Trafikverket slår tillbaka

2024 01 05

Uppemot 1 000 personer fastnade i det skånska snökaoset i onsdags.

Folk blev sittande i sina bilar i nästan ett dygn och tvingades spendera hela natten på E22 mellan Hörby och Kristianstad.

Rapporter har beskrivit fruktansvärda scener om hur mitträcken klippts upp för att evakuera akut sjuka personer samtidigt som folk fått smälta snö bara för att få i sig någonting att dricka.

"Häpnadsväckande dåligt"

Efter haveriet har Trafikverket fått utstå massiv kritik, bland annat från politiken.

– Vi bor i en sådan del av världen där vi har snö, vi har vinter och minusgrader och det driver snö emellanåt. Det kan ju inte få sådana konssekvenser som det fick på E22 när det blir stopp i över ett dygn och över 1 000 människor blir sittande i detta.

Det sade Thomas Morell (SD), vice ordförande i trafikutskottet, till Sveriges Radio i morse.

– Det är ju häpnadsväckande dåligt hur man hanterat den här situationen.

"Hade kunnat frysa ihjäl"

Under förmiddagen går SD-politikern till nya angrepp mot Trafikverket.

Han menar att resurser sätts in för sent och i för liten skala – och att problemet dramatiskt förvärrats år efter år.

– Facit har vi, 1 000 människor som sitter fast och inte kommer fram i kylan, med allt vad det innebär. De kan rent av frysa ihjäl, säger Thomas Morell till TV4.

Slår tillbaka

Nu svarar Trafikverket på den hårda kritiken.

Enligt Bengt Olsson, myndighetens presschef, stämmer det att Trafikverket kommer att behöva utvärdera händelserna tillsammans med andramyndigheter.

Men han slår direkt ifrån sig anklagelser om att situationen skulle kunna hanterats bättre för att “det är vinter varje år”.

– Även om man säger lite generaliserat att Sverige har vinter varje år, så ska man bara se hur förutsättningarna var på E22 för två dygn sedan, det var ett extremväder. Det ska man inte glömma bort, säger Bengt Olsson till tv-kanalen och tillägger att det var ett havererat fordon som lade grund för kaoset.

Höll krismöte

Igår, torsdag, hölls ett krismöte där flera myndigheter deltog, bland annat Trafikverket, länsstyrelsen, Polisen, Försvarsmakten och Region Skåne.

Vem som ska bära ansvar för veckans kaosscener går dock inte att peka ut än.

– Vi får titta på det här efteråt. Det är många inblandade. Vi är också lite förundrade över att det uppstått, sade insatsledaren Dan Svensson från räddningstjänsten till Aftonbladet igår.

Arkivfoto: E. Myznik

Text: Redaktionen


Willys och Hemköp stoppar populär produkt – gäller resten av 2024

2024 07 26

Axfood har gett besked om att matjätten sätter stopp för vissa livsmedel.

Under den senaste tiden har beståndet av surströmming uppmärksammats i Sverige.

Det råder stora utmaningar för odlare och surströmmingen bedöms i viss mån vara hotad.

Livsmedelsjätten Axfood, som äger Willys och Hemköp, har gett besked om att man sätter stopp för försäljningen av surströmming och annan fisk och skaldjur under resten av året.

Långsiktigt arbete

I WWF:s senaste fiskguide har strömming från Östersjön fått rött ljus. 

Det innebär att arten bedöms som hotad och helt bör undvikas.  

– Även om det inte är det småskaliga fisket som är det stora problemet, är strömmingsbeståndets biomassa lägre och åtgärder behöver vidtas, framhåller Axfood.

– Axfoods butiker kommer därför inte att sälja surströmming under säsongen 2024. Tillsammans med leverantörer ses nu olika hållbara lösningar över för att framöver kunna erbjuda surströmming på ett långsiktigt hållbart sätt framöver. 

“Borde inte tillåtas”

Åsa Domeij, Axfoods hållbarhetschef, har uttalat sig om situationen.

– Det är det industriella och storskaliga trålfisket av sill/strömming för fodertillverkning som inte borde tillåtas eftersom det leder till utfiske och därför förstör möjligheterna för det kustnära och småskaligt garnfiske för konsumtion, till exempel surströmming.

“Blandade känslor”

En annan som har kommenterat saken är Urban Winther som är butikschef för en Willysaffär i Luleå.

– Det är ju verkligen blandade känslor. Jag har respekt för att den har blivit rödlistad och det är ju väldigt ont om strömming. De sista åren har vi inte alls fått tag i de volymer som vi önskar, säger han till Sveriges Radio.

– Det är ju en otrolig brist på det.

Nya räkor

Axfood ersätter även de svenska räkorna i butikerna av liknande skäl.

– Även den svenska räkan har rött ljus i WWF:s fiskguide. I och med att den dessutom förlorat sin miljömärkning från MSC har den tillsvidare ersatts av räkor från Norge i Axfoods butiker.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen


Bilister påverkas av ny lag – föreslår indraget körkort

2024 07 25

Från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff trots att en ny lag har gett effekt.

Under en längre tid hade flera städer problem med ungdomar som åkte runt och spelade hög musik i sina bilar.

2021 kom en ny lag som möjliggjort böter som en konsekvens för den som spelar för hög musik.

Lagen har gett effekt, men från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff för bilisterna.

Det rapporterar SVT.

Har minskat

Antalet bötfällda i bland annat Dalarna har minskat kraftigt på sistone.

– Det är glädjande att se att fler bilförare nu tar hänsyn till reglerna och till sina medmänniskor, säger Kjell Bond, som är kommunpolis i Rättvik, till SVT.

Vill se hårdare straff

Trots att den nya lagen har gett effekt vill Kjell Bond se ännu hårdare straff.

Han föreslår att indraget körkort skulle kunna leda till en ännu bättre utveckling.

– Många bilister skulle tänka sig för både en och två gånger innan de spelar hög musik om de riskerar att förlora sitt körkort, säger han.

20 000 än så länge

Det återstår att se om man nöjer sig med böter eller om indraget körkort kan bli verklighet för den som spelar för hög musik framöver.

Transportstyrelsen har i dagarna släppt ny statistik, och under årets första halvår så förlorade 20 000 svenskar sitt körkort.

– Transportstyrelsen beslutade om nästan 20 000 körkortsåterkallelser under första halvan av 2024, framhåller myndigheten.

– Det är en liten ökning på 2,6 procent jämfört med motsvarande period året innan. Återkallelserna på grund av väsentliga trafikbrott minskar tydligt. Samtidigt fortsätter återkallelserna på grund av rattfylleri eller drograttfylleri att öka. Det visar Transportstyrelsens statistik.

Tydliga riskbeteenden

Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen, kommenterar siffrorna.

– Både fortkörningar och rattfyllerier är tydliga riskbeteenden i trafiken, säger han.

– En körkortsåterkallelse är en markering från samhället om ett trafikfarligt och oacceptabelt beteende, även om beslutet i sig är en renodlad trafiksäkerhetsåtgärd.

Foto: W. Kei

Text: Redaktionen