Teliakunder måste signera avtal – är inte tillåtet
2025 11 27
Råd & Röns årliga skamlista är här.
Det är listan inget företag vill hamna på.
Varje år samlar konsumenttidningen Råd & Rön in klagomålen från svenska konsumenter och konstaterar vilka som är de mest kritiserade företagen.
I år finns flera fyra mobiloperatörer på listan: Telia, Tele2, Telenor och Tre som samlat på sig hundratals anmälningar från ilskna kunder.
Tvingas skriva på otillåtet avtal
När det gäller Telia handlar klagomålen om att kunder upplever sig lurade av abonnemang som lovar att vara fria från bindningstid – men som sedan inte är det.
Det har också inkommit anmälningar om ett pris i erbjudandet medan det var ett annat i orderbekräftelsen samt att telefonförsäljare lovat priser som inte motsvaras i verkligheten.
Dessutom har kunder behövt skriva på otillåtna avtal.
– Telia bryter också mot de regler som finns kring skriftlighetskravet, till exempel har konsumenter blivit ombedda att signera avtal under pågående samtal, vilket inte är tillåtet, framhäver Råd & Rön.
Svarar: färre anmälningar
Telia har svarat på kritiken.
Mobiljättens presschef Roikja Rafii understryker i ett svar till Råd & Rön att “Telia är ett av Sveriges största företag och att företaget i förhållande till sin storlek har få anmälningar”.
Enligt företaget har anmälningarna, som i skamlistan uppgått till 203 stycken, dessutom sjunkit de senaste åren.
– Hon säger att företaget arbetar med tät uppföljning, kontinuerlig utbildning och kundundersökningar för att säljsamtalen ska hålla god kvalitet och kunderna vara nöjda, skriver Råd & Rön.
LÄS MER: Här är ”sämsta” företaget i hela Sverige – 2 miljoner är kunder
Bad om ursäkt
Ett klagomål på Telia som fått medial uppmärksamhet den senaste dagarna var när pensionären Stig Nilsson i Sunne ville avsluta ett sportpaket men istället tecknades upp på två andra tjänster, som han inte var ute efter. Tjänsterna hade två års bindningstid och skulle kosta honom 15 000 kronor, rapporterar NWT.
Men Telia backade efter att Stigs barnbarn skällt ut företaget.
– De bad om ursäkt, skyllde på säljaren och förklarade att det hade blivit ett missförstånd och att det absolut visst skulle gå att ta bort tjänsterna. Så lät det inte de tre första gångerna som vi ringde, säger barnbarnet Ebba Nilsson till NWT.
Förutom mobiljättarna finns även företaget Bättre hälsa, Bianca Ingrosso, CVneed, Hälsoutvärdering, Pernilla Wahlgren och Bilsvaret på Skamlistan.
Listan toppas dock av Termination Experts, som erbjuder sig att säga upp abonnemang och avtal på olika tjänster, med över tusen anmälningar.
LÄS MER: Populär julmat rusar i pris – 1 200 procent dyrare
Foto: J. Leupe
Text: Redaktionen


