlandas utveckling för att säkerställa Sveriges tillväxt och internationella konkurrenskraft. Nu är hög tid att sluta utreda Arlanda och gå från ord till handling. Många förslag ligger redan färdiga på bordet, säger Fredrik Kämpfe, Branschchef på Transportföretagen Flyg.

Regeringen: Ska förbättras

I december förra året tillsatte regeringen Peter Norman som samordnare för Arlanda. Samordnaren ska föreslå åtgärder som kan öka kapaciteten och förbättra tillgängligheten för flygplatsen som beskrivs ha "stor betydelse för hela landet".

– Arlanda flygplats är Sveriges i särklass största flygplats och spelar en central roll för det svenska transportsystemet. Regeringens ambition är att stärka Arlandas konkurrenskraft och bidra till att flygplatsen får bättre möjligheter att utvecklas på ett långsiktigt hållbart sätt, sade infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) vid tillfället.

Foto: Ninni Andersson, Regeringskansliet

Text: Redaktionen