Tre biljättar får bottenbetyg – “Allvarliga brister”

2024 10 15

Amnesty International har genomfört en ny granskning.

Och där har ledande elbilsföretag undersökts.

Amnesty International har tittat närmare på förhindrandet av människorättskränkningar i leverantörskedjor i elbilsindustrin.

Där framgår att vissa biljättar får sämre betyg än andra.

Är sämst

Allra sämst bedömer Amnesty att  BYD, Mitsubishi och Hyundai är.

– Elfordonsjättarna BYD, Mitsubishi och Hyundai får sämst betyg i en ny granskning som Amnesty International publicerar idag kring människorättskränkningar inom elfordsonsbranschen, framhåller Amnesty i ett pressmeddelande.

– Granskningen visar att världens ledande tillverkare av elfordon inte i tillräcklig hög utsträckning visar hur de hanterar människorättsrisker i sina leverantörskedjor för mineraler, vilket i sin tur riskerar att utsätta hela samhällen för exploatering, hälsorisker och miljöskador.

Utgår från detta

I samband med att den globala efterfrågan på batterimineraler ökar kraftigt uppmanar rapporten elfordonstillverkarna att identifiera och minska riskerna för människorättskränkningar i sina leverantörskedjor. 

Mercedes-Benz och Tesla är två biljättar som får förhållandevis högt betyg i granskningen.

Viktiga punkter

Granskningen från Amnesty utgår från faktorer som engagemang i policyer för mänskliga rättigheter, riskidentifieringsprocesser, kartläggning av leverantörskedjan, rapportering samt att avhjälpa de risker eller problem som identifieras.

Företagen kunde få max 90 poäng, och Mercedez-Benz var bäst med 51 poäng samtidigt som kinesiska BYD var sämst med 11 poäng.

“Allvarlig brist”

Amnesty Internationals generalsekreterare Agnès Callamard kommenterar granskningen.

– BYD, ett av de största och snabbast växande elfordonsföretagen, hamnade längst ner i vår lista. Företagets redovisning visar på en allvarlig brist på transparens när det gäller mänskliga rättigheter i leverantörskedjorna för batterier, säger hon.

– Andra företag i botten av listan, som Hyundai och Mitsubishi, saknade fördjupad information om deras arbete med sitt  due diligence arbete för mänskliga rättigheter.

Foto: CHUTTERSNAP

Text: Redaktionen


JUST NU: Ryska flygplatser akutstänger

2025 05 27

Flera ryska regioner har infört omfattande flygrestriktioner.

I tre ryska städer har flygplatser stängts med omedelbar verkan.

Det rör sig om städerna Nizjnij Novgorod, Saratov och Tambov. Samtliga städer är belägna i den sydvästra delen av landet.

Artjom Korenjako, talesperson för Rysslands statliga luftfartsmyndighet Rosaviatsia, bekräftar nedstängningarna.

– För att garantera säkerheten för civila flygningar har tillfälliga restriktioner för in- och utresor införts, framhåller han i ett uttalande på Telegram.

Drönarattacker mot Ryssland

Korenjako går inte ut med några ytterligare detaljer om beslutet, men troligtvis har flygplatserna stängts på grund av ett militärt hot mot regionerna.  

Under det ryska anfallskriget i Ukraina har ukrainska styrkor utfört flera drönarattacker mot militära mål djupt inne på ryskt territorium.

Restriktioner borttagna

Det ryska beskedet kommer endast en dag efter att Tysklands förbundskansler Friedrich Merz gett Ukraina ett efterlängtat besked.

På en pressträff meddelade Merz att västvärlden enats om att avskaffa begränsningar för hur Ukraina får använda donerade långdistansvapen. Tidigare har den ukrainska militären endast fått använda västtillverkade långdistansvapen mot ryska styrkor i ockuperade områden i Ukraina.

Nu försvinner begränsningen. Ukraina ges grönt ljus att attackera militäranläggningar djupt inne på ryskt territorium.

– Det finns inte längre några restriktioner för användning av de vapen som levereras till Ukraina – varken från Storbritannien, Frankrike eller oss. Det finns inga restriktioner från USA heller, sade Merz under måndagskvällen.

Frågan om Taurus kvarstår

Samtidigt gav Merz inget besked om leveranser av den tyska långdistansroboten Taurus – ett vapen som Ukraina länge har efterfrågat.

Den nytillträdde förbundskanslern har öppnat för att skicka roboten till Ukraina. Men än så länge har vapnet inte levererats.

Taurus har en räckvidd på 500 kilometer, vilket innebär att den kan avfyras mot mål i Moskva.

Foto: 

Text: Redaktionen


JUST NU: Bankomater ligger nere i hela landet

2025 05 27

Bankomater är ur bruk över hela landet.

Det går varken att ta ut eller sätta in pengar.

Beskedet kommer från Bankomat under tisdagsförmiddagen. Situationen beskrivs som "oacceptabel".

– Jag förstår att många människor är frustrerade över att de inte kan ta ut eller sätta in kontanter. Jag tycker själv att det här är en oacceptabel situation och jag beklagar de problem som situationen orsakar, säger Nina Wenning, vd på Bankomat AB, i ett uttalande.

– Tyvärr är också vissa orter mer drabbade än andra. Vi gör nu allt vi kan för att lösa problemen så fort som möjligt.

Ingen prognos

Det är olika skäl till att automaterna inte går att använda. I vissa fall handlar det om tekniska problem. I andra är problemet förseningar i kontanttransporter eller svårigheter att få tillgång till lokalerna där bankomaterna finns.

– Vi kan tyvärr inte säga exakt hur lång tid det kommer ta att åtgärda problemen, vare sig på en generell nivå eller när det gäller enskilda automater, säger Nina Weening.

– Det finns stora osäkerheter som gör att det inte vore klokt av oss att ge prognoser som vi sedan kanske inte kan leva upp till. Däremot finns en kartfunktion på vår hemsida där det går att se status på varje automat och den informationen uppdateras löpande.

LÄS MER: Storbanken reagerar starkt – “Är förödande”

"Problemen större än vi kunde förutse"

Exakt hur många automater det är som är ur bruk är inte känt. Omständigheterna förändras löpande eftersom Bankomat är mitt i en upphandling av kontanttransporter med värdebolaget Loomis.

Idag ansvarar Bankomat för transporter till och från drygt 800 automater. Till hösten är tanken att man ska ha tagit över transporterna till samtliga 1 200 i Sverige. 

Som mest den senaste veckan har 120 bankomater legat nere. Normalt ligger siffran på 20-25 stycken.

– Att själva börja sköta kontanttransporterna till våra automater är en stor och komplex uppgift som oundvikligen innebär vissa initiala utmaningar med att fylla på och laga automaterna. Tyvärr har problemen blivit större än vad vi hade kunnat förutse och därmed också förebygga. Nu i efterhand ser jag att det finns saker som vi kunde ha gjort bättre, säger Nina Wenning.

Enligt Bankomat kommer de automater som varit avstängda längst tid att prioriteras när problemen åtgärdas. Detsamma gäller de bankomater som av geografiska skäl är viktiga att ha tillgång till.

LÄS MER: Avgift införs – på miljontals paket i Sverige

Foto: Bankomat AB

Text: Redaktionen