Tråkig nyhet för Fredrik Reinfeldt

2023 05 24

Fredrik Reinfeldt är inte längre nummer ett.

Den tidigare M-ledaren och statsministern har under lång tid innehaft förstaplatsen på en väldigt prestigefylld lista.

Det handlar om listan över vilken partiledare som varit av störst betydelse för sitt parti i ett riksdagsval.

Både 2010 och 2014 angav 45 procent av Moderaternas väljare att just Reinfeldt var avgörande i valet av parti.

En toppnotering som hållit i sig.

Men nu är den forne statsministern besegrad, rapporterar Expressen.

Jimmie Åkesson ny etta

Den som slår Fredrik Reinfeldt på fingrarna är Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson.

Enligt en ny rapport om SVT:s vallokalsundersökning ansåg hela 48 procent av SD-väljarna att just partiledaren hade mycket stor betydelse när de gick och röstade i höstas.

– Reinfeldt har länge haft flera rekord, till exempel som den mest populära statsministern någonsin. Men i valun 2022 får han se sig besegrad av Åkesson, säger Henrik Ekengren Oscarsson, statsvetare vid Göteborgs universitet, till Expressen.

Kan bli svår övergång

Statsvetaren konstaterar att en stark ledare är en stor fördel för ett parti som SD, men det finns samtidigt en stor risk.

Nämligen vad som kommer hända med partiet den dag Jimmie Åkesson väljer att tacka för sig.

– Ju längre Jimmie sitter och upprätthåller starka förtroendesiffror och inte blir ifrågasatt, desto svårare blir det att efterträda honom, säger Henrik Ekengren Oscarsson om en framtida övergång.

Andersson tvåa

Övriga partiledare är en bra bit efter Jimmie Åkesson på samma lista.

Tvåa ligger Magdalena Andersson (S) på 36 procent.

Sämst i klassen är Miljöpartiets båda språkrör, där enbart nio procent angivit att de var betydelsefulla för val av parti.

Nobbar Almedalen

Trots att Jimmie Åkesson är så populär i sitt parti blir det inte partiledaren som representerar SD i sommarens Almedalsvecka på Gotland.

Förra veckan meddelade nämligen Åkesson att han nobbar den populära tillställningen.

Jag har varit partiledare i 18 år nu och hållit tio tal i Almedalen. Den här gången känner jag att är det någon gång man kan passa på och låta andra delar av familjen styra sommarkalendern så är det den här gången, sade han till partiets nyhetskanal Riks.

Liten minskning i opinionen

När det gäller SD:s opinionssiffror sjönk partiet något tidigare under månaden när SvD/Sifo presenterade en ny barometer i början av maj.

SD parkerade då på 18,3 procent – en minskning med 0,5 procentenheter jämfört med månaden dessförinnan.

I en annan mätning från i våras, som specifikt undersökt förtroendet för partiledarna, hamnade Jimmie Åkesson på tredje plats bakom Magdalena Andersson respektive Ulf Kristersson (M).

Foto: Peter Knutsson, talarforum

Text: Redaktionen


86 000 svenskar får pengar på kontot

2024 05 28

För drygt tre år sedan föll domarna mot pensionsbolaget Allras grundare Alexander Ernstberger och tre andra Allra-profiler i Svea hovrätt. 

De dömdes till mångåriga fängelsestraff för mutbrott och för att ha berikat sig på bekostnad av pensionssparare.

Samtidigt tilldömdes Pensionsmyndigheten ett stort belopp i skadestånd. Pengarna ska fördelas till kunder som drabbades i Allra-härvan.

Nu meddelar Pensionsmyndigheten att man påbörjar den första inbetalningen – 95 miljoner ska fördelas på 86 400 sparare.

De som får in pengar på kontot tillhör tidigare sparare som hade hela eller delar av sitt premiepensionskapital i fonder med kopplingar till Allra under 2012.

– Det här är en milstolpe för oss på Pensionsmyndigheten att vi lyckas med vad vi hela tiden har förmedlat: att vi ska hitta, ta tillbaka och betala in pengar som sparare förlorade i samband med Allra.

– Jag är glad för de sparare som nu börjar få ekonomisk upprättelse, säger Anna Pettersson Westerberg, generaldirektör på Pensionsmyndigheten.

