Tre biljättar får bottenbetyg – “Allvarliga brister”

2024 10 15

Amnesty International har genomfört en ny granskning.

Och där har ledande elbilsföretag undersökts.

Amnesty International har tittat närmare på förhindrandet av människorättskränkningar i leverantörskedjor i elbilsindustrin.

Där framgår att vissa biljättar får sämre betyg än andra.

Är sämst

Allra sämst bedömer Amnesty att  BYD, Mitsubishi och Hyundai är.

– Elfordonsjättarna BYD, Mitsubishi och Hyundai får sämst betyg i en ny granskning som Amnesty International publicerar idag kring människorättskränkningar inom elfordsonsbranschen, framhåller Amnesty i ett pressmeddelande.

– Granskningen visar att världens ledande tillverkare av elfordon inte i tillräcklig hög utsträckning visar hur de hanterar människorättsrisker i sina leverantörskedjor för mineraler, vilket i sin tur riskerar att utsätta hela samhällen för exploatering, hälsorisker och miljöskador.

Utgår från detta

I samband med att den globala efterfrågan på batterimineraler ökar kraftigt uppmanar rapporten elfordonstillverkarna att identifiera och minska riskerna för människorättskränkningar i sina leverantörskedjor. 

Mercedes-Benz och Tesla är två biljättar som får förhållandevis högt betyg i granskningen.

Viktiga punkter

Granskningen från Amnesty utgår från faktorer som engagemang i policyer för mänskliga rättigheter, riskidentifieringsprocesser, kartläggning av leverantörskedjan, rapportering samt att avhjälpa de risker eller problem som identifieras.

Företagen kunde få max 90 poäng, och Mercedez-Benz var bäst med 51 poäng samtidigt som kinesiska BYD var sämst med 11 poäng.

“Allvarlig brist”

Amnesty Internationals generalsekreterare Agnès Callamard kommenterar granskningen.

– BYD, ett av de största och snabbast växande elfordonsföretagen, hamnade längst ner i vår lista. Företagets redovisning visar på en allvarlig brist på transparens när det gäller mänskliga rättigheter i leverantörskedjorna för batterier, säger hon.

– Andra företag i botten av listan, som Hyundai och Mitsubishi, saknade fördjupad information om deras arbete med sitt  due diligence arbete för mänskliga rättigheter.

Foto: CHUTTERSNAP

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Natoland gör jätteorder på stridsfordon i hemlig affär

2025 11 08

Ett betydande Natoland ska enligt uppgifter rusta upp ordentligt.

Enligt ett regeringsdokument ska Tyskland vara på väg att rusta upp med nya helikoptrar och avancerad militärutrustning i en miljardaffär som hålls bakom stängda dörrar, rapporterar Reuters.

Hemlig försvarsuppgörelse

Tyskland, ett av Natos största medlemsländer, sägs förbereda ett nytt försvarspaket värt drygt 3,5 miljarder dollar, motsvarande nästan 40 miljarder kronor.

Enligt uppgifter till Bloomberg handlar det bland annat om 20 stridshelikoptrar från Airbus.

Beslutet väntas tas under ett slutet möte i det tyska parlamentet under nästa vecka.

Försvarsdepartementet har avböjt att kommentera uppgifterna.

LÄS MER: Natochefen varnar Putin – ”Det får aldrig hända”

Storsatsning på utrustning

Affären inkluderar även en separat del där försvarsmateriel till ett värde av cirka 1 miljard euro ska levereras av Hensoldt AG och Theon International – med beställning av omkring 100 000 mörkerkikare.

Helikopterköpet är en del av Tysklands pågående satsning på att modernisera sina väpnade styrkor, vilket tidigare i år omfattade ett beslut att successivt höja försvarsutgifterna till 3,5 % av BNP senast 2029.

– Tysklands totala försvarsutgifter skulle öka från 95 miljarder euro i budgetförslaget för 2025 till 162 miljarder euro i budgetramen för 2029, sa en källa till Reuters tidigare i år.

Budgeten för 2025 är den största någonsin och inkluderar rekordstora investeringar med ett låneprogram på nästan 378 miljarder euro för att finansiera uppbyggnaden av försvarssektorn.

Stärker sin roll

Tyskland har länge kritiserats för låga försvarsutgifter, men med de nya satsningarna visar landet att det tar en mer aktiv roll inom Nato.

De nya helikoptrarna och övrig utrustning ska förbättra landets förmåga att delta i internationella operationer och höja beredskapen för framtida säkerhetsutmaningar.

Friedrich Merz har tidigare i år bekräftat att han satt upp målet att göra Bundeswehr till den starkaste armén i Europa.

– Ökade försvarsutgifter görs inte för att göra USA en tjänst – utan eftersom Ryssland aktivt hotar friheten i hela det euroatlantiska området, sa han till Bundestag vid ett tidigare tillfälle.

LÄS MER: Nytt Tomahawk-besked – direkt från Zelenskyj

Foto: I Dvurekov

Text: Redaktionen


8 november 2025

JUST NU: Ny flygskatt på gång

2025 11 08

Snart kan flygresor bli dyrare.

Flera länder vill införa en extra skatt på lyxresor.

Detta för att få de mest utsläppsintensiva flygpassagerarna att bidra mer till klimatet, rapporterar Svenska Yle.

Kampanj för lyxflygskatt

En grupp länder med Frankrike, Spanien och Kenya i spetsen kampanjar för att införa en särskild skatt på flygpassagerare i business- och förstaklass inför klimattoppmötet COP30 i Brasilien, enligt en insatt källa hos nyhetsbyrån AFP.

Idén bygger på att bussinesklass- och förstaklassäten  genererar tre gånger så mycket utsläpp per passagerarkilometer som ekonomi-passagerare, och att privatjetresor kan ge upp till 14 gånger högre utsläpp.

– Vi vill utvidga koalitionen och – i synnerhet – få med flera europeiska länder, säger källan till tidningen.

Förslaget omfattar både lyxflyg och privatflyg, där skatten exempelvis kan knytas till bränsleförbrukningen, men olika modeller diskuteras fortfarande.

LÄS MER: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Politiker försvarar initiativet

– Vi behöver innovativ och rättvis finansiering. Med Kenya, Spanien, Somalia, Benin, Sierra Leone och Antigua och Barbuda har vi gjort betydande framsteg för att flygsektorn ska bidra mer, säger Frankrikes president Emmanuel Macron och betonar behovet av rättvis finansiering.

Spaniens premiärminister Pedro Sánchez håller med.

– Det är bara rätt att de som har mest och därmed förorenar mest betalar sin del, säger han.

Motstånd från flygbranschen

Flygbranschen väntas reagera kraftigt på skatten.

Till exempel lanserade Air France i år sin lyxiga La Premiere-kabin, med sviter som har fem fönster, fåtölj och divansoffa som kan bli säng.

Förespråkare av skatten hävdar att efterfrågan på lyxresor är mindre prisberoende och att de rika sannolikt kommer fortsätta flyga lyxigt även om biljetterna blir dyrare.

Macron menar att “det skulle vara rättvist” och understryker att skatten syftar till att göra flygsektorn mer ansvarstagande mot klimatet.

LÄS MER: Så gick bostadsmarknaden i oktober

Foto: CardMapr.nl

Text: Redaktionen