Telias jättemiss – skickade ut märkligt meddelande
2024 10 22
Telia har skickat ut ett märkligt meddelande som de nu beklagar.
Kunder hos Telia har fått ett märkligt sms på måndagen.
Meddelandet gjorde många av företagets kunder väldigt konfunderade.
I sms:et stod det bland annat att kunderna var tvungna att köpa en ny mobil för att kunna hålla kontakten med familjen, rapporterar Aftonbladet.
Märkligt meddelande
Meddelandet gjorde alltså gällande att mottagaren måste köpa en ny mobil.
”Hej! Vill du hålla kontakten med familjen? Då behöver du en mobil som fungerar i 4G- eller 5G-nätet”, stod det i meddelandet, enligt tidningen.
”Din nuvarande är uppkopplad mot 2- eller 3G-nätet som på sikt kommer stängas ner”, stod det vidare.
”Ibland blir det tokigt”
Telia bekräftar att de har skickat ut meddelandet. Men på tisdagen skickade de ut ett nytt meddelande där de beklagade det första sms:et, som alltså hade skickats ut av misstag.
”Ibland blir det tokigt”, skrev Telia då, och klargjorde att kunder kan fortsätta använda sina telefoner som vanligt och att de inte behöver köpa ny telefon.
Enligt Telia så skickades det första sms:et ut till alla av misstag.
– Det rör sig om ett tänkt utskick till de kunder som har gamla mobiltelefoner som endast fungerar på 2G– och 3G-nätet, säger William Fröding, pressansvarig på Telia Sverige, enligt Aftonbladet.
Syftet var alltså att hjälpa kunder som använder för gamla mobiler, men istället skickades meddelandet ut till alla.
Framgångar inom tv
Även om det blir fel ibland så har Telia också haft en del framgång på senare tid.
Det gäller inte minst inom digital-tv, en marknad där Telia också är verksamma.
Telias tv-kunder är de mest nöjda i Sverige, enligt en rapport från Svenskt kvalitetsindex. Telia har även tidigare toppat den rankingen.
– Vi är oerhört stolta över att behålla förstaplatsen. Många skulle nog beskriva marknaden som en snårig tv-djungel, säger Oscar Karlsson, chef för Telias konsumentaffär, i ett uttalande.
– Rättigheter och innehåll flyttas runt och allt fler leverantörer utgör en del av mixen. Här tar vi rollen att göra det enklare och leda våra kunder rätt, det genom att samla allt relevant och efterfrågat innehåll på ett och samma ställe, tillägger han.
Text: Redaktionen