Trafikverket förvarnar: 3 000 kronor i böter om man blir påkommen

2025 04 28

Den som åker fast riskerar böter på 3 000 kronor.

Men det är kanske ändå omgivningen snarare än den skyldiga individen som påverkas mest.

Av det skälet växlar Trafikverket upp inför valborgsmässoafton senare i veckan.

Tillsammans med polisen tar myndigheten nu krafttag för att stoppa folk från att gena över tågspåren, rapporterar SR:s Trafikredaktion.  

"Frestande att kliva rakt över"   

Att insatserna görs inför valborg är ingen slump.  

Inte heller att den främsta bevakningen kommer att koncentreras till studentstäderna Lund och Uppsala, dit många reser med tåg för att delta i festligheterna.

– Vi vet av erfarenhet med de här spontanfesterna med mängder av studenter som gärna kanske vill komma fortare fram till festplatsen, då är det väldigt frestande för dem att kliva rakt över spåren, säger Göran Holmberg, verksamhetssamordnare på Trafikverket, till radion. 

Hela Sverige   

Problemet med spårspring finns dock i hela Sverige och Trafikverket har återkommande flaggat för det allt vanligare lagbrottet, inte minst inför lov och ledigheter.  

Och det har ökat.

År 2023 uppgick antalet förseningstimmar för tågen till 3 000 på grund av obehöriga på spåren. Förra året ökade den siffran till 4 500 timmar.

I somras meddelade Trafikverket att stora pengar läggs på att på vissa platser sätta upp två meter höga stängsel som är svåra att klippa sönder.

– Även om det som tur är oftast går bra spårar det ibland ur och övergår från bus till skadegörelse eller olyckor med allvarliga konsekvenser för alla inblandade, sade Trafikverkets regionala direktör Rami Yones då.

"Hjärtat i halsgropen"

Enligt Göran Holmberg är det inte bara ungdomar som trotsar spårförbuden. Svampplockare, burksamlare, suicidala personer och folk som helt enkelt bara vill ta en genväg är några av grupperna som ofta gör sig skyldiga.

Många kryper också under bommarna för att ta sig över spåret innan tåget kommer. Man tror att “lokföraren kommer se mig”, förklarar Göran Holmberg till lokaltidningen.

– Men det man inte tänker på är att föraren får hjärtat i halsgropen och kanske måste tas ur tjänst för att han eller hon känner sig skakade. Sedan blir tåget kanske stående i en timme innan en ny förare är på plats, säger han till Sydöstran.

Den som upptäcker någon som korsar ett tågspår uppmanas att höra av sig till Trafikverket.

Foto: M Beletti

Text: Redaktionen


JUST NU: 15-årig pojke död i olycka

2025 05 30

En 15-årig pojke har förlorat livet av en olycka i Götene, Västra Götalands län.

Det bekräftar polisen på fredagsmorgonen.

Pojken har avlidit till följd av skadorna efter en otäck olycka under torsdagskvällen när en A-traktor körde av vägen.

En person, en yngre man i 15-årsåldern, har avlidit av sina skador. Anhöriga är underrättade, informerar vakthavande befäl från polisen.

20-åring anhållen

Det var vid 19-tiden igår kväll som polisen rapporterade en olycka söder om Kestad i Götene.

Fyra unga män skadades och samtliga fördes till sjukhus.

Polisen utreder händelsen.

– Förundersökning gällande vårdslöshet i trafik, vållande till kroppsskada samt olovlig körning, bekräftar myndigheten.

Rubriceringen har nu ändrats efter dödsbeskedet på morgonen.

– En person som var förare av fordonet, en man i 20-årsåldern, har anhållits efter händelsen och är misstänkt för grovt vållande till annans död, grovt vållande till kroppsskada, vårdslöshet i trafik.

Fordonet har tagits i beslag för att genomgå en teknisk undersökning.

Olyckorna har minskat

Enligt statistik från Transportstyrelsen har antalet A-traktorer ökat i Sverige. Däremot har antalet olyckor generellt börjat minska, visar en rapport från i höstas.

Under första halvåret 2024 skadades 226 personer i olyckor med a-traktorer.  En minskning med 17 procent jämfört med motsvarande period 2023.

Samtidigt ökade antalet registrerade A-traktorer med drygt 1 500 fordon till omkring 56 000.

Nya regler

I augusti 2023 började nya regler för A-traktorer att gälla. Bland annat infördes krav på att alla måste använda bälte, att det enbart får sitta en person på respektive plats och att fordonet endast får köra i högst 30 kilometer i timmen.

För två månader sedan ändrades direktiven på nytt efter nya körkortsdirektiv från EU.

Det nya direktivet innebär bland annat att fordonen kommer få köras i 45 km/tim.

Enligt EU-direktivet fastslås även åldersgränsen för att köra A-traktor till 16 år. Alltså ett år högre än åldersgränsen i Sverige.

Svenska ungdomar undantas dock från direktivet, vilket bland annat Riksförbundet M arbetat hårt för. Organisationen har förespråkat att åldersgränsen på 15 år bibehålls, samtidigt som högre krav på utbildning och säkerhet bör införas för att minska olycksriskerna.

Text: Redaktionen


JUST NU: USA säger ja till Ryssland

2025 05 30

Rysslands diktator Vladimir Putin har lagt fram ett nytt krav för att avsluta kriget i Ukraina.

Enligt uppgifter till Reuters vill Putin ha ett "skriftligt löfte” från västerländska ledare om att “sluta utvidga Nato österut”.

Nu svarar USA.

Stormakten säger ja till Putins nya krav.

Det uppger Keith Kellogg, USA:s särskilda sändebud för Ukraina och Ryssland, i en intervju med ABC News.

Kellogg bekräftar att president Trump är redo att ge Putin ett löfte om att Nato inte kommer expandera österut.

– Det är en av de frågor som Ryssland kommer att ta upp. Och de pratar inte bara om Ukraina – de pratar också om Georgien och Moldavien, säger han till kanalen och fortsätter:

– Och vi kommer att svara: ”Okej, vi kan stoppa Natos expansion nära er gräns”. Det är ett säkerhetsproblem för dem.

”Inte det enda landet som säger det”

Keith Kellogg understryker att ett Natomedlemskap för Ukraina inte är aktuellt och att minst fyra Natoländer delar denna ståndpunkt.

– Vi har sagt att ett ukrainskt medlemskap i Nato inte är aktuellt. Och vi är inte det enda landet som säger det. Jag kan nämna fyra exempel på andra Natomedlemmar som delar denna uppfattning.

För att ett land ska gå med i Nato krävs det ett godkännande från samtliga medlemmar i försvarsalliansen, 32 av 32 länder måste ratificera ansökan.

Vägrar artikel 5

USA har tidigare gått med på flera krav från rysk sida.

Exempelvis har stormakten fastslagit att en fredsbevarande styrka i Ukraina inte ska omfattas av Natos artikel 5.

– Om freds­bevarande styrkor skulle komma på plats i Ukraina ska de inte göra det i Natos namn och de ska inte omfattas av artikel 5, sade USA:s försvarsminister Pete Hegseth under ett toppmöte i Bryssel i februari.

Det har också cirkulerat uppgifter om att USA är berett att officiellt erkänna den ockuperade Krymhalvön som ryskt territorium.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen