Tidöpartierna kallar upp SIDA – ”graverande uppgifter”

2024 09 05

Biståndsmyndigheten Sida anklagas för att ha ”saboterat” för Tidöregeringen i samband med maktövertagandet 2022.

Sidas dåvarande generaldirektör Carin Jämtin tecknade två långtgående avtal med två civila biståndsorganisationer den 16 och 20 december 2022, rapporterar SvD.

Avtalen undertecknades endast några dagar innan regeringen uppmanade organisationen att avstå från att teckna några nya avtal. Det framgår av ett regleringsbrev (ett regeringsbeslut som årligen utfärdas för att styra myndigheters verksamheter) som klubbades igenom den 22 december.

Peter Wennblad, ledarskribent på SvD, beskriver det som ett ”sabotage” mot Tidöregeringen, som gick till val på att lägga om biståndspolitiken. Wennblad uppmärksammar att Sidas nya avtal sträcker sig över hela mandatperioden.

– Formellt bröt Sida inte mot regleringsbrevet i och med Carin Jämtins beslut. Besluten var, enligt mina källor på Utrikesdepartementet, fortfarande uppenbart i strid med vad som förväntas av en myndighetschef, skriver han.

Kallar upp Sida

Nu reagerar regeringen och SD på uppgifterna.

Tidöpartierna kommer att kalla Sida till utrikesutskottet, uppger Sverigedemokraterna i ett pressutskick.

– De graverande uppgifterna måste redas ut och hanteras därefter. Vi kan aldrig acceptera att myndighetschefer driver egna politiska agendor och att det saknas rutiner för att så inte ska kunna ske, skriver partiet och tillägger:

– Därför är Tidöpartierna nu överens om att kalla Sida till utskottet för att svara på frågor om hur hanteringen under Carin Jämtin gick till.

”Uppenbara frågetecken”

Aron Emilsson (SD), ordförande i utrikesutskottet, kommenterar beskedet.

– Sverigedemokraterna och regeringspartierna har varit tydliga i sin kommunikation om hur biståndspolitiken ska läggas om. Att en myndighetschef då tar beslut om att aktivt försvåra för regeringen och Sverigedemokraterna i strid med nya regleringsbrev måste ses som anmärkningsvärt. Att det därtill sker till favör för organisationer som står arbetarrörelsen nära är ytterligare försvårande omständigheter, säger han.

– Här finns uppenbara frågetecken kring hur dessa beslut kunde fattas och genomföras. Vi måste reda ut i detalj om allvarliga felaktigheter eller politiska ställningstaganden har gjorts efter personliga premisser. 

Foto: H. Ellgaard

Text: Redaktionen


Circle K och OKQ8 slutar omedelbart – varnas av Konkurrensverket

2024 12 04

Konkurrensverket har utrett misstankar om brott mot konkurrenslagen hos tre stora drivmedelskedjor i Sverige.

Det rör sig om Cirlce K, OKQ8 och Preem och deras löpande och offentliga publicering av rekommenderade priser på bensin och diesel, som bedöms kunna vara i strid mot konkurrenslagen.

Enligt mönstret går Circle K, som är prisledande, först ut med ändringar i rekommenderade priser och listpriser på morgonen.

Inom en dryg timme följer OKQ8 och Preem efter och publicerar samma pris.

Konkurrensverket har tidigare varnat för att detta kan innebära att en kedja helt och hållet styr drivmedelspriserna i Sverige.

– Det bidrar till en mycket homogen prisbild på drivmedel över hela landet, framhöll myndigheten i oktober och syftade på Circle K.

Lovar att sluta

Efter utredningen väljer nu Cirlce K och de två andra kedjorna att upphöra med tjänsten.

Det sker frivilligt och innebär att företagen inte längre offentligt kommer att publicera rekommenderade priser på vissa drivmedel för privatkunder så som det sker idag.

Beskedet skulle kunna få följden att det blir lägre drivmedelspriser i Sverige.

– Pristransparens kan vara både positivt och negativt för konsumenterna. Beroende på hur en marknad fungerar kan företag riskera att skada konkurrensen om de prissignalerar genom att offentliggöra prishöjningar eller prisstrategier.

– Prissignalering kan under vissa förutsättningar också leda till otillåten prissamordning mellan företag och innebära högre priser för konsumenterna, säger Konkurrensverkets vikarierande generaldirektör Hanna Witt i ett uttalande.

Kan straffas med enormt vite

De tre drivmedelsföretagen åtar sig även att senarelägga publiceringen av listpriser för drivmedel riktade till företagskunder för lätt trafik, även om det fortsatt kan göras med vissa begränsningar.

Konkurrensverket är nöjd med beskedet från mackarna.

Enligt myndigheten avhjälper det konkurrensproblem som preliminärt identifierats under utredningen och godtar därmed bolagens åtaganden.

– Beslutet förenas med viten om 100 miljoner kronor för respektive bolag, som kan dömas ut om de inte efterlever sina respektive åtaganden. Åtagandena gäller i tre år. I beslutet skrivs även drivmedelsbolaget St1, som också varit part i utredningen, av från vidare utredning, framhäver Konkurrensverket.

Foto: Circle K 

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Nya besiktningsregler – om bilen är så här gammal

2024 12 04

Reglerna för bilbesiktning kan vara på väg att ändras.

Ändringen avser en regel som infördes 2018 och som då innebar att en viss typ av bilar inte längre behöver besiktas.

Det gäller fordon äldre än 50 år som då befrias från besiktning.

En förutsättning för att bli befriad från besiktning är att fordonet har en godkänd och gällande kontrollbesiktning inom de senaste 2 föregående kalenderåren för att undantaget ska börja gälla, framhåller Transportstyrelsen på sin hemsida.

Uppgifter: regeln kan försvinna

Den nya förändringen skulle kunna innebära att regeln försvinner – med andra ord att dessa äldre bilar måste börja besiktas igen.

Uppgifterna kommer från bilmagasinet Klassiker som ska ha tagit del av dem från Transportstyrelsen.

Det är viktigt att klargöra är att det ännu inte finns något förslag från Transportstyrelsen, men uppgifter som nått redaktionen genom olika källor tyder på att ett sådant är under framställande, skriver tidningens chefredaktör Carl Legelius.

Pågår arbete

Transportstyrelsen har själva bekräftat att det pågår ett arbete med att se över och uppdatera flera föreskrifter.

I dem ingår just regler om kontrollbesiktning.

– Inom kort ska förslag skickas ut på remiss och då kommer samtliga organisationer, besiktningsorgan och även enskilda kunna svara på remissen, säger Transportstyrelsens kommunikatör Sofia de Bourg Wetterlund till tidningen Vi Bilägare.

LÄS MER: Nya regler på gång: många ägare kan tvingas skrota sina bilar

Nya miljökrav på gång

Redan i våras initierade Transportstyrelsen flera åtgärdsförslag vid fordonsbesiktningar. 

Anledningen var då primärt att Sverige för femte året i rad var ett av EU:s sämsta länder gäller att följa miljökraven.

Då framhöll myndigheten att man vill invänta EU:s nya besiktningspaket innan de nya reglerna träder i kraft.

– Vi har länge pekat på bristerna i dagens regelverk och är positiva till de nya åtgärdsförslagen, sade Tord Fornander, ordförande i Fordonsbesiktningsbranschen, FBB, vid tillfället.

LÄS MER: Nya regler kan bli aktuellt när du ska besiktiga bilen

Foto: A. Podrez

Text: Redaktionen