Telia raderade rabatt – kunder i hela Sverige förvarnas
2025 12 22
Flera företag pekas ut av Konsumentverket för att försöka runda marknadsföringslagarna.
Det tycks särskilt ske inför julhandeln, enligt myndigheten.
Så sent som i november förelades sju företag av Konsumentverket, bland annat H&M och Kjell och Company, vilket innebär att de kan drabbas av vite om de inte skärper sig.
Nu får även telekomjätten Telia liknande kritik, rapporterar TV4 Nyheterna.
Enligt en kund som skulle förlänga två abonnemang och samtidigt köpa två nya mobiler lovades han en rabatt på 3 400 kronor i erbjudandet.
När han skulle genomföra köpet var dock rabatten puts väck.
Kunden kontaktade Telias kundtjänst som medgav att de hade gjort fel – men han fick ändå betala det nya priset och inte det som utlovades i erbjudandet.
Uppmaningen: anmäl
Telias agerande är inte unikt.
Konsumentverket har generellt varnat konsumenter över hela Sverige att vara vaksamma för liknande erbjudanden, enligt TV4.
Myndigheten tar inte lätt på att företag inte följer marknadsföringslagen och uppmanar kunder som är med om den här typen av incidenter att anmäla det till Allmänna reklamationsnämnden.
– Generellt sett så gäller att har man ingått ett avtal så gäller det. Alltså om kunden presenterats ett pris så är det ju det man ska betala sedan också, säger myndighetens vägledare Fredrik Selrot till kanalen.
Flera företag granskas
Telia har svarat på kritiken. Bolaget menar att rabatten försvann på grund av en felkodning som därefter ska ha rättats till. Man ska även ha sett över sina rutiner.
– Det stämmer att berörd kund presenterades en felaktig rabatt, vilket vi naturligtvis beklagar, framhåller Telia till TV4.
Konsumentverket följer löpande upp hur företag sköter sig när det gäller prismarknadsföringen. Generellt gäller det bolag som tidigare lovat att bättra sig.
Myndigheten har under hösten lagt stort fokus på företag som exempelvis inte anger det lägsta priset som en vara sålts för under de senaste 30 dagarna före en prissänkning.
– Försäljningspriset i ett erbjudande ska vara lägre än det tidigare lägsta priset. Rabatter i procent eller kronor ska baseras på tidigare lägsta pris. Det är inte tillåtet att beräkna rabatten på något annat pris, konstaterar Konsumentverket.
Företag som Blomsterlandet, XXL, Åhlens, Bygghemma, Stadium, Webbhallen och Bokus är andra exempel på aktörer som myndigheten granskat i år.
Foto: Kronofogden
Text: Redaktionen


