Tomma hyllor på Systembolaget

2024 05 03

Hyllorna gapar tomma i vissa Systembolagsbutiker.

Bakgrunden är förra veckans it-attack mot Systembolaget, som MarcusOscarsson.se rapporterade om.

Måndagen den 22 april skedde en attack mot distributören Skanlogs IT-miljö. Problemen blev extra kännbara i fredagsrusningen samma vecka.

– Det är ingen bra timing, sade Systembolagets presschef Katinka Wall till Expressen då.

Några dagar senare meddelade man emellertid att varuleveranserna kan återupptas.

Men it-attacken påverkar fortfarande Systembolagets service.

Hyllor gapar tomma

Problemen har lett till en störningar i leveransen av varor.

Vilket också märks på vissa av Systembolagets butiker – där flera hyllor gapar tomma.

Det kan man bland annat se i bolagets butik i Liljeholmen, rapporterar Expressen.

– På grund av uteblivna leveranser kommer tyvärr inte vissa varor finnas i butik, står det på en skylt i butiken där flera hyllor är tomma, uppger tidningen.

Tar några dagar

Systembolaget bekräftar att följderna av IT-attacken fortfarande påverkar utbudet.

– Det kan ta några dagar innan utbudet är tillbaka till det normala, säger Sara Norell Murberger på Systembolaget, enligt tidningen.

I övrigt ska dock leveranserna ha återupptagits igen sedan den 30 april.

 – Det är glädjande att leveranser från de leverantörer som anlitar Skanlog kan återupptas. Vi gör ett kontrollerat och stegvis påsläpp för att säkerställa driftsäkerhet och leveranskapacitet, förklarade Sara Norell Murberger då.

– Eftersom majoriteten av våra kunder möter oss i våra butiker är vår högsta prioritet att få ut varor dit. När butiksflödet är säkerställt kommer vi släppa på för beställning av ordervaror, sade hon också.

Gåt ut med information

Men trots det så tycks det alltså ha blivit varubrist i vissa butiker.

Systembolaget har emellertid varit tydliga i sin information – och flaggat för att det kan bli störningar som påverkar leveranserna och utbudet.

– Det kommer ta några dagar innan utbudet är tillbaka till det normala men vi har tillsammans med andra leverantörer och distributörer sett till att det finns alternativ tillgängliga. Våra duktiga kollegor på kundservice och i butik hjälper dig gärna om det du letar efter för tillfället är slutsålt, förklarar Sara Norell Murberger.

Foto: Systembolaget

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Rysk officer erkänner – sköt ner flygplan

2025 07 02

En läckt ljudinspelning påstås avslöja att en rysk officer fått order att skjuta ner ett passagerarflygplan.

Ett trafikflygplan av modellen Embraer 190AR, tillhörande Azarbaijan Airlines, störtade i Kazakstan i december 2024.

Planet kraschade efter att det blivit beskjutet i luftrummet över Tjetjenien.

Trettioåtta människor dog.

Nu framkommer uppgifter om att beskjutningen kom från en rysk officer som fått order om att öppna eld mot det azerbajdzjanska trafikflygplanet, skriver Kyiv Independent.

Läckta uppgifter

Uppgifterna om att en rysk officer beordrats att skjuta ner trafikflyget kommer från en läcka till den azerbajdzjanska nyhetsbyrån Minval.

Det påstås handla om tre ljudinspelningar, ett anonymt brev och en förklarande anteckning av en man undertecknad som kapten Dmitry Paladichuk, en rysk luftvärnsbesättningskapten som påstår sig ha vidarebefordrat ordern att skjuta ner planet.

– Vi kan inte bekräfta äktheten av det skriftliga uttalandet, men för de tre läckta röstmeddelandena, som också bekräftade kommandot att skjuta ner planet och den efterföljande skadan kan äktheten bekräftas, uppger nyhetsbyrån.

Första missilen missade

Efter att flygplanet noterats på radar ska Paladichuk enligt uppgift beordrats att förstöra flygplanet.

– Kaptenen hävdade att efter att den första projektilen missat målet har han gett order om att skjuta igen.

Beskyllde Ryssland

Azerbajdzjanska myndigheter beskyllde Ryssland för beskjutningen.

Vladimir Putin framförde över telefon sina kondoleanser för händelsen som ägde rum i ryskt luftrum, men erkände inget ansvar i attacken.

– I ett sällsynt drag ringde Putin sin azerbajdzjanska motsvarighet, Ilham Aliyev, för att be om ursäkt för det faktum att den tragiska incidenten inträffade i ryskt luftrum utan att kommentera om planet träffades av ryskt luftförsvar, skrev Kyiv Independent då.

Varken ryska eller azerbajdzjanska myndigheter har i nuläget uttalat sig om den påstådda läckan.

Arkivfoto: Aeroprints.com

Text: Redaktionen


JUST NU: Allmänheten varnas för mobiloperatör – 750 000 kunder i Sverige

2025 07 02

Mobiloperatören Hallon har omkring 750 000 mobilkunder.

Det fastställde sajten Telekomnyheterna i mars 2023.

Nu anklagas Hallon för att undanhålla viktig information från sina kunderna.

Mobiloperatören visar inget telefonnummer till kundtjänst på sin hemsida. Kunder med frågor och problem får nöja sig att prata med en chattbot.

Konsumentombudsmannen, KO, menar att agerandet bryter mot marknadsföringslagen.

Nu stämmer KO mobiloperatören och varnar för att kunder riskerar att vilseledas.

– Att telefonnumret till Hallons kundservice systematisk undanhålls medför en betydande risk att konsumenten vilseleds om företagets tillgänglighet och servicegrad, skriver KO i sin stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen.

Svårt att hitta

Hallon, som säljer mobilabonnemang och internet, har ett telefonnummer.

Men telefonnumret går inte att hitta på under de flikar på hemsidan där kunder normalt söker – exempelvis ”kundservice", ”kontakta oss” eller ”support”.

Mobiloperatören anger endast telefonnumret i avtalsvillkoren och i avtalsbekräftelsen.

– Det här påverkar kundernas möjlighet att agera och få hjälp. Det är helt enkelt viktigt för konsumenten att ha tillgång till sin teleoperatörs telefonnummer, säger Bettina Lechner, processråd vid KO.

Yrkar på förbud

Nu ska ärendet upp i Paten- och marknadsdomstolen.

Konsumentombudsmannen hoppas att domstolen agerar mot Hallon.

– KO vill att domstolen förbjuder Hallon att felaktigt påstå eller ge intryck av att företaget inte kan nås via telefon. Enligt KO bryter företagets sätt att dölja sitt telefonnummer mot marknadsföringslagen.

LÄS MER: Många får samma sms just nu – radera direkt

Granskning inleddes 2023

Konsumentverket inledde en granskning av en rad företags kundtjänster för två år sedan. Målet är att avgöra hur tillgängliga kundtjänsterna är.

Granskningen inleddes eftersom myndigheten fått in flera anmälningar om företag som kunder har haft svårt att nå för att få hjälp med problem.

LÄS MER: Batteribolag går i konkurs

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen