Tidöpartierna kallar upp SIDA – ”graverande uppgifter”

2024 09 05

Biståndsmyndigheten Sida anklagas för att ha ”saboterat” för Tidöregeringen i samband med maktövertagandet 2022.

Sidas dåvarande generaldirektör Carin Jämtin tecknade två långtgående avtal med två civila biståndsorganisationer den 16 och 20 december 2022, rapporterar SvD.

Avtalen undertecknades endast några dagar innan regeringen uppmanade organisationen att avstå från att teckna några nya avtal. Det framgår av ett regleringsbrev (ett regeringsbeslut som årligen utfärdas för att styra myndigheters verksamheter) som klubbades igenom den 22 december.

Peter Wennblad, ledarskribent på SvD, beskriver det som ett ”sabotage” mot Tidöregeringen, som gick till val på att lägga om biståndspolitiken. Wennblad uppmärksammar att Sidas nya avtal sträcker sig över hela mandatperioden.

– Formellt bröt Sida inte mot regleringsbrevet i och med Carin Jämtins beslut. Besluten var, enligt mina källor på Utrikesdepartementet, fortfarande uppenbart i strid med vad som förväntas av en myndighetschef, skriver han.

Kallar upp Sida

Nu reagerar regeringen och SD på uppgifterna.

Tidöpartierna kommer att kalla Sida till utrikesutskottet, uppger Sverigedemokraterna i ett pressutskick.

– De graverande uppgifterna måste redas ut och hanteras därefter. Vi kan aldrig acceptera att myndighetschefer driver egna politiska agendor och att det saknas rutiner för att så inte ska kunna ske, skriver partiet och tillägger:

– Därför är Tidöpartierna nu överens om att kalla Sida till utskottet för att svara på frågor om hur hanteringen under Carin Jämtin gick till.

”Uppenbara frågetecken”

Aron Emilsson (SD), ordförande i utrikesutskottet, kommenterar beskedet.

– Sverigedemokraterna och regeringspartierna har varit tydliga i sin kommunikation om hur biståndspolitiken ska läggas om. Att en myndighetschef då tar beslut om att aktivt försvåra för regeringen och Sverigedemokraterna i strid med nya regleringsbrev måste ses som anmärkningsvärt. Att det därtill sker till favör för organisationer som står arbetarrörelsen nära är ytterligare försvårande omständigheter, säger han.

– Här finns uppenbara frågetecken kring hur dessa beslut kunde fattas och genomföras. Vi måste reda ut i detalj om allvarliga felaktigheter eller politiska ställningstaganden har gjorts efter personliga premisser. 

Foto: H. Ellgaard

Text: Redaktionen


Nya regler vid årsskiftet – ett nytt avfall ska sorteras

2024 11 20

Den 1 januari 2025 träder nya regler om sopsortering i kraft.

Beslutet, som fattades redan för ett drygt år sedan, innebär att textilavfall från och med årsskiftet nu måste sorteras separat.

Med andra ord får du inte längre slänga sådant som kläder, hemtextil, väskor eller inredningstextilier i restavfallet.

– Textilier och textilavfall måste återvinnas på ett mer ansvarsfullt sätt, eftersom de orsakar stora skador både på miljön och de bidrar också till att förvärra klimatförändringarna i hela världen. Det är helt ohållbart, säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L).

– Därför ser vi nu till att råmaterialet från kläder och andra textilprodukter återvinns på ett bättre sätt

Kommunerna får ansvaret

Idag utförs insamling av textil och textilavfall huvudsakligen av frivilligorganisationer på uppdrag av kommunerna.

Nu blir det kommunerna som själva kommer att ansvara för att samla in textilavfall som är kommunalt avfall.

En av alla kommuner som förbereder sig på förändringen är Örebro, som likt resten av landet nu behöver förhålla sig till ett nytt system.

