Telia varnar Sveriges pensionärer

2024 12 08

Telia går nu ut med en varning till pensionärer.

På nytt är det bedrägerier som ställer till med problem.

Telia har på sistone noterat en ökning av bedrägeriförsök som riktar sig specifikt mot Sveriges pensionärer.

Telekomjätten går därmed ut med en varning för att informera om den besvärande trenden.

Detta via Säkerhetskollen.

Telia varnar

Säkerhetskollen uppger att det just nu förekommer bedragare som ringer upp personer och utger sig för att vara från Telia.

Bedragarna riktar in sig specifikt mot pensionärer.

– Dessa bedragare påstår bland annat att man har en missad pensionärsrabatt eller att man ska få pengar tillbaka, i syfte att komma åt känsliga uppgifter, uppger Säkerhetskollen.

“Begär inte sådant”

Telia förklarar att de “aldrig begär känsliga bankuppgifter och man verifierar sig endast via BankID om man själv har kontaktat Telias kundtjänst”.

– Om man får ett samtal där känsliga uppgifter efterfrågas är det därför viktigt att man avslutar samtalet och inte lämnar ut några uppgifter.

Telekomjätten uppmanar till att vara extra uppmärksam på nummer man inte känner igen eller förväntar sig att få, både från Sverige och utlandet.

Så blir du svårlurad

Sveriges banker har tillsammans upprättat initiativet “Svårlurad” som kommer med återkommande tips för att bidra till att svenska folket ska få det enklare att avvärja bedrägeriförsök.

Så här lyder de centrala uppmaningarna:

- Ring inte upp – Bedragare kan försöka stressa fram ett beslut genom att göra dig orolig.

- Klicka inte på länken – Bedragare kan luras genom att till exempel göra dig positivt överraskad.

- Var uppmärksam – Bedragare kan manipulera avsändare och hemsidor att se trovärdiga ut.

Kapar varumärken

Bedragarna är experter på att kapa kända varumärken - såsom Telias - för att vagga in tilltänkta offer i en falsk känsla av trygghet.

Därmed bör man inte tro att det är Telia, Ikea eller Postnord som kontaktar en bara för att det ser så ut.

Att följa bankernas och polisens varningar - såväl som en sund skepsis - kommer man långt med för att undvika att bli bedragen.

Foto: Telia

Text: Redaktionen


Soldater spränger sig själva i luften – chockuppgifter från Ryssland

2025 01 14

Att Ryssland får hjälp av Nordkorea i kriget mot Ukraina är välkänt.

Omkring 10 000 nordkoreanska soldater uppges delta i strider i ryska Kurskregionen, som delvis ockuperas av ukrainska trupper.

Nu kommer nya uppgifter om den nordkoreanska krigsinsatsen.

Den sydkoreanska underrättelsetjänsten (NIS) har släppt en unik rapport om antalet nordkoreanska förluster på slagfältet.

Enligt rapporten har Nordkorea förlorat omkring 3 000 soldater. Siffran omfattar 300 döda soldater och 2 700 skadade.

– De massiva förlusterna är ett resultat av nordkoreanska soldater brist på förståelse för modern krigföring, framhåller NIS i ett uttalande.

Vidare uppger underrättelsetjänsten att nordkoreanska soldater beordras att öppna eld mot drönare, vilket gör dem till enkla mål på marken.

Det finns också uppgifter som tyder på att nordkoreaner agerar ”lockbete” för att locka fram ukrainska drönare.

Släpper sensationella uppgifter

Utöver förlustsiffrorna förekommer uppgifter i rapporten som beskrivs som ”sensationella”.

NIS hävdar att nordkoreanska trupper har instruerats att begå självmord för att undvika att bli tillfångatagna av den ukrainska armén.

Enligt underrättelsetjänsten beordras soldaterna att spränga sig själva i luften om de riskerar att hamna i fiendens händer.

Video på krigsfångar

I helgen publicerade Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj en video på två nordkoreanska krigsfångar.

Den ena soldaten berättar att han inte visste att han skulle delta i strider. Soldaten uppger att han skickades till Ryssland för att delta i en militärövning. 

Ukraina är redo att överlämna nordkoreanska krigsfångar till Nordkorea om landets diktator Kim Jong-un organiserar en fångutväxling med ukrainare som tillfångatagits i Ryssland.

Kan hoppa av till grannlandet

Sydkorea har öppnat för att ta emot avhoppande nordkoreanska soldater.

NIS uppger att de för samtal med Ukraina om saken.

– Om soldaterna begär avhopp till söder är deras vilja av högsta prioritet eftersom nordkoreaner betraktas som sydkoreanska medborgare enligt lag, framhåller den sydkoreanska underrättelsetjänsten.

Foto: J Kingma resp President of Russia Office

Text: Redaktionen


Kritiserad förändring på bankerna – driver kunder till vansinne

2025 01 15

En slags “revolution” kommer att prägla världens banker inom de närmaste åren.

Så många som 200 000 jobb kommer att försvinna från världens banker under de kommande tre till fem åren.

Tjänsterna ska istället ersättas med artificiell intelligens.

Den slutsatsen dras i en ny rapport framtagen av informations- och teknikchefer som granskat utvecklingen, rapporterar Bloomberg. 

– Alla jobb som involverar rutinmässiga, repetitiva uppgifter är i riskzonen. Men AI kommer inte att eliminera dem helt, snarare kommer det att leda till omvandling av arbetsstyrkan, säger Tomasz Noetzel, senioranalytiker på Bloomberg Intelligence och en av författarna till rapporten.

Extremt kritiserad funktion

Kundtjänst är ett av uppdragen som pekas ut och som kan komma att ersättas av AI.

Redan idag har banker i stor utsträckning börjat använda sig av så kallade “chatbots” som ska svara på kunders frågor och önskemål, istället för en verklig människa.

Och det lär med andra ord bara bli mer av den varan.

Det handlar dessutom om en mycket illa omtyckt funktion, enligt Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som nyligen publicerade en studie om hur nöjda Sveriges privat- och företagskunder är med sina banker.

I den framgår det att AI-botarna istället för att vara en hjälpande hand tycks driva folk till vansinne.

– De löser helt enkelt inte kundens problem. Dessutom känner sig endast 41 procent bekväma med dessa tjänster och hela 60 procent av de kunder vi pratat med säger att de hellre vill ha kundtjänst med riktiga människor än med en chattbot, framhåller Johan Parmler, vd för SKI i en kommentar till resultaten.

"Tigger om missnöje"

På bara några år har AI blivit helt centralt i hur företag interagerar med kunder.

Ett vanligt “försvar” bland dem som förespråkar tekniken är att bottarna främst ämnar att ta hand om enklare ärenden.

– Men hur i hela friden ska kunden veta vad företagen definierat som enkla respektive svåra ärenden? frågar sig Johan Parmler.

– Snacka om att tänka inifrån och ut. Och snacka om att tigga om missförstånd och missnöje! Dags att tänka om.

Foto: E. Ventur

Text: Redaktionen