Taxichaufför har förlorat livet

2024 08 19

En taxichaufför har dött i en olycka.

På måndagskvällen har en taxichaufför varit med om en allvarlig olycka.

Föraren, en man i 70-årsåldern, körde in i en lyktstolpe och voltade på Kongahällavägen i Göteborg.

Mannen fördes till sjukhus därefter men hans liv gick inte att rädda.

Det meddelar polisen. 

Förmodligen sjukdom

Polisen är inte helt säkra på vad som föranlett olyckan, men misstankarna gör gällande att ett sjukdomsfall av något slag skedde innan dess att föraren krockade och voltade.

– På Kongahällavägen har en taxi kört in i en lyktstolpe och voltat, förklarar polisen.

– Föraren är förd till sjukhus med hjälp av ambulans. Oklart skadeläge men troligen rör det sig om ett sjukdomsfall. Passageraren som åkte med i taxin behövde inte åka med till sjukhus.

Anhöriga underrättade

Mannens anhöriga är underrättade om dödsfallet.

– Föraren av taxin, en man i 70-årsåldern, avled på sjukhus. Anhöriga är underrättade, fortsätter polisen.

– Troligen orsakades olyckan av att mannen drabbades av akut sjukdom och senare avled på sjukhuset.

Flera allvarliga olyckor

Det har varit en svår dag i trafiken på många håll runt om i landet.

En person har förts till sjukhus efter en olycka i Lund.

– Polis skickas till Dalbyvägen i höjd med Linero, dit räddningstjänst och ambulanssjukvård larmats med anledning av kollision mellan lastbil och personbil, meddelar polisen via sin webbsida.

– Föraren av personbilen, en man i 80-årsåldern, är förd till sjukhus med ambulans. Polisen har ingen uppgift om skadeläget, i denna del hänvisas till sjukvården.

Äldre man svårt skadad

Samtidigt är en äldre man svårt skadad efter att ha kolliderat på sin cykel i Finspång.

– En personbil och en cyklist är inblandade i en trafikolycka i Finspång. Cyklisten, en äldre man, förs till sjukhus med livshotande skador, framhåller polisen.

– Läget för den skadade mannen, som är i 70-årsåldern, rapporteras vara kritiskt men stabilt. Cykel och personbil ska genomgå teknisk undersökning. Det finns ingen brottsrubricering i nuläget.

Foto: B. Waldemar

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Många får samma samtal just nu – “Lägg på luren!”

2025 05 15

Polisen går nu ut med en varning för bedrägeriförsök.

På torsdagen går polisen ut med en varning till allmänheten.

Detta med anledning av att bedragare har börjat ringa och sms:a till folk och utge sig komma från polisen.

Det rör sig om bedrägeriförsök som kan vara svåra att identifiera – och polisen går därför nu ut med information om hur man skyddar sig på bästa sätt.

Polisen varnar

Bedrägeriet inleds enligt polisen med att det kommer ett sms signerat ”Polisens SMS”, följt av ett telefonsamtal från ett dolt telefonnummer. 

Gärningspersonerna har förberett ett manus där de uppger att de kommer från polisen och att du har blivit utsatt för ett brott, eller att dina bank- eller personuppgifter förekommer i en utredning.

– Ett vanligt tillvägagångssätt är att bedragarna försöker stressa och skrämma sina offer, meddelar polisen.

“Oroväckande tillvägagångssätt”

Dick Johansson, operativ koordinator vid polisens nationella driftcenter, kommenterar situationen.

– Dessa bedragare använder sig av polisens ord och begrepp som vi använder i vardagen när vi är i kontakt med allmänheten, och dessa personer är väl förberedda inför samtalet, säger han.

– Det är oroväckande tillvägagångssätt att man utger sig komma från polisen och det är något som i förlängningen kan skada förtroendet för polisen.

“Lägg på luren!”

Polisen förklarar att bedragarna ofta låter telefonsamtal pågå länge för att den som blir uppringd inte ska kunna kontakta anhöriga eller polis.

Polisen riktar en tydlig uppmaning till den som blir drabbad.

– Lägg på luren! Om du blir misstänksam under ett telefonsamtal, avsluta samtalet så tidigt som möjligt, understryker polisen.

– En seriös aktör skickar aldrig hem personal till ditt hem för att hämta upp värdesaker.

Även Riksbanken

Under de senaste åren har bedrägerierna ökat i Sverige.

Även Riksbanken har gått ut med en liknande varning.

Det kan du läsa mer om genom att klicka nedan:

Riksbanken varnar svenskarna – “Är helt falskt”

Foto: G. Lambert

Text: Redaktionen