– Det är för att ta hand om materialet och återvinna det, förhoppningsvis till nya textilier, säger enhetschefen Ola Eklöf på Örebro kommun till Sveriges Radio.

– Precis som när det gäller förpackningar, farligt avfall eller matavfall så är det ett avfall som ska sorteras ut. Då ska man lämna det till det insamlingssystem som kommunen tillhandahåller.

Knappt en procent återvinns

I Sverige konsumeras drygt 14 kilo textil per person och år. Kläder utgör omkring tio av dessa.

Samtidigt är andelen textilavfall som materialåtervinns mindre än en procent, enligt Naturvårdsverket.

Att de nya reglerna nu snart träder i kraft syftar till att ändra detta. Dessutom hoppas regeringen se en ökad livslängd på redan producerade kläder.

Kommunerna har också fått ansvar för att informera om vikten av att hushålla med råvaror och energi så att textil kan återanvändas samt att textilavfall förebyggs.

Vi måste ta tillvara på de resurser vi har, minska utvinningen av nya råvaror och minska våra avtryck på miljön och klimatet, säger Romina Pourmokhtari.

Detta är textilavfall som ska samlas in:

  • kläder av textil
  • hemtextil
  • inredningstextil
  • väskor av textil
  • accessoarer av textil

Källa: Naturvårdsverket

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Klarna går ut med viktigt meddelande till kunder

2024 11 19

Klarna riktar en uppmaning till kunder efter en ny bedrägerivåg.

Betaltjänstbolaget har under den senaste tiden använts av bedragare som försöker lura folk på pengar.

Som för många andra kända varumärken ställer bedragarna till det när de låtsas vara från bolagen för att vagga in offer i en falsk trygghet.

Nu går Klarna ut med ett viktigt meddelande för att informera kunderna om situationen.

“Viktigt!”

Klarna framhåller följande meddelande via deras webbsida:

– Viktigt! Klarna kommer aldrig att kontakta dig för att be dig identifiera dig. Är du just nu i ett samtal? Avsluta samtalet omedelbart och kontakta oss själv på 08-12012012.

Flera drabbade

Under den senaste tiden har flera personer drabbats av bluffsamtal som låter som att det kommer från Klarna.

Bedragarna utger sig även vara från PayPal, rapporterar Råd & Rön.

– En Råd & Rön-läsare vill varna andra för ett telefonsamtal med en inspelad röst som säger att den ringer från betaltjänstföretaget Klarna, uppger sajten.

– I samtalet, som ser ut att komma från ett svenskt mobilnummer, ombeds mottagaren att godkänna ett köp, men det är en bluff.

“Framstår som trovärdig”

I den nya bedrägerivågen använder bedragarna telefonsamtal för att nå ut till offer.

Klarna förklarar dock att andra kommunikationsvägar ofta sätts i bruk.

– Kommunikationen framstår som trovärdig eftersom den verkar komma från en pålitlig källa. 

– Phishing sker oftast via e-post (men kan även ske via andra kanaler) och målet är att stjäla ditt kreditkortsnummer, lösenord eller andra känsliga uppgifter som sedan används för att köpa varor eller tjänster.

Tänk på dessa saker

Klarna har upprättat några punkter som kunder bör reflektera kring om de får misstänksamma samtal, sms eller mejl.

- Är kontakten oväntad?

- Förekommer det stavfel eller grammatiska fel?

- Finns det ovanliga länkar eller bilagor?

- Ombeds du lämna ut personuppgifter och säkerhetsinformation?

- Försöker avsändaren stressa dig att fatta ett beslut?

– Om svaret är Ja på några eller alla frågor så kan det vara frågan om en phishingattack, understryker Klarna.

– Vi uppmanar dig till att omedelbart avbryta kommunikationen (radera mejlet eller avsluta telefonsamtalet) och eventuellt rapportera phishingförsöket till den verkliga, betrodda källan.

Foto: Rupixen resp Klarna

Text. Redaktionen