SVERIGE: Tråkiga nyheter om Kalle Anka på julafton

2022 12 27

Intresset sjunker för "Kalle Anka och hans vänner önskar god jul".

Det står klart efter att tittarsiffrorna på julafton nu har räknats klart och redovisats. 

I år bänkade sig 300 000 färre tittare än fjolåret för att se klassikern som sänts varje år sedan 1960, rapporterar Dagens Nyheter med hänvisning till mätföretaget MMS.

Årets siffra är dessutom den näst sämsta sett över de fem senaste åren.

Långt från rekordet

Totalt såg 3 411 000 personer på Kalle Anka – långt från det rekord som sattes 2020 när coronaviruset härjade som värst i Sverige. Det året sågs programmet av över 4,5 miljoner tittare.

– I år har många inte kunnat fira julafton med nära och kära som de brukar. Då blir tv:n extra viktig som sällskap och hopp, förklarade SVT:s vd Hanna Stjärne den höga tittarsiffran för två år sedan, enligt samma kanal.

Effekt avtagit

Även om pandemieffekten alltså har avtagit är dock de goda nyheterna för alla Disney-älskare att Kalle Anka utan konkurrens var det överlägset mest sedda programmet på hela julafton. Så har det också varit sedan 1995.

Därför hann säkert en och annan blekingebo känna paniken stegra när tv-apparaterna slocknade i 2 707 hushåll strax efter klockan 15 samma dag på grund av ett strömavbrott.

– Babben hann säga: “Nu ska vi träffa Kalle…” sedan dog strömmen, rapporterade Blekinge Läns Tidning.

"Babben" tvåa

Tvåa på listan över de mest sedda programmen på julafton var årets julvärd Babben Larsson, dels klockan 15 och sedan strax efter 16 när Kalle Anka var slut, med över två miljoner tittare.

Klassikern Karl-Bertil Jonssons julafton drog strax över en miljon och Svensson Svensson lite under miljonen.

Hela listan

Nedan ser du hela topplistan för Sveriges mest sedda tv-program den 24 december.

1. Kalle Anka och hans vänner önskar god jul: 3 411 000

2.Julvärd (15.00): 2 863 000

3. Julvärd (16.12): 2 082 000

4. Kan du vissla, Johanna?: 1 190 000

5. Karl-Bertil Jonssons julafton: 1 143 000

6. Julkalendern: Kronprinsen som försvann: 934 000

7. Svensson Svensson: 923 000

8. Julvärd (17.16): 922 000

9. Rapport (19.31): 919 000

10. Julvärd (18.31): 868 000 

Kalle Ankas tittarsiffror senaste fem åren

2022: 3 411 000

2021: 3 760 000

2020: 4 519 000

2019: 3 340 000

2018: 3 775 000

Källa: MMS

Foto: Clément M resp K. Li

Text: Redaktionen


Butikskedjan Power går ut med varning till kunder

2025 02 10

Butikskedjan Power varnar för bedrägerier och falska hemsidor.

Elektronikkedjan är ett av många företag som tvingas rikta den här typen av meddelanden till kunderna.

Bedrägerier ställer till med stora problem - och Power har märkt att deras varumärke används för att genomföra sådana brott.

Därför går kedjan nu ut med en varning till kunderna.

Power varnar

Så här lyder Powers varning:

– Just nu cirkulerar det bluff-SMS från avsändaren "Power" där ordernummer som börjar på 6 och ett falskt 08-nummer anges, varnar kedjan.

– POWER skickar enbart ut SMS med avsändare POWER (stora bokstäver), våra webbordrar börjar med nummer 21 och numret för att kontakta oss på via kundtjänst är 08 517 66 000. Kontrollera att SMS'et du fått stämmer överens med detta, annars är det falskt.

Även bedrägerisida

Power har även lagt märke till att det dyker upp bedrägerisidor.

