Tre elbolag skickar ut oväntad faktura – “helt oacceptabelt”
2025 06 11
Konsumentombudsmannen, KO, stämmer tre svenska elbolag.
Det meddelar myndigheten på onsdagen.
Skälet är att elbolagen anses ha vilselett sina kunder om vad elen egentligen ska kosta.
– De här företagen agerar helt oacceptabelt, säger Kristofer Johannesson, biträdande KO, i ett uttalande.
Tillhör samma koncern
Elbolagen som pekats ut av myndigheten är följande:
- Stockholms Elbolag AB
- Cheap Energy AB
- Svealands Elbolag AB
Samtliga ingår i koncernen Elify Energy Group.
"Inte undra på att man känner sig lurad"
Enligt KO lovas kunder rabatt och fördelaktiga priser på sina elavtal under ett års tid. Så långt gör företagen allt rätt.
Men vad bolagen inte anses göra är att informera att priset på elen “höjs rejält” efter ett år.
Med andra ord får kunderna därefter fakturor med ett helt andra belopp än vad de från början trodde att de hade godkänt.
– Det är inte undra på att kunderna känner sig lurade. Man lockar med lågt pris och rabatt, men döljer det faktum att priset blir ett annat efter det första året, säger Kristofer Johannesson.
LÄS MER: Dubbla bakslag för Sveriges hushåll
Elbolaget: "Rättat till"
De tre elbolagen, tillsammans med Motala Energi, har tidigare kritiserats av såväl kunder som myndigheter.
I somras kunde SR avslöja att anställda inom koncernen till och med uppmanats att ljuga för kunderna. KO stämde Stockholms Elbolag redan 2021 efter flera klagomål.
Företagen har hittills inte uttalat sig om KO:s stämningsansökan som nu presenteras.
På sin hemsida skriver dock Stockholms Elbolag att man “lever av att sälja billigast möjliga el till våra kunder” och “av kundlojalitet och att kunden aktivt väljer oss som leverantör” och att man är “lyhörda och flexibla mot våra kunder”.
– Vi har haft flera tillsynsärenden hos KO och rättat till det de har påpekat. Det har varit en lång historia, men våra åtgärder har alltid fått godkänt av KO, sade Fredrik Steen, pressansvarig på Stockholms Elbolag, till Hem & Hyra för tre år sedan.
LÄS MER: Chockräkning väntar hushållen – inte hänt på 30 år
Foto: Tomas Ärlemo/Svenska kraftnät
Text: Redaktionen