Trafikverket vill införa ny spärr i svenska bilar
2024 12 07
Trafikverket vill satsa på en ny åtgärd för att få bukt med fartsyndare.
Fortkörning bedöms alltjämt vara ett stort problem.
Det leder till flera olyckor varje år och i värsta fall resulterar det i dödsfall.
Nu vill Trafikverket få bukt med fartsyndarna med en ny spärr.
Det rapporterar Svenska Dagbladet och Vi Bilägare.
“Vill gärna se”
Utvecklingen vad gäller säkerhet på svenska vägar har stannat upp efter att ha gått i rätt riktning i flera år.
Maria Krafft, ansvarig chef på Trafikverket, menar att fartspärrar i bilarna kan vara en effektiv lösning.
– Jag skulle gärna se att vi införde en spärr som hindrar bilisterna att köra för fort, säger hon till SvD.
Avgörande faktor
Enligt Dagens PS menar Krafft att hastigheten är en avgörande faktor när det gäller trafikolyckor.
I Sverige behövs därför bättre lösningar än att förlita sig på bilisternas förmåga - och en sådan lösning föreslår hon kan vara just fartspärrar.
Initialt skulle det kunna införas i yrkesbilar, för att sedan även bli del av personbilar.
Kan rädda 50 liv
Trafikverket uppger att 50 liv skulle kunna räddas varje år om bilister skulle börja hålla hastighetsgränsen.
– Hastigheten är helt avgörande för hur allvarliga skador man får vid en olycka, framhåller myndigheten.
– Genom att hålla rätt hastighet ökar också dina möjligheter att hinna reagera i tid om något oväntat händer. Håller vi hastighetsgränserna kan vi tillsammans rädda upp till 50 liv varje år.
Blir mindre sannolikt
Vid en frontalkollision mellan två moderna bilar som båda kör i max 80 km/tim är det sannolikt att förarna överlever, förklarar myndigheten.
– Vid hastigheter över 80 km/tim leder frontalkollisioner ofta till dödliga eller allvarliga skador även med moderna fordon, fortsätter Trafikverket.
– Hög hastighet gör det också svårare att ha kontroll över fordonet och hinna reagera i tid om något oväntat händer. Stoppsträckan blir längre ju högre hastighet du har och det blir då också svårare att upptäcka andra trafikanter.
Foto: S. Mahlke
Text: Redaktionen