SVERIGE: Tråkiga nyheter om Kalle Anka på julafton

2022 12 27

Intresset sjunker för "Kalle Anka och hans vänner önskar god jul".

Det står klart efter att tittarsiffrorna på julafton nu har räknats klart och redovisats. 

I år bänkade sig 300 000 färre tittare än fjolåret för att se klassikern som sänts varje år sedan 1960, rapporterar Dagens Nyheter med hänvisning till mätföretaget MMS.

Årets siffra är dessutom den näst sämsta sett över de fem senaste åren.

Långt från rekordet

Totalt såg 3 411 000 personer på Kalle Anka – långt från det rekord som sattes 2020 när coronaviruset härjade som värst i Sverige. Det året sågs programmet av över 4,5 miljoner tittare.

– I år har många inte kunnat fira julafton med nära och kära som de brukar. Då blir tv:n extra viktig som sällskap och hopp, förklarade SVT:s vd Hanna Stjärne den höga tittarsiffran för två år sedan, enligt samma kanal.

Effekt avtagit

Även om pandemieffekten alltså har avtagit är dock de goda nyheterna för alla Disney-älskare att Kalle Anka utan konkurrens var det överlägset mest sedda programmet på hela julafton. Så har det också varit sedan 1995.

Därför hann säkert en och annan blekingebo känna paniken stegra när tv-apparaterna slocknade i 2 707 hushåll strax efter klockan 15 samma dag på grund av ett strömavbrott.

– Babben hann säga: “Nu ska vi träffa Kalle…” sedan dog strömmen, rapporterade Blekinge Läns Tidning.

"Babben" tvåa

Tvåa på listan över de mest sedda programmen på julafton var årets julvärd Babben Larsson, dels klockan 15 och sedan strax efter 16 när Kalle Anka var slut, med över två miljoner tittare.

Klassikern Karl-Bertil Jonssons julafton drog strax över en miljon och Svensson Svensson lite under miljonen.

Hela listan

Nedan ser du hela topplistan för Sveriges mest sedda tv-program den 24 december.

1. Kalle Anka och hans vänner önskar god jul: 3 411 000

2.Julvärd (15.00): 2 863 000

3. Julvärd (16.12): 2 082 000

4. Kan du vissla, Johanna?: 1 190 000

5. Karl-Bertil Jonssons julafton: 1 143 000

6. Julkalendern: Kronprinsen som försvann: 934 000

7. Svensson Svensson: 923 000

8. Julvärd (17.16): 922 000

9. Rapport (19.31): 919 000

10. Julvärd (18.31): 868 000 

Kalle Ankas tittarsiffror senaste fem åren

2022: 3 411 000

2021: 3 760 000

2020: 4 519 000

2019: 3 340 000

2018: 3 775 000

Källa: MMS

Foto: Clément M resp K. Li

Text: Redaktionen


Dollarstore storsatsar – under nytt namn

2024 07 22

Butikskedjan Dollarstore fortsätter att breda ut sig.

Och det är inte bara i Sverige som kedjan är på framväxt.

Nu satsar man även stort på Sveriges grannland i syd.

Dollarstore kommer att öppna totalt åtta nya butiker i Danmark under 2024 och 2025.

Det rapporterar sajten E-handel.

Under nytt namn

Det blir dock inte under namnet Dollarstore som kedjan kommer att öppna de nya butikerna.

I Danmark finns nämligen redan en kedja som heter Dollarstore.

Istället kommer de nya butikerna att gå under namnet Big Dollar, som det just nu finns fem stycken av i Danmark.

“Är väldigt glada”

I år så kommer två av de åtta butikerna att öppnas i Randers och Grenå under november månad.

Nästa år öppnas resterande sex butiker i Aalborg, Esbjerg, Skive, Ringsted, Sønderborg och Thisted.

Just de geografiska förutsättningarna bedöms vara mycket goda gällande expansionen.

– Vi är väldigt glada över att utöka vår närvaro i Mellanjylland med öppningarna i Randers och Grenå senare i år, säger Peter Jakobsen, Country Manager på Big Dollar enligt E-handel.

– Med de sex nya öppningarna spridda runt om i landet under 2025, kommer vi att kunna erbjuda ännu fler kunder fantastiska produkter till bra priser.

Går fortsatt starkt

Under fjolåret har Dollarstore gått igenom såväl ägarbyte som vd-byte.

Trots det går kedjan fortsatt starkt, och antalet kunder växte med 7 procent under 2023.

Det uppger Market.

“Då väljer kunderna oss”

Det har som bekant varit utmanande ekonomiska förutsättningar för många företag runt om i landet under de senaste åren.

Ränteläget har satt press på många stora bolag och i många branscher behöver man dra ner på satsningarna, men Dollarstore tycks kunna fortsätta ta marknadsandelar och sätta press på konkurrenterna.

Den nya vd:n Anders Kind menar att trovärdigheten och tilliten är en av de viktigaste sakerna i branschen.

– I slutändan tror vi att fler kunder kommer att välja våra butiker om de känner att de kan lita på oss, säger han till Market.

Foto: Dollarstore

Text: Redaktionen


Populär tv-serie på väg tillbaka – lockar miljontals tittare

2024 07 22

En av svensk tv:s största succéserier uppges närma sig en comeback.

Sedan Kanal 5 presenterade realityserien om Gekås i Ullared år 2007 har svenska folket fått lära känna profiler som Ola-Conny och Morgan.

Serien blev snabbt oerhört populär och många svenskar har genom åren bänkat sig framför tv-apparaterna för att följa vad som sker i det enorma varuhuset.

I samband med pandemin blev det dock stopp för inspelningarna, och det sista avsnittet sändes 2021.

På väg tillbaka

Miljontals tittare uppskattade programmet, och många blev besvikna när det inte blev någon fortsättning.

Nu kommer besked om att serien är på väg tillbaka.

– Det pågår diskussioner på flera nivåer, säger varuhusets vd Patrik Levin till sajten Market.

Oklart hur och var

Tidigare sändes serien på Kanal 5.

Patrik Levin menar att det är ganska sannolikt att programmet återuppstår, men det råder oklarheter i vilket format och i vilken kanal.

– När det första avsnittet sändes 2009 var linjär tv fortfarande det enda som fanns. Nu finns mängder av medieplattformar, säger han.

Det framgår inte vad tidslinjen är för den planerade comebacken.

Sveriges största varuhus

Programmet följde flera personer i Gekås verksamhet och kunderna besökte det gigantiska varuhuset.

– Den första säsongen av "Ullared" sändes hösten 2009 och blev då Kanal 5:s mest framgångsrika svenska program genom tiderna, förklarar Gekås Ullared.

– Varje avsnitt sågs av i snitt en miljon personer. Dessutom hade premiäravsnittet 1 077 000 tittare, fler än någon annan svensk produktion på Kanal 5. Ullared är fortfarande Kanal 5:s största succé.

Starka profiler

Profilerna Morgan och Ola-Conny har sedermera synts i rutan i flera format.

– En stark resa med Morgan och Ola-Conny hade premiär på Kanal 5 våren 2012.

– I TV-serien följer man Morgan Karlsson och Ola-Conny Wallgren, kända från TV-serien Ullared, på deras resor runt om jorden.  Under sex säsonger har duon hittad på det mesta bland annat har de åkt alla världen farligast bergochdalbanor och testat sumobrottning.

Foto: Clement M

Text: Redaktionen