Flaggar för fler inbetalningar

Beloppet på 95 miljoner kronor är lägre än skadeståndet vilket kan innebära ytterligare inbetalningar till pensionssparare i framtiden.

– Inbetalningen innebär ett delmål i vårt arbete med att se till så att de som drabbades av Allra-härvan ska få ersättning för varje krona de har lidit skada. Pensionsmyndighetens arbete med detta är uthålligt, envist och metodiskt, säger Pensionsmyndighetens chefsjurist Lena Aronsson.

Så fungerar inbetalningarna

- Pengarna betalas in automatiskt till de drabbades premiepensionskonton och man behöver inte göra något för att få pengarna.

- Inbetalningens storlek beror på olika faktorer som exempelvis när och hur länge man haft innehav i någon eller några av de aktuella fonderna och storleken på innehavet.

- Inbetalningen väntas nå berörda personers konton den 28 maj och syns som ”korrigering” om man loggar in på Mina sidor på pensionsmyndigheten.se. De som får en inbetalning på minst 50 kronor informeras också via brev.

Så fördelas pengarna

- 86 400 sparare berörs av inbetalningen.

- 36 251 personer får upp till 1 000 kronor

- 43 592 personer får mellan 1 000 och 2 000 kronor

- 6 414 personer får mellan 2 000 och 3 000 kronor

- 144 personer får över 3 000 kronor

Källa: Pensionsmyndigheten

Foto Windows

Text: Redaktionen


Nya regler för bensin och diesel – bilister riskerar chockbesked

2024 05 28

Om ett och ett halvt år börjar nya drivmedelsregler gälla i Sverige.

Det handlar om ett nytt handelssystem inom EU som kallas för ETS 2 och som innefattar utvidgade villkor för handel med utsläpp, bland annat drivmedel till bilar.

Regeringen och SD klubbade formellt igenom EU-direktivet, som kommer att höja priset på bensin- och diesel, tidigare i maj.

Den första prognosen talar om en höjning på 1,5 kronor per liter.

Men det kan bli betydligt mer. Bland annat pekar ett tyskt forskningsinstitut på att att höjningen snarare landar på sex kronor litern – fyra gånger så mycket som den beräknade höjningen.

Och nu vädjar branschorganisationen Drivkraft Sverige till regeringen om att kompensera landets bilister, rapporterar Svenska Dagbladet.

"Går inte sänka mer"

Enligt partierna i Tidöavtalet ska också bilister kompenseras. Det är dock inte klart hur det ska ske. Lägre skatt på bränsle eller att ta från EU:s sociala klimatfond har nämnts som förslag.

Men enligt Drivkraft Sverige ligger Sverige redan nära EU:s miniminivå för bränsleskatterna.

– De går inte att sänka mycket mer. Då får regeringen kompensera för de högre bensin- och dieselpriserna på något annat sätt, säger Jessica Alenius, vd på Drivkraft Sverige, till SvD.

Elektrifieringen går för långsamt

Den plötsliga prisökningen förklaras med att elektrifieringen går för långsamt. Bilbranschen har större behov av att samla på sig utsläppsrätter än vad som förväntades. Det driver upp priset för kunderna.

Och Drivkraft Sverige är inte den enda aktören som flaggat för en chockhöjning på bensin och diesel i framtiden.

I mars menade konsumentorganisationen Riksförbundet M Sverige att bilister riskerar en “kalldusch” när det nya handelssystemet träder i kraft.

Detta kan bli en kalldusch för väljare som röstat för att diesel och bensin skulle bli billigare, och ett svårt mål att uppnå i Sverige där vi har långa avstånd och en stor andel av befolkningen som har behov av bilen dagligen för att till exempel ta sig till jobbet, sade Caroline Drabe, vd för M Sverige vid tillfället.

Beslutet redan fattat

Det nya utsläppshandelssytemet innebär avgifter ovanpå bränslepriserna för bilister och åkerier men även inom bostäder och andra sektorer.

Pengarna ska öronmärkas till en större klimatfond i EU.

Både regeringen och Naturvårdsverket har bekräftat ramarna för den nya förändringen.

– Redan från 1 januari 2025 ska utsläppen övervakas och rapporteras, framhåller Naturvårdsverket och tillägger.

Foto: Circle K

Text: Redaktionen