Trendbrott i Stockholm – här är vanligaste dödsorsaken

2022 11 09

Cancer är första gången någonsin den främsta dödsorsaken i Stockholms län.

Förra året gick antalet människor som avled av cancer om antalet som dog av hjärt-kärlsjukdomar.

Aldrig tidigare har cancer orsakat flest dödsfall i ett svenskt län, enligt Dagens Medicin.

Men trendbrottet är anmärkningsvärt eftersom det inte beror på att cancerpatienter ökar – utan snarare på grund av att hjärt-kärlsjukdomar leder till allt färre dödsfall, rapporterar Dagens Nyheter.

– Det här speglar en långvarig trend som pågått i decennier där dödligheten i cirkulationsorganens sjukdomar minskat fortare, än vad dödligheten i cancer har gjort, säger David Pettersson, statistiker på Socialstyrelsen, till tidningen.

Lär stanna på sikt

För både kvinnor och män har hjärt-kärlsjukdom länge legat i topp när det handlar om de vanligaste dödsorsakerna.

Cancersjukdomar har samtidigt legat stadigt på andra plats. Förändringen som nu sker behöver dock inte bestå i närtid, men sannolikt i det långa loppet.

– Det kan nog slå lite fram och tillbaka i några år framöver. Nästa år kan det vara fler som dör av hjärt-kärlsjukdomar istället. Men på sikt kommer cancer att bli den vanligaste dödsorsaken, om inget oväntat händer, eftersom det inte finns något som tyder på att den här trenden kommer att upphöra, säger David Pettersson till DN.

Trendbrottets förklaring

Enligt tidningen har det sin förklaring att trendbrottet sker just i huvudstaden. Hjärt-kärlsjukdomar drabbar i synnerhet människor i hög ålder, men Stockholms län har yngst medelålder i hela Sverige.

Ändå blev folkhälsoepidemiologen Anton lager överraskad över trendbrottet.

– Det är ju en sorts milstolpe får man säga. Hur mycket dödstalen i hjärt-kärlsjukdomarna minskar styrs i stor utsträckning av demografiska faktorer och där kan vi vara gynnade av en i stora delar högutbildad befolkning med mer gynnsamt riskfaktormönster, säger han till Dagens Medicin.

Vanligaste dödsorsakerna i hela Sverige

I somras släppte Socialstyrelsen sin lista över de vanligaste dödsorsakerna för 2021 i hela landet. På den listan är hjärt-kärlsjukdomar i topp, och cancer/tumörer på andra plats.

Däremot presenterade myndigheten även positiva nyheter. År 2021 vände nämligen dödligheten nedåt igen efter att pandemin året dessförinnan tillfälligt brutit trenden om sjunkande dödlighet under flera år.

Totalt dog ungefär 92 100 personer i Sverige förra året jämfört med 98 200 under 2000, enligt Socialstyrelsen.

Fem-i-topp över Sveriges vanligaste dödsorsaker 2021

1. Hjärt- och kärlsjukdomar
2. Tumörer
3. Psykiska sjukdomar och syndrom samt beteendestörningar
4. Sjukdomar i nervsystemet
5. Covid-19

Källa: Socialstyrelsen

Foto: JF Martin

Text: Redaktionen


SWEDBANK: Hela Sverige kommer förändras – pekar ut datum

2024 04 19

Swedbank förutspår stora förändringar för hela Sverige jämfört med andra EU-länder.

Markera den 7 maj i kalendern.

Det datumet innebär startskottet för en rad förändringar för den svenska ekonomin.

– Utsikterna för hushållen börjar ljusna, säger Swedbanks chefsekonom Mattias Persson.

Stannar inte vid sänkningar

Det är nämligen i maj som Swedbank förväntar sig att Riksbanken kommer att inleda en serie räntesänkningar.

– Vi räknar med att styrräntan sänks med 25 punkter i maj, till 3,75 procent, vilket följs av ytterligare tre sänkningar i år. Riksbanken fortsätter att sänka räntan även under 2025, ned till två procent, säger Mattias Persson i en kommentar till bankens senaste konjunkturrapport.

Men det stannar inte där.

Enligt Swedbank är den nyligen framlagda vårändringsbudgeten ett första steg mot en mer expansiv finanspolitik.

