Trafikverket går ut med meddelande till landets bilister

2023 07 01

Trafikverket har en skarp uppmaning till alla som kör bil ute på Sveriges vägar.

Sommaren är här och då ökar resandet i landet.

Slår larm

Den blir trängre på vägarna och olycksrisken ökar i den tunga trafiken.

Mitt i semestertrafiken står alla vägarbetare – som jobbar för fullt under sommarveckorna när det är bäst förutsättningar för underhåll och reparation av Sveriges vägar.

Och nu slår dock Trafikverket larm, rapporterar Sveriges Radio.

Personalen på vägarna riskerar att skadas – för att folk inte klarar av att hålla hastigheten vid vägarbeten.

Viktig uppmaning

Myndigheten riktar därför en viktig uppmaning till alla som sätter sig bakom ratten och beger sig ut på vägarna: dämpa farten.

– Det finns en otrygghet idag och det är en farlig arbetsmiljö, säger Mikael Hårrskog som jobbar som projektledare på Trafikverket, till SR.

"Alla ska få komma hem"

Mellan 2003 och 2021 har 151 olyckor ägt rum där vägarbetare på det statliga vägnätet drabbats.

Av dessa har fem haft dödlig utgång.

Oacceptabelt, enligt Trafikverket. 

Ingen vägarbetare ska riskera att inte få lov att återse sina familjer när de slutat arbeta för dagen.

– Tänk på detta att alla som jobbar längs våra vägar ska kunna komma hem från jobbet varje dag och inte vara drabbade av någon skada, säger Mikael Hårrskog.

Flest olyckor på sommaren

Sommarmånaderna är kraftigt överrepresenterade när det gäller olyckor i trafiken.

Förra året dog 77 personer i trafikolyckor på sommaren. Den högsta siffran sedan 2018, enligt Vi Bilägare.

– Den första farliga trafikhelgen är midsommarhelgen. Stress, långa bilköer och trötthet ökar risken för att råka ut för en svår olycka, säger Johan Granholm, motorexpert på försäkringsbolaget If, till samma sajt.

Körs på bakifrån

Även om midsommar har passerat är det många intensiva veckor kvar med hög risk på vägarna.

Och Trafikverket är inte de enda som varnat för att vara extra uppmärksamma i samband med vägarbeten och olycksplatser.

– Det är också viktigt att öka avståndet till framförvarande fordon. Den vanligaste olyckstypen vid vägarbeten är upphinnandeolyckor, där ett fordon blir påkört bakifrån av ett annat fordon, säger trafiksäkerhetsexperten Tony Gunnarsson från riksförbundet M Sverige till Vi Bilägare.

Foto: K. Hörnfeldt

Text: Redaktionen


Kunder rasar mot Biltema – kedjan svarar

2025 01 20

Ett Facebook-inlägg har lett till stort raseri hos Biltema-kunder.

Under de senaste åren har frågan om kontanter blivit allt mer omdebatterad.

I takt med digitaliseringens framfart har kortbetalning eller betalning med appar via telefonen blivit allt vanligare.

Många butiker väljer att bara ta emot kort- eller appbetalningar.

Nu har ett Facebook-inlägg från Biltema lett till raseri hos kunder - men det verkar som om de har fått allt om bakfoten.

Många kommentarer

Biltema lade ut ett inlägg på Facebook där de välkomnar kunder till cafét för att köpa semla och kaffe.

Hundratals personer har kommenterat inlägget - och många av kommentarerna är ilska riktad mot Biltema av kontantskäl.

– Ni tar ju inte kontanter, då förlorar ni mig som kund! Det är dom pengarna som jag har i plånboken som jag vill använda, inte dom på kontot, lyder en kommentar.

– Ni tar inte emot kontanter så nix hoppar över tyvärr, lyder en annan.

– Med kort nej tack, uttrycker en tredje.

Biltema svarar

Kunderna verkar dock ha fått saken om bakfoten.

Biltema hanterar inte kontanter i cafét, men det går mycket riktigt att betala kontant för varorna i en vanlig kassa.

– Av hygienskäl hanterar vi inte kontanter i våra Biltema Cafe men där vi erbjuder alla att betala dessa varor i en vanlig bemannad kassa, säger Biltemas marknadschef Johan Gerdevåg till Nyheter24.

Het fråga

Kontantfrågan är en het sådan, där många vill se att mer görs för att skydda kontanternas roll i ett allt mer digitaliserat samhälle.

Även Riksbanken har tagit upp saken, och underströk i en rapport från förra året att mer måste göras.

– För att säkerställa att det går att använda kontanter i praktiken anser Riksbanken att fler åtgärder behövs, framhåller Riksbanken.

– Om regeringen och riksdagen väntar med att införa fler av de åtgärder som Riksbanken föreslår riskerar vi att ytterligare försämra möjligheten att använda kontanter så att de på sikt blir närmast oanvändbara som betalningsmedel.

“Kan bromsa”

Riksbanken fortsätter.

– Genom att agera snabbt kan vi bromsa den utvecklingen.

Foto: Biltema

Text: Redaktionen


Nytt betygssystem införs i skolan – Sverige ensamt i världen

2025 01 20

Sverige är på väg att införa ett världsunikt betygssystem.

För 13 år sedan ändrades betygssystemet i svenska skolor.

Skalan MVG-IG togs bort och ersattes av skalan A-F, där den sistnämnda bokstaven innebär underkänt.

Nu är Sverige på väg att ändra skalan igen – den här gången till 1-10.

Ett av syftena är att nationella prov ska få en större relevans i betygsättningen.

– Idag är det orättvist, vi måste ha ett likvärdigt system, säger Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi samt regeringens utredare i frågan, till Sveriges Radio på måndagen.

Så kommer det fungera

Det nya systemet ska fungera enligt följande.

Lärarna sätter ett betyg på kursen. Därefter räknas resultaten på de nationella proven om till samma betygsskala. Sedan räknas medelvärdet ut av de båda betygen – som sedan räknas om ett till ett meritvärde där 30 procent baseras på resultat från nationella prov.

– Vi vill ha betygsskalan 1–10 där betyget 4 motsvarar vad samhället anser är godtagbara kunskaper. Men det ska även delas ut betygen 1–3. Antagning och urval till gymnasieskolan bör bygga på ett sammanlagt meritvärde och inte hindras av en skarp F-gräns i vissa ämnen, har Magnus Henrekson tidigare sagt till tidningen Vi Lärare.

"Blir världsunikt"

Enligt regeringens utredare kommer det nya systemet, som planeras att införas höstterminen 2027, innebära att svaga skolor inte längre kan gömma sig bakom generös betygssättning. Det blir även rättvisare bland bättre skolor som inte är lika generösa.

– Hela Sverige bedöms lika i detta system. Det blir världsunikt om vi lyckas genomföra det här, säger Magnus Henrekson idag.

"Demoraliserande"

Utredaren har tidigare kallat dagens betygssystem “bland det mest demoraliserande som finns i Sverige”. 

Ytterligare förändringar som föreslås är att samtliga nationella prov i årskurs 9 och gymnasieskolan ska genomföras digitalt och rättas centralt

– Vi har i vår genomgång av en bredd av länder inte funnit något annat land än Sverige där enskilda lärare kan sätta betyg utan någon form av normering eller kalibrering och där dessa betyg sedan är de som avgör antagning och urval till nästa utbildningsnivå, sade Magnus Henrekson till Vi Lärare i höstas.

Foto: Armin Dröge, Regeringskansliet

Text: Redaktionen