Trafikverket vill införa ny spärr i svenska bilar

2024 12 07

Trafikverket vill satsa på en ny åtgärd för att få bukt med fartsyndare.

Fortkörning bedöms alltjämt vara ett stort problem.

Det leder till flera olyckor varje år och i värsta fall resulterar det i dödsfall.

Nu vill Trafikverket få bukt med fartsyndarna med en ny spärr.

Det rapporterar Svenska Dagbladet och Vi Bilägare.

“Vill gärna se”

Utvecklingen vad gäller säkerhet på svenska vägar har stannat upp efter att ha gått i rätt riktning i flera år.

Maria Krafft, ansvarig chef på Trafikverket, menar att fartspärrar i bilarna kan vara en effektiv lösning.

– Jag skulle gärna se att vi införde en spärr som hindrar bilisterna att köra för fort, säger hon till SvD.

Avgörande faktor

Enligt Dagens PS menar Krafft att hastigheten är en avgörande faktor när det gäller trafikolyckor.

I Sverige behövs därför bättre lösningar än att förlita sig på bilisternas förmåga - och en sådan lösning föreslår hon kan vara just fartspärrar.

Initialt skulle det kunna införas i yrkesbilar, för att sedan även bli del av personbilar.

Kan rädda 50 liv

Trafikverket uppger att 50 liv skulle kunna räddas varje år om bilister skulle börja hålla hastighetsgränsen.

– Hastigheten är helt avgörande för hur allvarliga skador man får vid en olycka, framhåller myndigheten.

– Genom att hålla rätt hastighet ökar också dina möjligheter att hinna reagera i tid om något oväntat händer. Håller vi hastighetsgränserna kan vi tillsammans rädda upp till 50 liv varje år.

Blir mindre sannolikt

Vid en frontalkollision mellan två moderna bilar som båda kör i max 80 km/tim är det sannolikt att förarna överlever, förklarar myndigheten.

– Vid hastigheter över 80 km/tim leder frontalkollisioner ofta till dödliga eller allvarliga skador även med moderna fordon, fortsätter Trafikverket.

– Hög hastighet gör det också svårare att ha kontroll över fordonet och hinna reagera i tid om något oväntat händer. Stoppsträckan blir längre ju högre hastighet du har och det blir då också svårare att upptäcka andra trafikanter.

Foto: S. Mahlke

Text: Redaktionen


Ryska folket drar i nödbromsen – 50 procents skillnad

2025 12 19

Den första veckan i januari firar Ryssland nyår med pompa och ståt. Hela landet stängs praktiskt taget och många ryssar tar semester.

I år präglas dock perioden av stora oroligheter.  

Det kärva ekonomiska läget tvingar den ryska befolkningen att hålla hårt i plånboken.

Hushållen förväntas spendera i genomsnitt 14 000 rubel (175 dollar) under semestern – en minskning med nästan 50 procent jämfört med föregående år, rapporterar oberoende Moscow Times med hänvisning till en undersökning från marknadsanalystjänsten Avito. 

– Stigande inflation samt högre priser på mat, el och vatten och kläder tvingar konsumenterna att spara pengar, säger den ryske ekonomiprofessorn Alexander Safonov, enligt tidningen.

– Folk begränsar sina inköp och utgifter, inklusive utgifter till nyårsfiranden. Oavsett hur mycket man tjänar är den allmänna trenden att minska sina utgifter, fortsätter han.

LÄS MER: Varnar för attack 2027 – USA skickar vapen i rasande takt

Klassiska varan försvinner

Flera nyckelingredienser under det ryska nyårsfirandet har noterat kraftiga prisökningar – bland annat klassikern röd kaviar som numera blivit en lyxvara för de flesta hushåll.

– Den kommer bara finnas som ett ”symboliskt inslag” i många hem, berättar Alexander Safonov.

Enligt professorn blir årets nyårsmenyer bli betydlig glesare än tidigare.

– För många familjer kommer högtidsmåltiderna att begränsas till traditionella rätter som sallad Olivier, ett litet urval av drycker och billiga grönsaker och frukt, säger han.

Sallad Olivier, också känd som rysk sallad, är en klassisk rätt i Ryssland. Den består huvudsakligen av potatis, ägg och majonnäs.

LÄS OCKSÅ: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det 

Foto: V. Adutskevich

Text: Redaktionen


18 dec 2025

Ändrade regler för bilkörkort – begränsning slopas

2025 12 19

Regeringen går vidare med en lagrådsremiss för ändrade regler kring bilkörkortet.

Vägen till att ta ett svenskt körkort ska nu bli enklare.

Det meddelar regeringen idag.

– Nu gör vi det lättare att övningsköra. Kravet på introduktionsutbildning för övningskörning ska slopas, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlsson (KD), i ett uttalande.

Inte fått önskad effekt

Den första januari 2006 infördes kravet på att gå en introduktionsutbildning innan man börjar övningsköra.

Kravet gäller både för den som kör och den som sitter bredvid som handlare.

Men regeringen anser inte att förändringen har fått önskad effekt.

– Detta är en förenkling som kan leda till mer mängdträning eftersom förslaget bedöms underlätta för blivande förare att övningsköra med flera handledare. Kravet på introduktionsutbildning har inte haft avsedd effekt och nu föreslår regeringen att det tas bort, säger Andreas Carlson.  

LÄS OCKSÅ: Kristersson går ut med varning – om bensinbilar

Studier visar

Nu har alltså regeringen beslutat att gå vidare med att avskaffa kravet.

– Studier har visat att introduktionsutbildningen har haft liten eller ingen effekt på strukturen, innehållet och omfattningen i övningskörningen och att den därför inte uppnår de avsedda målen, uppger regeringen.

– Eftersom introduktionsutbildningen inte bidragit till att öka kvaliteten på den privata övningskörningen för behörighet B, anser regeringen att det inte finns skäl att behålla den nuvarande ordningen.

Beskrivs som en begränsning

Förhoppningen från regeringens sida är att det slopade kravet ska möjliggöra mer övningskörning för den som är på väg att ta körkort.

– Kravet på introduktionsutbildning utgör dessutom en tröskel vid privat övnings­körning och kan inskränka möjligheten att smidigt kunna övningsköra privat med flera handledare, exempelvis föräldrar eller andra släktningar, uppger regeringen.

– Att ta bort kravet ökar möjligheterna till mängdträning, vilket medför att de blivande förarna kan komma bättre förberedda till förarprovet.

LÄS OCKSÅ: Helt unik fabrik ska byggas i Sverige – ska stå färdig 2028

Foto: A. Lazic resp Transportstyrelsen

Text: Redaktionen