"Sverige tar revansch"

Banken kallar det för en “revansch” för svensk ekonomi där nästa år blir särskilt expansivt med 50 miljarder kronor i ofinansierade åtgärder.

Successivt kommer Sverige att växla upp – snabbare än majoriteten av Europas övriga länder.

– Återhämtningen är i sikte för svensk ekonomi och när den ekonomiska politiken svänger om, med en penningpolitik som blir mindre åtstramande och en finanspolitik som blir expansiv, tar tillväxten i Sverige ordentlig fart och placerar sig i topp i Europa, säger Mattias Persson. 

– Detta talar också för att den svenska kronan ska stärkas.

Inkomsterna blir större

Swedbank understryker att en mindre åtstramande penningpolitik kommer ge en “välbehövlig injektion” till hela Sveriges ekonomi.

– Efter två år av fallande inkomster stiger de reala disponibla inkomsterna i år och ännu mer nästa år, säger Mattias Persson och tillägger:

– Konsumtionen förblir dämpad ett tag till då arbetsmarknaden försvagas under året, men börjar stiga efter sommaren för att sedan ta ett rejält steg upp och växa med hela 3,4 procent 2025, säger Mattias Persson.

Stabiliserad bostadsmarknad

Förutom fallande inflation, högre reala inkomster för hushållen och en allmän revansch för svensk ekonomi syns även en framtida prisuppgång för bostadspriserna, som mer eller mindre legat still i ett år och befunnit sig på en nivå tio procent lägre än toppen under våren 2022.

Nu har läget stabiliserats. Högre priser är att vänta.

– Kursändringen från Riksbanken ger skjuts åt bostadsmarknaden. Tillsammans med förbättrad köpkraft hos hushållen talar det för en ökad efterfrågan på bostäder och en försiktig prisuppgång på 2–3 procent i år och cirka 5 procent nästa år, säger Mattias Persson.  

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Bilförbud införs i Sverige – blir först i världen

2024 04 18

Från och med den 31 december 2024 stoppas bensin- och dieselbilar från att köra på gatorna i Stockholms innerstad.

Det bekräftar det rödgröna styret i huvudstaden i dag, torsdag, efter att ett förbud fått grönt ljus av EU-kommissionen.

I början av året inledde kommissionen en granskning för att säkerställa att förbudet inte bryter mot den fria rörligheten i EU. Nu står det klart att kommissionen inte har några invändningar.  

Stockholm blir därmed först i världen med att införa en så kallad miljözon klass 3 i city, som innebär att både bensin- och dieselbilar förbjuds i delar av innerstaden.  

– Det här betyder att införandet av miljözonen fortsätter som planerat. Natten till nyårsafton 2024 blir Stockholm först i världen med att porta bensin- och dieselbilar från en del av City, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad, i ett uttalande.

Lars Strömgren är nöjd med att EU-kommissionen ställer sig bakom förbudet.

– Runt om i hela Europa brottas politiker med avgaser och dålig luft som särskilt skadar barn och äldre. EU-kommissionens ställningstagande är ett styrkebesked för alla som kämpar för friskare städer, säger han.

Mer att vänta

Införandet av en miljözon 3 i Stockholm är ett gemensamt förslag från stadens rödgröna styre – Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet. Enligt partierna är syftet med förbudet att förbättra luftkvalitén i huvudstaden.

Stockholms nya miljözon kommer att omfatta 20 kvarter som täcker cirka 180 000 kvadratmeter.

Det rödgröna styret är dock inte nöjda. De planerar att  expandera miljözonen i ett nästa steg. Ett sådant beslut väntas under första halvåret av 2025.

– Vi ser att omställningen till en utsläppsfri innerstad behöver göras stegvis. Miljözon klass 3 är ett viktigt kliv på vägen mot ett Stockholm med renare luft och trevligare gator, säger Lars Strömgren.

SD-kritik

Sverigedemokraterna riktar stark kritik mot den nya miljözonen.

– Det rödgröna styret har enats om en bilfientlig politik. Man inför dieselbilsförbud, tar bort parkeringsplatser i city, och satsar ingenting på ökad framkomlighet för bilvägar. Det är ett hårt slag mot barnfamiljer, säger partiets gruppledare i Stockholms stad, Gabriel Kroon, till Di.  

Foto: E. Chystiakov

Text: Redaktionen