– Just nu får vi in kunder som lagt ordrar på www.power-sverige.com. Detta är en bedrägerisida och inget som POWER står bakom. Power.se är den enda hemsidan som vi säljer produkter online på.

Olika typer

Power förklarar att bedragarna använder sig av olika typer av metoder för att lura folk.

– Bedragare kan försöka nå dig via mejl, telefonsamtal eller SMS och påstå att de representerar POWER Sverige, förklarar kedjan.

– Ett exempel kan vara att de ringer dig, utan att du haft tidigare kontakt, och utger sig för att vara från kundtjänst. De kan be om personlig information, lösenord eller annan känslig information.

Leveranser och sociala medier

Power varnar även för leveransbedrägerier och att bedragarna använder sociala medier.

Kunder kan få ett SMS eller mejl där det står att man beställt något och att det är på väg till postombud och vid frågor ska kedjan kontakta oss på ett telefonnummer. 

Detta nummer leder till bedragare som sannolikt kommer försöka få dig att logga in med BankID.

– Bedragare kan skapa falska webbplatser eller sociala medieprofiler som ser ut som POWER Sveriges officiella sida, fortsätter Power.

– De kan försöka locka kunder med tävlingar för att göra köp eller för lämna ut personlig information. Ofta säljs produkter till enormt billiga priser.

Foto: Power Noel Edling

Text: Redaktionen


Familjeägd klädkedja i konkurs

2025 02 10

Den Stockholmsbaserade modekedjan Stockholm Boulevard går i graven.

På måndagen kommer nästa konkursbesked i modebranschen.

Den här gången är det den Stockholmsbaserade familjeägda klädkedjan Stockholm Boulevard - förkortat som Sthlm Blvd.

Det rapporterar sajten E-handel.

Går i konkurs

Kedjan har butiker i Nacka Forum, Sollentuna Centrum, Mood Stockholm, Bromma Blocks och Täby Centrum och bedriver även e-handel.

En konkursansökan inkom på söndagen och under måndagen har Stockholms tingsrätt fattat beslut.

Kedjan har arbetat med försäljning av skandinaviska varumärken och fokuserat på hållbarhet.

Är på obestånd

Bolaget är på obestånd och därför har beslut om konkurs fattats.

Det är i nuläget oklart vad som blir av Stockholm Boulevards tillgångar.

Haft flera butiker

Sthlm Blvd är ett familjeföretag och ägarna Eva och Bengt Jaller har lång erfarenhet i modebranschen och har under trettio år drivit flera olika typer av modebutiker i Stockholm.

Sthlm Blvd har funnits sedan 2015 då de startade fyra butiker i Nacka Forum, Sollentuna Centrum, Bromma Blocks och i Mood Stockholm. 

Hösten 2022 öppnade en femte butik i Täby Centrum.

Stor osäkerhet

Stockholm Boulevard är en av flera aktörer i modebranschen som har konkursat de senaste åren.

De svåra ekonomiska förutsättningar, som har kännetecknats av höga hyror, svag köpkraft hos konsumenten och svåra räntekostnader, har lett till att många butiker har tvingats slå igen.

Inom detaljhandeln, en bransch som under 2024 haft höga konkurssiffror, minskade dock antalet konkurser med 8 procent i januari. 

Trots detta kvarstår osäkerheten, då flera stora företag inom detaljhandeln, exempelvis Buttericks, Nathalie Schuterman och Sneakersnstuff har gått i konkurs under januari månad.

Även inom partihandeln noteras en minskning om 32 procent.

– 2024 har varit ett år präglat av stora svängningar för företagskonkurserna i Sverige, säger Vlasta Valan, Data scientist på UC.

– Det är glädjande att vi nu ser tecken på ljusning, men det är för tidigt att säga om vi har nått en brytpunkt. Konkursnivåerna är fortsatt höga, och många företag står inför stora utmaningar, inte minst inom detaljhandeln och hotell- och restaurangsektorn.

Foto: L. Bresler

Text: Redaktionen