5okt2025

Tragisk händelse i direktsändning

2024 11 24

En tragisk händelse har inträffat i direktsändning.

Det var i dagens V75 som den tragiska händelsen inträffade.

Travhästen Ibiza Garbo deltog i V75-2 på travbanan Jägersro i Malmö.

Men efter loppet bekräftade TV4:s programledare att en tragedi hade inträffat, rapporterar Expressen.

Bekräftade tragedin

Hästen hade fallit ihop och dött efter loppet, uppger tidningen.

Händelsen bekräftas av TV4.

I ett första skede kunde programledaren Per Skoglund bara bekräfta för V75 Direkts tittare att någonting hade hänt med hästen Ibiza Garbo.

– Vi vet inte mer än att nummer 15 Ibiza Garbo ligger på banan just nu, sade han, enligt tidningen.

Men sedan kom beskedet om vad som hade hänt.

”Det är jättetungt”

I TV4:s sändning bekräftades kort därefter att den omtyckta travhästen hade dött på travbanan.

Ibiza Garbo tränas och körs av Ken Ecce.

Tränaren och kusken var chockad efter den tragiska händelsen, och väldigt tagen över hela situationen, enligt en tv-reporter.

– Han berättade att han inte fick någon kontakt med hästen när han skulle få ut henne ur loppet med 800 meter kvar. Det är jättetungt, säger reportern Patrik Fernlund i sändningen, enligt Expressen.

Inte första gången

Ken Ecce som körde hästen uppges ha klarat sig bra fysiskt, enligt Travronden.

V75 har dock fortsatt trots den tragiska händelsen, och pågår fortfarande med sändningar i TV12 och TV4 under eftermiddagen och kvällen.

Det är inte första gången som en travhäst råkar ut för en tragedi.

I somras dog till exempel travhästen Dodi efter att han träffats av blixten, enligt Aftonbladet.

Det skedde dock inte på travbanan, utan hemma på den finske travtränaren Erkki-Pekka Mäkinens gård i Finland.

I samband med att blixten slog ned hörde tränaren en duns.

– Blixten hade slagit ner så hårt att hästen studsat upp en meter eller två och sedan slagit i marken, berättade tränaren, enligt tidningen.

Foto: Glenn Carstens-Peters

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Orban tvingas vika ner sig

2025 10 27

USA sätter nu ytterligare press på Ungerns premiärminister.

Det har varit ett par tuffa veckor för Viktor Orban.

Först ställdes toppmötet mellan Donald Trump och Vladimir Putin som skulle hållas i Budapest in.

Nu sätter USA ytterligare press på Ungern för att landet ska sluta köpa rysk olja, rapporterar Kyiv Independent.

Tvingas vika ner sig

Ungern har länge motsatt sig idén om att sluta köpa den ryska oljan.

Washington förväntar sig dock att Ungern ska ta fram en plan för hur de ska göra sig oberoende av rysk energiimport.

Det säger USA:s Nato-ambassadör Matt Whitaker.

– Ungern har, till skillnad från många av sina grannar, inte gjort upp några planer eller vidtagit några aktiva åtgärder, säger han.

Blivit ett problem

Viktor Orban och Donald Trump har i grunden en bra relation – men frågan om rysk olja har ställt till det.

USA har som bekant infört sanktioner mot de ryska oljejättarna Rosneft och Lukoil – och uppmanar Europa att hitta andra källor till olja än Ryssland.

Enligt Whitaker kommer USA nu att arbeta för att hitta alternativa lösningar för Ungern.

Läs mer: Amerikanskt stridsflygplan och helikopter har kraschat

Ska till USA

Ungerns utrikesminister Péter Szijjártó framhåller att Orban och USA:s president Donald Trump kommer att träffas nästa vecka för att diskutera USA:s sanktioner mot rysk olja.

Budapest kommer inför det undersöka de "exakta juridiska och fysiska konsekvenser" av sanktionerna som Trump införde, rapporterar Ukrainska Pravda.

Långtgående motstånd

Sedan det fullskaliga kriget bröt ut i februari 2022 har Ungern vägrat ge upp den ryska oljan.

Viktor Orban har även varit emot flera åtgärder som EU har försökt rikta mot Ryssland för att sätta press på Kreml, däribland sanktioner.

Även Slovakien har kritiserats av liknande anledningar.

Läs mer: Putins nya taktik i kriget

Foto: President of Ukraine Office

Text: Redaktionen


Här är Sveriges ”sämsta” mobiloperatör – 2,8 miljoner kunder

2025 10 27

Missnöjet mot landets mobiloperatörer ökar bland svenska kunder.

Det visar den senaste kundnöjdhetsundersökningen från Svenskt Kvalitetsindex (SKI), som fastslår att kundnöjdheten bland privatkunder har minskat kraftigt – från ett kundhetsnöjdhetsbetyg på 68,7 till 66,5.  

Sämst av alla

Störst kundmissnöje orsakar Tre, som har omkring 2,8 miljoner kunder. Mobiloperatören får värdet 61,5 på indexet som mäts mellan 0 och 100 – där betyg över 75 visar på en stark relation mellan företag och kund, medan 60 eller lägre innebär att företaget har stora svårigheter att motivera kunder att stanna kvar.

Högst upp på listan hamnar de små aktörerna Vimla (82,5) och Fello (81,7).

Enligt Johan Parmler, vd på Svenskt Kvalitetsindex, finns det en tydlig förklaring till de små företagens topplaceringar.

Kunderna har skiftat fokus, uppger Parmler – från att endast bry sig om teknisk kvalitet och mobiltäckning till att värdera en helhetsupplevelse som inkluderar allt från priser och abonnemang till personlig kontakt.

– Vi ser att kunderna idag har ett annat beteende än tidigare. Kunderna ser bortom det grundläggande och värdesätter operatörer som är transparenta, flexibla och enkla att ha att göra med. De vill inte känna sig låsta av långa avtal eller betala för tjänster de inte använder, säger Parmler.

LÄS MER: “Markant ökning” – Postnord går ut med ny varning

Hela listan

Här är hela listan på SKI:s uppmätta kundnöjdhet av mobiloperatörer bland privatkunder. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.

  1. Vimla (82,5)
  2. Fello (81,7)
  3. Comviq (75,5)
  4. Halebop (74,1)
  5. Hallon (72,3)
  6. Övriga (67,1)
  7. Telia (66,6)
  8. Branschen (65,8)
  9. Telenor (63,9)
  10. Tele2 (63,3)
  11. Tre (61,5)

Källa: Svenskt Kvalitetsindex

LÄS OCKSÅ: Tung rapportvecka: Techjättarna i fokus 

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen