INRIKES: Toalettchock väntar svenska folket

2022 09 15

Det kommer inom kort att bli betydligt dyrare att hålla sig fräsch efter toalettbesöken i svenska hushåll.

Det aviserar hygienjätten Essity i ett pressmeddelande idag.

– Kostnadsmotvinden har förvärrats ytterligare, konstaterar Magnus Groth, vd och koncernchef på Essity.

Chockhöjningar

En direkt konsekvens är att priset på nödvändiga artiklar i badrummet som toalettpapper och andra hygienprodukter kommer att rusa i höjden.

Bakgrunden är enligt Essity att priserna på elektricitet och gas ökat kraftigt i hela Europa sedan sommaren.

– Även kostnaderna för bolagets råmaterial har ökat väsentligt i det tredje kvartalet. Essity annonserar därför nya omfattande prishöjningar för alla produktkategorier och marknader, framhåller bolaget på sin hemsida.

"Nya omfattande prishöjningar"

Enligt Essity har man inget annat val än att anpassa sig till rådande omständigheter.

– Vi kommer att hantera denna situation med nya omfattande prishöjningar och energipristillägg och fortsätter investera i våra starka erbjudanden under ledande varumärken och leverera de hygien- och hälsolösningar som Essitys kunder och konsumenter behöver varje dag, framhäver man vidare i samma pressmeddelande.

100 rullar per person

Siffror från Göteborgs-Posten, som visserligen är från 2013, hävdar att den genomsnittliga svensken förbrukar omkring 15 kilo toalettpapper varje år.

Det motsvarar 100 rullar per person.

– När det gäller hållfasthet ska man samtidigt komma ihåg att ett toalettpapper inte får vara för starkt, det måste lösa upp sig när man spolar ner det, annars blir det stopp, säger Catrin Lindblad, då testledare på SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut i Borås, till tidningen.

En snackis under pandemin

Toalettpappret i Sverige var minst sagt en riktig snackis under pandemins första veckor.

Folk hamstrade paket efter paket med toalettpapper när de planerade för att behöva vara fast i sina hushåll under långa perioder.

– Jag har aldrig sett något liknande och jag har varit på Coop i nio år, sade Fredrik Törn, analyschef på Coop, till Svenska Dagbladet i maj 2020.

LÄS MER: Putin kan skapa toalettkaos i Sverige (20 maj 2022)

Foto: F. Sazeides

Text: Redaktionen