Tiffany Persson kan bli staty

2021 10 09

Nu föreslås att TV-stjärnan Tiffany Persson blir staty i Staffanstorp.

Det oväntade förslaget ingår i ett paket av förslag för att göra Staffanstorp festligare och trevligare för allmänheten.

Fräck belysning

Det är Staffanstorps kommun som klurar på hur man ska göra de offentliga platserna attraktivare för gemene man och bland förslagen finns även idéer om fräck belysning på olika fasader och träd och ljudberättelser på torget avslöjar Sydsvenskan.

Vill inte bli koloss

Det allra coolaste förslaget är tveklöst att blåsa upp en folklig staty av ingen mindre än TV-stjärnan Tiffany Persson.

- Roligt, men gör inte statyn för stor! Jag vill inte bli Staffanstorps Kolossen på Rhodos, säger Tiffany Persson till tidningen som framhåller att Tiffany redan har fått ett av pågatågen uppkallade efter sig.

Tagit publiken med storm

Tiffany Persson har tagit TV-publiken med storm i samband med bland annat hennes diverse inslag i TV-programmet Hipp Hipp! Tiffany är en tvåbarnsmamma med fem skilsmässor i bagaget och jobbar som frisör på Salon Diana i Staffanstorp. Dottern Twilight och sonen Tommy får ha sin mamma hemma en hel del då hon länge varit sjukskriven men det dämpar inte hennes glada humör som inte minst spirar under den årliga Malmöfestivalen.

Även Morgan Pålsson

Till TV-publikens förtjusning har man kunnat följa henne i en rad  TV-inslag där hon bland annat arbetstränat för att komma tillbaka på arbetsmarknaden.

Hon spelas av skådespelaren och komikern Anders Jansson som även ligger bakom rollfigurer som journalisten Morgan Pålsson och programledaren Mike Higgins som leder TV-programmet Svenska för nybörjare.

Foto: Tiffany Persson, Facebook

[yop_poll id="745"]

10 november 2025

Ryanair inför kritiserad regel – folk uppmanar till bojkott

2025 11 10

Redan i våras meddelade Ryanair att en större förändring var på gång.

Från och med i maj tidigare i år skulle flygbolaget slopa pappersbiljetterna en gång för alla.

Beskedet möttes av massiv kritik.

Resenärer blev fullkomligt rasande och har uppmanat folk att bojkotta Ryanair på grund av ändringen, enligt norska Dagbladet.

Kritiken tvingade Ryanair att backa. Istället sköts beslutet fram.

Tills nu.

Imorgon inför Ryanair den kritiserade regeländringen, vilket innebär att alla passagerare nu måste ha sitt boardingkort digitalt i appen för att få lov att gå ombord. 

Ifrågasätts

Enligt Ryanair använder redan 80 procent av passagerarna digitala boardingkort. Men det har inte lugnat kritikerna.

På sociala medier har beslutet kallats för “löjligt” och många frågar sig hur den äldre generationen, som inte är lika teknikkunnig, ska kunna hantera förändringen.

Det har också spekulerats i om Ryanair ska ta ut en högre avgift för de som behöver få sitt boardingkort utskrivet på plats, vilket för närvarande kostar drygt 200 kronor per biljett.

Vd:n svarar

Ryanair har svarat på kritiken.

Enligt flygbolaget kommer det att finnas möjlighet att få sitt boardingkort utskrivet på flygplatsen utan kostnad, uppger Independent.

LÄS OCKSÅ: Företag från hela världen ska till Sverige – helt nytt samarbete

Man är också förberedda på flera olika scenarier. Till exempel uppmanas folk som inte har smartphones att be en vän eller familjemedlem att ladda ner boardingkortet åt dem.

– Den stora oron som folk har är vad som händer om batteriet tar slut eller om man tappar sin telefon. Det är inga problem. Så länge du har checkat in innan du kommer till flygplatsen utfärdar vi ett nytt boardingkort i pappersform på flygplatsen utan kostnad. Men du måste ha checkat in innan du kommer till flygplatsen, säger Ryanairs vd Michael O’Leary till den brittiska tidningen.

Tar batteriet slut finns biljettnumret sparat och du kommer ombord ändå.

År 2008 blev Ryanair det första flygbolaget i världen att kräva att passagerare skulle checka in online i förväg. 

LÄS MER: Hit reser svenska folket på höstlovet

Foto: K. Hackert

Text: Redaktionen


10 november 2025

Omtalad mjölk stoppas helt – säljs på Willys och Ica

2025 11 11

För två och ett halvt år sedan släpptes en helt ny mjölkdryck på marknaden.

Det var Norrmejerier som stod för satsningen “Norrlogisk”, en ny mellanmjölk som skulle ge minst 25 procent lägre klimatavtryck än den genomsnittliga svenska mjölken.

Projektet gick bland annat ut på att bönderna använde gödsel med mindre klimatpåverkan och att djuren fick äta sojafritt foder och metanreducerande fodertillskott.

Läggs ned: kunderna ratade den

Mjölken rullades ut i hela Sverige hos såväl Ica och Willys i 1,5-litersförpackningar med en prislapp på 30 kronor, enligt Jordbruksaktuellt.

Även Coop har sålt mjölken.

Men nu läggs projektet och klimatvarumärket ned, rapporterar SR.

Anledningen är att kunderna har ratat produkten.

– Jag tycker det är synd när vi försöker bidra till ett mer hållbart klimat, att konsumenterna inte tycker det är bra, säger Göran Olofsson, ordförande för Norrmejerier, till radion.

"Ingen efterfrågan"

Enligt Göran Olofsson kan timingen vara en av förklaringarna till varför mjölken inte har lyft.

– Det fanns helt enkelt ingen efterfrågan, eller för låg efterfrågan. Konsumenten tyckte helt enkelt inte den var värd sitt pris, kanske var det fel läge.

Fodertillskottet som användes var det EU-godkända tillskotten bovaer, som skapat en del rubriker utomlands efter att ha blivit föremål för granskning i Danmark, enligt BBC.

Tillverkaren, DSM-Firmenich, har hävdat att tillsatsen dock är “bevisad, effektiv och säker”.

Det beskedet ger även Jordbruksverket i Sverige.

– Mjölk från kor som fått bovaer är säker att dricka. Bovaer får ges till mjölkkor i syfte att minska metan­ut­släppet från kornas våm, skriver myndigheten på sin hemsida.

LÄS MER: Oväntad upptäckt om salt – inte bara blodtrycket som påverkas

Tio gårdar ingick

I projektet Norrlogisk ingick från början tio gårdar. Målet var att fler skulle följa efter.

Nu blir det inte så.

Efter att försäljningssuccén uteblivit läggs alltså satsningen ned knappt tre år efter lanseringen.

LÄS MER: Matjätte sänker priserna – men inte för alla

Foto: Mårten Ryner/Axfood

Text: Redaktionen