Totalstopp i trafiken – på grund av brand

2024 02 18

En bil har börjat brinna i trafiken.

Det är i Norrtälje som polis och räddningstjänst har larmats i samband med att ett fordon har börjat brinna av okänd anledning.

Det är på väg 76 mellan Söderbykarl och Unungehöjden som ett släckningsarbete just nu pågår och det råder stora problem för trafiken i båda riktningarna.

Det är oklart hur länge det kommer att pågå.

Trafikverket bekräftar att arbetet pågår på platsen, rapporterar TV4.

“Ägaren ringde”

Branden och släckningsarbetet har mycket stor påverkan på trafiken och polisen är på plats.

Det var ägaren själv som ringde in och informerade om att bilen fattat eld.

– Vi är framme där på plats. Det är en personbil som plötsligt började brinna, säger räddningstjänstens ledningsoperatör Marie Nordahl till TV4.

Oklart varför

Man vet i nuläget inte hur omfattande branden är eller vilken slags bil det rör sig om.

Det finns heller ingen prognos kring när trafiken kan flyta på som vanligt igen.

– Vi vet inte varför bilen började brinna, säger Marie Nordahl.

Det finns inga uppgifter om några personskador.

Besvärlig dag

Utöver den pågående branden i Norrtälje har det varit en besvärlig dag i trafiken på flera håll.

I Oskarshamn har en pojke blivit påkörd tidigare under dagen.

– Larm inkommer om en trafikolycka på Östersjövägen. En pojke i 10-årsåldern ska ha blivit påkörd. Polis och ambulans skickas till platsen. Pojken förs med ambulans till sjukhus. Enligt initiala uppgifter ska han inte vara allvarligt skadad, meddelar polisen via sin webbsida.

Påkörd av tåg

Samtidigt ska en person i Krokom i Jämtland ha blivit påkörd av ett tåg.

– Enligt initiala uppgifter har en person blivit påkörd av ett tåg, framhåller polisen.

– Personen förs till sjukvård med ambulans. Polisen arbetar för att utreda olyckan, platsen dokumenteras och förhör hålls.

Trafikolyckor som involverat personbilar har även inträffat i bland annat Hultsfred, Linköping och Avesta, och en buss har kört in i en stillastående bil i Nacka.

Arkivfoto: Räddningstjänst Karlstad

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Många får samma samtal just nu – “Lägg på luren!”

2025 05 15

Polisen går nu ut med en varning för bedrägeriförsök.

På torsdagen går polisen ut med en varning till allmänheten.

Detta med anledning av att bedragare har börjat ringa och sms:a till folk och utge sig komma från polisen.

Det rör sig om bedrägeriförsök som kan vara svåra att identifiera – och polisen går därför nu ut med information om hur man skyddar sig på bästa sätt.

Polisen varnar

Bedrägeriet inleds enligt polisen med att det kommer ett sms signerat ”Polisens SMS”, följt av ett telefonsamtal från ett dolt telefonnummer. 

Gärningspersonerna har förberett ett manus där de uppger att de kommer från polisen och att du har blivit utsatt för ett brott, eller att dina bank- eller personuppgifter förekommer i en utredning.

– Ett vanligt tillvägagångssätt är att bedragarna försöker stressa och skrämma sina offer, meddelar polisen.

“Oroväckande tillvägagångssätt”

Dick Johansson, operativ koordinator vid polisens nationella driftcenter, kommenterar situationen.

– Dessa bedragare använder sig av polisens ord och begrepp som vi använder i vardagen när vi är i kontakt med allmänheten, och dessa personer är väl förberedda inför samtalet, säger han.

– Det är oroväckande tillvägagångssätt att man utger sig komma från polisen och det är något som i förlängningen kan skada förtroendet för polisen.

“Lägg på luren!”

Polisen förklarar att bedragarna ofta låter telefonsamtal pågå länge för att den som blir uppringd inte ska kunna kontakta anhöriga eller polis.

Polisen riktar en tydlig uppmaning till den som blir drabbad.

– Lägg på luren! Om du blir misstänksam under ett telefonsamtal, avsluta samtalet så tidigt som möjligt, understryker polisen.

– En seriös aktör skickar aldrig hem personal till ditt hem för att hämta upp värdesaker.

Även Riksbanken

Under de senaste åren har bedrägerierna ökat i Sverige.

Även Riksbanken har gått ut med en liknande varning.

Det kan du läsa mer om genom att klicka nedan:

Riksbanken varnar svenskarna – “Är helt falskt”

Foto: G. Lambert

Text: Redaktionen