Telia toksågas: ”Oerhört ledsna”
2023 07 10
Svenska folket är inte nöjda med Telias kundbemötande.
Det visar en ny kartläggning av Konsumentverket, som SR Ekot har tagit del av.
Telias kundtjänst har anmälts flest gånger av alla telekomföretag i Sverige.
Och det handlar inte om några enstaka anmälningar.
Under 2022 anmäldes Telia över 500 gånger, enligt Konsumentverkets sammanställning.
Nästan 200 av anmälningarna riktade sig mot telekomföretagets kundtjänst.
Flera klagomål
Vad anmälningarna handlar om varierar.
Oftast rör det sig om:
- Långa väntetider
- Svårigheter att säga upp avtal
- Felaktiga fakturor
- Svårigheter att komma i kontakt med företaget
”Oerhört ledsna”
– Vi är den ledande operatören med flest antal kunder och tjänster. Antalet ärenden kan behövas sättas i relation till det. Med det sagt så är vi oerhört ledsna över att det ser ut som det gör.
– Vi har ju uppenbarligen inte lyckats möta våra kunders förväntningar, säger Anna Span, chef för kundrelationer på Telia, till SR Ekot.
Viaplay-kontrovers
Enligt Telia har många av anmälningarna sitt ursprung i en utdragen konflikt med företagets tidigare tv-leverantör Viaplay.
Under hösten 2022 tappade Telia sändningsrättigheterna från Viaplay.
– Vi är otroligt ledsna för att våra kunder hamnade i kläm i dessa diskussioner. Sedan sändningsrättigheterna från Viaplay upphörde har vi jobbat med högsta prioritet för att ersätta våra kunder på allra bästa sätt.
– Det har mottagits väl av många men vi har också full förståelse för att visst innehåll, som exempelvis en favoritserie eller viss sport, inte känns helt ersättningsbar hos alla på ett personlig plan, och det kan vi inte annat än beklaga, framhöll Telia i december 2022 i en kommentar till Resumé.
FAKTA Telia
- Grundades 1853.
- Aktien är noterad på börserna Nasdaq Stockholm och Nasdaq Helsinki.
- Cirka 470 000 aktieägare.
- Finns i följande länder: Danmark , Estland , Finland , Lettland , Litauen , Norge , Sverige .
- Ingår i en av världens kändaste hållbarhetsindex, FTSE4Good , samt oekomPrime.
- 20 000 anställda.
- 18,1 miljoner mobila abonnemang
- 1,0 miljoner fasta abonnemang
- 2,9 miljoner bredbandsabonnemang
- 3,4 miljoner tv-kunder
Källa: Telia
Foto: Telia
Text: Redaktionen