Telia toksågas: ”Oerhört ledsna”

2023 07 10

Svenska folket är inte nöjda med Telias kundbemötande.

Det visar en ny kartläggning av Konsumentverket, som SR Ekot har tagit del av.

Telias kundtjänst har anmälts flest gånger av alla telekomföretag i Sverige.

Och det handlar inte om några enstaka anmälningar. 

Under 2022 anmäldes Telia över 500 gånger, enligt Konsumentverkets sammanställning.

Nästan 200 av anmälningarna riktade sig mot telekomföretagets kundtjänst.

Flera klagomål

Vad anmälningarna handlar om varierar.

Oftast rör det sig om:

- Långa väntetider

- Svårigheter att säga upp avtal

- Felaktiga fakturor

- Svårigheter att komma i kontakt med företaget

”Oerhört ledsna”

– Vi är den ledande operatören med flest antal kunder och tjänster. Antalet ärenden kan behövas sättas i relation till det. Med det sagt så är vi oerhört ledsna över att det ser ut som det gör.

– Vi har ju uppenbarligen inte lyckats möta våra kunders förväntningar, säger Anna Span, chef för kundrelationer på Telia, till SR Ekot.

Viaplay-kontrovers

Enligt Telia har många av anmälningarna sitt ursprung i en utdragen konflikt med företagets tidigare tv-leverantör Viaplay.

Under hösten 2022 tappade Telia sändningsrättigheterna från Viaplay.

– Vi är otroligt ledsna för att våra kunder hamnade i kläm i dessa diskussioner. Sedan sändningsrättigheterna från Viaplay upphörde har vi jobbat med högsta prioritet för att ersätta våra kunder på allra bästa sätt.

– Det har mottagits väl av många men vi har också full förståelse för att visst innehåll, som exempelvis en favoritserie eller viss sport, inte känns helt ersättningsbar hos alla på ett personlig plan, och det kan vi inte annat än beklaga, framhöll Telia i december 2022 i en kommentar till Resumé.

FAKTA Telia

- Grundades 1853.

- Aktien är noterad på börserna Nasdaq Stockholm och Nasdaq Helsinki.

- Cirka 470 000 aktieägare.

- Finns i följande länder: Danmark , Estland , Finland , Lettland , Litauen , Norge , Sverige .

- Ingår i en av världens kändaste hållbarhetsindex, FTSE4Good , samt oekomPrime.

- 20 000 anställda.

- 18,1 miljoner mobila abonnemang 

- 1,0 miljoner fasta abonnemang 

- 2,9 miljoner bredbandsabonnemang 

- 3,4 miljoner tv-kunder

Källa: Telia 

Foto: Telia

Text: Redaktionen


Stora problem på Willys – tvingas stänga butiker

2025 05 15

Axfood upplever stora problem med betalningar i sina butiker just nu.

Just nu går det inte att betala kontaktlöst på varken Willys eller Hemköp.

Den svenska matjätten Axfood drabbas just nu av driftstörningar, och väljer därför nu att tillfälligt stänga vissa butiker.

Magnus Törnblom är pressansvarig på Willys. Han uppger att problemen ligger hos en underleverantör.

– Problemet ligger tidigare i kedjan, hos en leverantör som tillhandahåller vår betaltjänst, uppger Törnblom enligt Expressen.

“Jobbar så snabbt man kan”

Problemen ska dock bara gälla kontaktlösa betalningar, så kallade “blippbetalningar”.

Ännu finns heller ingen prognos för när problemen kan ha löst sig, rapporterar Aftonbladet.

Enligt tidningen arbetar man dock “så snabbt man kan” med att lösa strulet, samtidigt som man beklagar problemen.

Läs mer: Obehaglig upptäckt på Willys – bland grönsaker och bröd

Ännu en smäll för Hemköp

Enligt Barometern gäller problemen både för Willys- och Hemköpbutiker, vilka båda ägs av Axfood.

Detta innebär ytterligare en tuff smäll för Hemköp på senare tid. 

För bara några veckor sedan utnämndes nämligen butikens kundklubb till “Sveriges sämsta”, trots över två miljoner medlemmar.

– Vi fortsätter arbetet med att förbättra Klubb Hemköp och strävar så klart efter att bli ännu fler medlemmar, sade Joel Bergman, CRM-chef på Hemköpskedjan, i ett tidigare uttalande.

Läs också: Matjätte i botten – har “sämsta” kundklubben av alla

Foto: Axfood 

Text: Redaktionen


Stort larm inför svenska sommaren – varningar i flera län

2025 05 15

Stora delar av Sverige kan påverkas av vattenbrist i sommar. Kolla vilka delar av landet här.

Det har regnat ovanligt lite inför sommaren i år – något som märks när man ser till Sveriges grundvattenmagasin.

I vanliga fall brukar dessa vara välfyllda, men inte i år. Den knappa nederbörden har lett till en oro för vattenbrist både i södra Sverige och längs med Norrlands kustremsor.

De regioner som berörs mest är för närvarande Gotlands, Kalmar, Blekinge och Skåne län, rapporterar Sveriges geologiska undersökning, SGU.

– Det är troligt att det blir fler meddelanden (om risk för vattenbrist) framöver om det inte blir blötare väder. Vi bedömer att det finns en förhöjd risk för konsekvenser i sommar, säger Carl-Erik Hjerne, hydrogeolog vid SGU, till SR.

“Dåligt utgångsläge inför sommaren”

SGU varnar i ett nyligt pressmeddelande om att det är svårt att förutspå exakt hur låga grundvattennivåerna blir, eftersom det oftast är som lägst under slutet av sommaren beroende på hur vädret blir under de närmaste månaderna.

Men det är ett dåligt utgångsläge inför sommaren och det blir alltmer troligt att vi kommer få låga eller ovanligt låga grundvattennivåer på många platser i Götaland och Svealand under sommaren, heter det i pressmeddelandet.

Läs mer: Tsunamivarning har utfärdats i Medelhavet

Här är det störst risk för vattenbrist

Enligt SGU finns det också en stor risk för att grundvattenivåerna i de små magasinen kommer att bli ovanligt låga i Götaland samt stora delar av Svealand och Norrlandskusten under juli.

Vad gäller de stora magasinen varnar man särskilt för vattenbrist i Skåne, Blekinge, Småland samt på Öland och Gotland.

– Det gäller dock långt ifrån alla eftersom grundvattentillgången varierar stort mellan olika platser och brunnar. En del upplever aldrig några utmaningar med vattenförsörjningen medan andra återkommande har problem, uppger SGU.

Läs också: Enorm ökning i Sverige väntas – gäller alla med fjärrvärme

Foto: E. Thoresson

Text: Redaktionen